Haakse slijper met schuurpad of aparte schuurmachine voor kaalschuren

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Hallo mensen,

Sinds kort heb ik een excenter schuurmachine van Stanley, 125mm 470 watt.
Nu heb heb ik een aantal deuren en kasten die ik kaal wil schuren.
Schuurmachine gepakt en schuren maar.
Nu valt het resultaat me toch wel tegen.

De schuurmachine werkt prima, maar is toch niet zo agressief als ik had gehoopt.

Nu zit ik met een dilemma: Nog een schuurmachine kopen (Festool ras 115) of misschien proberen om het met een haakse slijpmachine met schuurpapierpad.

Of misschien is er nog een andere oplossing?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik denk als je met een haakse slijpmachine met schuurpapier gaat werken dat je heel gauw dutten gaat krijgen. Ik zou ook eerst maar eens grover papier gaan gebruiken.
En mocht je toch een andere schuurmachine willen kopen, waarom dan de festool ras 115? Dat lijkt me toch haast meer een machine voor zeer grof werk, niet echt specifiek voor om meubels lijkt mij. Je kunt dan misschien beter gaan voor een DTS 400, of een rotex 90 (wisselbare kop)?
Zijn maar wat ideeën mijnerzijds
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat wil je van de kasten afschuren ? Beits ? Lak ?

Slijptol met schuurpad geeft een mooie organische look :eek: Erg lastig om geen kuilen te schuren....Bandschuurmachine ??

Helaas heb ik mijn rotex de komende tijd zelf veel nodig anders had je deze mogen lenen...
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Bedankt voor de replys allen!

Boertje 125: Ik heb inmiddels ook een grovere korrel gebruikt , iets beter resultaat maar nog steeds te weinig effect.

Roeliepoelie: Je verkiest voor deze werkzaamheden een rotex boven de ras? Is de rotex wel effectief genoeg voor beits, lak, onevenheden etc?

Rick: ik zit eraan te denken ok toch maar eens een rotex te kopen, maar zou ik anders bij jou een keertje mogen schuren met je rotex?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
welke korrel gebruik je ?
loopt je schuurpapier snel vol met een goede afzuiging is dat een stuk minder
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Is een lakfrees van metabo niet iets waar je snel vooruitgang mee boekt?
De filmpjes op youtube zijn erg overtuigend
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Dat is idd een zeer mooie machine en veel mensen zijn er lovend over, alleen hiermee kun je weer geen rondingen meepakken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat al eerder gevraagd is, welke korrel en welk merk schuurpapier gebruik je? De machine die je gebruikt is an sich krachtig genoeg (als ik deze met het wattage van mijn Rotex 150E vergelijk met 500W) om deuren af te halen met korrel 40 tot 80. Nu is die Rotex wel roterend, ik weet niet of je Stanley dat ook doet.

Maar, welk papier gebruik je? En als je een andere machine wilt, dan zou ik er 1 nemen waar je meer aan hebt dan alleen "lomp" schuren. Want dan kan je misschien beter een goedkope bandschuurmachine van Marktplaats halen of een Rotex achtige machine lenen van iemand.

[edit]
Ik zie net dat er al weer gereageerd was terwijl ik mijn post aan het typen was..

@Richard: Een Rotex, zeker de 150mm, is zeker geschikt voor die werkzaamheden. Ik heb de 500W (oude model) en die is al beresterk, de nieuwe heeft 800W geloof ik, dus die gaat nog een tandje harder. Schuurpapier is wel belangrijk en bepaald in hoge mate het resultaat.
Verder is de Rotex 90 een heel mooi machientje. Er zit (of is bij te krijgen) een delta schuurplaat bij zodat je 'm ook daarvoor kan gebruiken. Ik vind 'm persoonlijk wel wat zwaar boven mijn macht, maar dat is persoonlijk! Hij is zeker de overweging waard.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb dus zelf ook de rotex 150, wilde toentertijd voor de rotex 90 gaan, maar heb toch maar gekozen voor de 150. Ideaal voor het opschuren van grof gezaagd hout, blank schuren van ijzer, polijsten van hout, eigenlijk een machine voor alles. Is wel redelijk zwaar maar heb er zelf geen moeite mee. Het voordeel van deze machine is dus dat die kan roteren EN excentrisch kan schuren.. Wel een stofzuiger gebruiken..
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heb dus zelf ook de rotex 150, wilde toentertijd voor de rotex 90 gaan, maar heb toch maar gekozen voor de 150. Ideaal voor het opschuren van grof gezaagd hout, blank schuren van ijzer, polijsten van hout, eigenlijk een machine voor alles. Is wel redelijk zwaar maar heb er zelf geen moeite mee. Het voordeel van deze machine is dus dat die kan roteren EN excentrisch kan schuren.. Wel een stofzuiger gebruiken..

Zeker een stofzuiger gebruiken bij de 150. Dat ding genereert met een grove korrel binnen een paar seconden zoveel stof dat je neus vol zit. Zelfs buiten is het niet te doen zonder stofzuiger. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.