trechterbeker cultuur

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtdraaiers.
Het trechterbekervolk (zie google) leefde in een grijs verleden in Nederland. Hun naam hebben ze te danken aan de specifieke trechtervorm van hun aardewerken bekers.
Dit ontwerp heb ik als uitgangspunt genomen voor mijn interpretatie.
Het resultaat zie je hieronder. Houtsoort eiken - H: 16 cm D: 8 cm. Afgewerkt met shellawax.
Jullie vakkundige beschouwing stel ik zeer op prijs.
Op die manier kunnen we veel van elkaar leren via dit forum.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste jan,

wat een productie!!! tafeltje klaar en nu weer een gedraaid werk. de beker spreekt mij persoonlijk qua vorm niet aan. ik neem aan dat je het ontwerp over hebt genomen van de vroegere bekers. ik werk zelf ook graag met eiken maar ik heb er nog niet mee gedraaid. de geur van eiken is echt geweldig. hoe lang heeft het stuk eiken liggen drogen? waarmee heb je de beker uitgehold?

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick.
Het tafeltje was al enkele weken klaar, dus die productie valt wel mee.
Het eikenhout was al kurkdroog. Omdat ik ook wel werk verkoop wil ik zeker zijn van een goede kwaliteit hout, dat niet meer werkt en scheurt.
Dat koop ik daarom bij houthandelaren met eigen droogkamers, die ook leveren aan de meubelindustrie en kunstenaars (beeldhouwers b.v.).
Een goed adres is Luuk Talens even buiten Staphorst.
Zelfgegoten kunststof geeft diverse mogelijkheden.
B.V. voor het maken van een schaal: giet het in een (bij benadering) gewenste vorm en duw langs de rand stukjes hout naar beneden. Goed voor de afvalstukjes en speciaal gemaakte figuurtjes. Doe je dit heel precies, dan kun je segmentwerk maken, dat is opgevuld met b.v. doorschijnende kunststof. Draai er nog een mooi deksel bij en je hebt iets bijzonders. De rest van de mogelijkheden wordt alleen beperkt door iemands fantasie.
Jaap weet alles van dit gietproces.
Wie het proberen wil, veel succes en laat het resultaat eens zien!!!
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Jan,

De tentamens zitten er weer op, dus heb nu weer tijd om te reageren.
Ik vind dat je een erg mooie beker hebt gemaakt, prachtig hout ook. Waar komt dit eikenhout oorspronkelijk vandaan? Ik heb zelf ook wel eens eiken gedraaid, dat was gewoon eikenhout uit een bos uit de buurt. Dat was veel bleker dan dit.

Die blanke streep die je kunt zien op de 2e en 3e foto, is dat de scheiding tussen spint en kernhout? Of is dat een speling van de natuur?

Hoe heb je de beker uitgehold? Ik vind eikenhout bijzonder koppig bij het uithollen. Het komt dan ook wel eens voor dat de krullen zo heet worden dat ik ze niet aan mijn handen kan verdragen. Hoe doe je dat precies?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Woodworker.
Het is waarschijnlijk zomereik (Quercus Robur) en dat van jouw witte eik (Q Alba).
Het is inderdaad nogal getekend hout. De strepen is geen spinthout.
Misschien is er een lezer, dat dit hout beter kan herkennen en aangeven welk soort eik ik heb gebruikt.
Het uithollen heb ik gedaan met een uitdraaihaak van Jo Winter uit Duiitsland. Het heeft de vorm van een krul in een varkensstaart. De wanden zijn ongeveer 3 mm dik. Je hebt die haken ook van Martel en Munroe.
Het is wel even oefenen voordat je er veilig mee overweg kunt. Hij is nogal agressief en happerig. De eerste aanzet is belangrijk, trouwens net als bij een gewone guts.
Jo Winter heeft video's op you tube.
vr.gr.
Jan.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.