Inbouwkast maken - hoe eraan beginnen

BrugseZot

Nieuw lid
3 aug 2014
5
0
Dit is mijn eerste post op het forum.

Ik zou graag een wandkast maken volledig op maat. Enerzijds lijkt het mij eigenlijk niet zo bijster moeilijk: alles goed opmeten, planken op maat zagen en dan met beslag monteren. Anderzijds zal ik dit waarschijnlijk enorm overschatten, en ik heb geen idee waaraan te beginnen.

Wat is de meest efficiënte manier om dit te leren? Ik zou wel bereid zijn 3 jaar avondles te volgen, maar gaat dat niet nogal traag? De eerste 2 jaar lijkt het vooral gericht op allerlei (handmatige/manuele) technieken aan te leren. Ik wil eigenlijk gewoon een zeer kwalitatief resultaat boeken, en geen volleerde houtbewerker worden (is dat vloeken in dit forum?)

Kan ik gewoon in een dure meubelwinkel gaan, alles opmeten en dat dan laten zagen door een houtbedrijf? Is er ergens een uitgebreid stappenplan dat ik kan volgen om me wat te informeren?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Welkom hier,

misschien is het handig om even te omschrijven of een tekening te maken wat precies de bedoeling is.
Of misschien een foto van een andere kast van wat de bedoeling is.
Op deze manier kan er specifieker informatie worden gegeven
 

BrugseZot

Nieuw lid
3 aug 2014
5
0
Als je concreet naar een voorbeeld zou ik bv dit zeggen
l1VBH5N.jpg


Waarschijnlijk fronsen velen onder jullie nu de ogen, omdat dit veel te ambitieus is. Vandaar dit topic om te vragen hoe ik het snelste en beste kan leren om zelf zoiets te maken.
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo brugzezot,

Een kast als op de foto is goed te maken met mdf. Zelf heb ik een soortgelijke kast gemaakt maar dan ook met ingebouwde wasbak.
voor ideeen zijn wij bij ikea geweest. wij hebben ongeveer 500 euro aan de kast uitgegeven inclusief kraan wasbak en verlichting.
Het meeste werk zat in het verven van de kast.
foto is niet heel duidelijk maar wil morgen best meer foto's maken
1453277_562188240536265_1255418030_n.jpg
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,

ik zou beginnen met rondkijken naar wat je wil.
Hoeveel deuren? indeling? planken of lades? vervolgens kijken naar opbouw van diverse kasten en dan een schets maken in bij voorbeeld nanocad (gratis te downloaden).
Bij het maken van de schets kun je de meeste fouten er al uithalen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Wat voor gereedschap heb je?

Dit is hoe ik er een aantal in elkaar heb gezet (nou ben ik hobbyist, dus ik geef mijn aanpak graag voor een betere), gebruikmakend van invalzaag, bovenfrees en boormachine:
- eerst een waterpas bodemframe met bodemplaat maken, hierdoor heb je een stevige en rechte basis en draaien je deuren vrij van de grond
- dan regels tegen de muur met hiertegen 5mm multiplex (zorg dat je weet waar de regels zitten)
- Verticale panelen voor zij- en tussenwanden op maat zagen, met horizontale sleuven voor latere planken (let op: wanden en vloeren zijn zelden haaks bij inbouwkasten)
- in onderzijde verticale panelen 8mm sleuvel frezen tbv bodemplaatdeuvels (van volgende stap) en in achterkant 8mm gaten t.pv. regels (idem)
- in bodemplaat en in achterplaat (tpv regels) deuvels plaatsen waar panelen moeten komen (in de regels: gebruik waterpas)
- panelen plaatsen (lijmen)
- planken zagen en plaatsen (lijmen)
- aftimmerlat tegen plafond aan voorzijde verticale panelen
- afwerking kast bovenin: je kan hier een 5mm sleuf in de panelen maken t.b.v. een dunne topplaat, anders zie je de panelen net iets onder het plafond los staan.
- deuren maken, hanteer 2mm voegen (als je veel correctiewerk verwacht: maak ze op maat zonder voegen en zaag alles 'pas' tijdens plaatsing)
- keukenkastscharnieren gebruiken
Illusratie van bodemframe en achterwand: link (niet mijn foto's)
Als je alleen hang en legruimte wil, is het niet heel erg moeilijk. Wil je ook laden, dan wordt het al uitdagender.
 

