Instellen van lintzaag / bandsaw drift

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vanmorgen was het hier een gezellige drukte. Veel gesproken over de komende lintzaag....uiteraard worden de linten besproken maar ook zeker de wijze van instellen. Ik werd gewezen op een leuke video op youtube....Deze heb ik net bekeken en vond ik erg informatief....Misschien zelfs afwijkend van mijn "oude" mening.....Wanneer de lintzaag er is zal ik eens wat gaan vergelijken...

 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Confusion: Ik heb altijd geleerd dat de tanden van het zaaglint net buiten het rubber van het wiel moeten uitsteken. Zo staat het ook in de handleiding van de Inca 260. Nu vertelt deze standwerker dat ze juist in het midden van het wiel moeten lopen hetgeen nogal slijtage aan het rubber gaat geven omdat de tanden gezet zijn. Wie heeft er gelijk oftewel wat zijn jullie ervaringen en/of adviezen en wat zeegen de handleidingen van Felder, Hammer, Emco, Metabo, DeWalt, etc.?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Bij de meeste oude lintzagen is het bovenvlak van het wiel vlak.
Daar kon je dus de tanden net buiten het wiel houden, met uitzondering van heel smalle linten.
Bij de nieuwe lintzagen loop het vlak van het wiel bol.
Daar kun je de linten dus niet met de tanden net buiten het wiel leggen, want dan lopen ze er af.
Het bolle vlak zorgt er voor dat de tanden net vrij van het rubber lopen.
Dit echter ook weer met uitzondering van de heel smalle linten.
Op mijn eigen lintzaag met bol vlak (bouwjaar 2002) heb ik tot op heden geen schade ondervonden aan het rubber.
 

tuoh

Oud hout
Bijna altijd hebben Europese lintzaagmachines vlakke loopvlakken op de wielen, dit in tegenstelling met de Amerika waar de wielen meestal "gekroond" (licht bol loopvlak) zijn.
Dat heeft ook zo zijn gevolgen voor de langsgeleider, bij de Europese machines word de drift van het zaagblad gecompenseerd door de langsgeleider min of meer schuin te stellen, bij machines met "gekroonde wielen word de drift gecompenseerd door het zaagblad meer of minder naar het midden (hoogste punt) van de wielen te laten lopen.

Er bestaat dus geen globale oplossing voor het regelen van lintzagen, alles hangt af van het type wielen dat er op je machine zit.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mannen, bedankt voor de opheldering. Ik had dus toch gelijk vwb de Inca'tjes om de tanden buiten de rubbers te laten.
Altijd weer die Amerikanen met die afwijkende dingen, is het niet de pre-historische maatvoering dan zijn het nu weer de lintzaagwielen met een uitbuiking ......
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Maar indien ik het juist heb is voor het gebruik van een heel smal lint, zoals die man demonstreert bij het uitzagen van zijn beesten, bolle loopvlakken nodig?
Een 3 mm smal lint op rechte loopvlakken laten lopen, met de tanden over het wiel stekend, lijkt mij niet doenbaar? Iemand ervaring met van die super scherpe bochten?

groeten
Ornament
 
Maar indien ik het juist heb is voor het gebruik van een heel smal lint, zoals die man demonstreert bij het uitzagen van zijn beesten, bolle loopvlakken nodig?
Een 3 mm smal lint op rechte loopvlakken laten lopen, met de tanden over het wiel stekend, lijkt mij niet doenbaar? Iemand ervaring met van die super scherpe bochten?
Bij een vlak wiel leg je een smal lint niet op de rand, maar in de midden van het wiel.
Bij een bol vlak komt een smal lint automatisch in de midden van het vlak te liggen.
De tanden van het smalle lint liggen dan niet vrij van het rubber.
Maar echt schade daarvan heb ik nog niet ervaren.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Die man heeft zo'n prettige en leuke manier van demonstreren dat ik eigenlijk ook wel een lintzaag wil.
Al is het alleen maar voor het instellen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De Felder 510 staat nu een tijdje in de werkplaats. Laatst het zaaglint verandert en het leek alsof ik ineens een figuurzaagmachine had met compleet eigen wil.... Je kunt je voorstellen dat ik niet erg blij was met de vrije keuze van de lintzaag. Waar ik zocht naar een rechte lijn zaagde hij wel enigzins recht maar diagonaal over het blok. Ik had wel gehoord over "bandsaw drift " en besloot dit eens te onderzoeken. Op een vrije vrijdagmiddag heb ik 3 verschillende zaaglinten van hetzelfde soort op de machine gezet en het bleek dat ieder zaaglint zijn eigen voorkeur had.

Fons(athanor) had me al eens een methode laten zien of deze afwijking te corrigeren en deze methode werkt uitstekend.

20150123_100752.jpg

Men neme een recht stukje plaatmateriaal en je zet een een lijn op die evenwijzig loopt aan de zijkanten. Deze zaag je tot aan de helft in en je zult merken dat je het plankje enigzins schuin voor de machine hebt liggen. Deze afwijking kan je op diverse manieren meten.

20150123_100801.jpg
Van een goede houtvriend kreeg ik eens deze mooie zwaaihaak. Hoek dus bepaald en nu kan de aanslag in de juiste hoek worden gezet.

Resultaat : Allemaal strakke plankjes !!

Er zijn 1001 meningen over de afwijking van lintzagen en wat de oorzaak is. Deze manier werkt voor mij persoonlijk goed en misschien ook wel voor jou !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren weer even met iemand gesproken over het zagen met een lintzaag. Dit blijkt voor veel mensen toch een lastig onderdeel te zijn. Linten die alle kanten op gaan en zo... Het "drift" verhaal heb ik redelijk onder controle. Nu is het zoeken naar een lint dat past bij mijn wensen. Ik heb er al eaa geprobeerd. Binnenkort krijg ik wat linten bestellen via de plaatselijke slijperij Leitz. Eigenlijk zaag ik allemaal rechte plankjes. De zagen van Tuffsaws zijn toch niet helemaal wat ik ervan gedacht had. Verder natuurlijk relatief prijzig ivm het bestellen in het buitenland. Binnenkort meer info !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.