BrugseZot

Nieuw lid
3 aug 2014
5
0
Ik heb een bruto ruimte van 250 cm hoogte en 180 cm breedte die ik optimaal wil vullen. Dit zal dus 2 keer een dubbele deur worden. Het eerste wat ik me al afvraag is of ik dan best 2 aparte corpussen aan elkaar bevestig, of ik tussen de 2 dubbele deuren 1 middenwand maak waar dus aan beide kanten een deur wordt bevestigd. Ik wil uiteraard dat de ruimte tussen elke deur evengroot is.
 

WR1944

Oud hout
De bouwwijze van roald is een goed uitgangspunt. Controleren of de vloer en de wanden vlak, waterpas en loodrecht zijn is een belangrijk punt om te beginnen. Als je een bodemframe maakt kan je die met shims waterpas stellen. Met latten op de muur kan je hetzelfde doen. Met shims kan je de latten loodrecht en in één vlak krijgen. Met een dergelijke kast moet je heel goed plannen om alle bewerkingen in de juiste volgorde te doen. Probeer zoveel mogelijk voor te bewerken zodat je ter plaatse alleen maar zoals bij een Ikea-pakket de delen samen schroeft/lijmt. Als je gaat lijmen kan je het beste alles eerst "droog" passen en zo laat mogelijk in de volgorde lijmen. Eenmaal gelijmd zit het vast en kan je alleen maar met een flinke schade een verbinding openbreken.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Het eerste wat ik me al afvraag is of ik dan best 2 aparte corpussen aan elkaar bevestig, of ik tussen de 2 dubbele deuren 1 middenwand maak waar dus aan beide kanten een deur wordt bevestigd...
Het kan allebei. In mijn eerste kast was ik zuinig en heb ik een enkel korpus gebruikt, in de latere heb ik dubbele gebruikt. Ik gebruikte multiplex en dat kan krom zijn/gaan staan, en dat corrigeer/voorkom je met twee panelen.
 

druifje29

Actieve deelnemer
30 jun 2014
37
0
kolham
Hallo,


Ik heb de kast op de foto op de volgende manier gebouwd:
Een rechthoekig frame gemaakt met balkjes, dit frame heb ik waterpas gemonteerd.
De bodem en het bovenkant van de kast gezaagd bijvoorbeeld 180x60cm.
De zijkanten en midden stijlen gezaagd 230x60cm.
Je kan nu een rechthoek maken en met de tacker in elkaar schieten.
ik heb zelf een 9mm mdf plaat gebruikt als achterwand ik heb om de 8cm een 2mm diep groefje gezaagd met een intervalzaag, zodat het schrootjes lijken. de achterwand kun je met de tacker vast schieten.


Het geheel kun je nu op het bodemframe zetten op de bovenkant van de kast heb ik kleine hoekijzers aan de wand geschroefd. Hierdoor hoef je niet de hele achterwand waterpas te maken Nu kun je een mdf plint op maat zagen, en op de voorkant van het bodemframe en de kopse kant van de bodem van de kast monteren.
om de ruimte tussen plafon en bovenkant kast af te werken een sierplintje op de kopse kant van de bovenkant monteren.
Voor de planken heb ik gebruik gemaakt van verstelbare houten plankdragers zodat je altijd de indeling kan veranderen
Nu kun je de deuren zagen ik heb zelf 18mm mdf gebruikt de panelen er uitgezaagd sponning en randjes gefreest en 6mm panelen in de uitgezaagde vakken gelijmd waardoor de deur licht is. ik heb bij de bouwmarkt keukenkast schanieren gehaald werkt perfect


dit is maar een van de vele manieren om een kast te bouwen ik zou zeggen neem het allemaal mee en behoudt het goede
 
Laatst bewerkt:

BrugseZot

Nieuw lid
3 aug 2014
5
0
Die filmpjesreeks van Festool bekeken en veel interessante dingen gezien. Maar als ik de panelen op maat laat zagen, welke marges moet ik er dan aftrekken voor een juiste afstand tussen de lades en deuren? In zijn filmpje komt dat allemaal netjes uit :p
ZD571pL.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.