Zelfbouw lintzaag, filosofische aanloop

WR1944

Oud hout
Langzaam, heel langzaam begint het bij mij te kriebelen nu ik al een tijdje geen dikke projecten meer omhanden heb. Ik doe nu allerhande tussendoortjes die weinig indruk achterlaten op je CV.

Bij Woodcraft had ik al wat rond gekeken om me een indruk te vormen van de mogelijkheden. En ik had voor mezelf al een machine uitgezocht als kanshebber, een Rikon 12".
http://www.woodcraft.com/Product/2082331/32789/Rikon-12-Bandsaw-Model-10-315.aspx

De recensies voor deze machine waren echter niet al te lovend. Dus dan maar zelf aan de slag. Voor $800 kan je zeker genoeg materiaal kopen om er een te maken en dan ook nog wat overhouden.

M'n eerste stap is meestal kijken hoe de pro's het doen en dan globaal de spec's opstellen.

Een belangrijk aspect is de wieldiameter en de gangbare maten van de zaaglinten.
Een grotere wieldiameter geeft een grotere uitlading, er kan dus breder hout tussen het lint en de verticale ruggegraat. Een langer zaaglint geeft een grotere afstand tussen beide wielen.
M'n keuze was tussen een 12" of een 14" wiel. Met 14" heb ik globaal 300 mm en dat lijkt me een redelijke waarde.

De gangbare lengten hier, die voor mij van belang zouden kunnen zijn, zijn 80", 93,5", 105" en 111". Dat is resp. 2032, 2374,9, 2667 en 2819,4 mm. De maximale vrije afstand tussen de wielen bij 14" in verticale richting is resp. afgerond 102, 273, 419 en 496 mm. Trekken we er 50 mm vanaf voor de dikte van de tafel en een beetje marge dan is de werkzame hoogte rond de 220 mm als we uitgaan van 93,5" en dat lijkt me wel werkbaar. De volgende stap zou zijn 480 mm en dat lijkt me veel te veel van het goede. Dan moet ook de ruggegraat sterker worden voor het grotere moment. Allerlei ander aspecten hangen er ook mee samen. Een grotere hoogte betekent ook een langere verstelweg en langere houder voor de steunrollen.

Als zaagtafelhoogte kom ik op 950 mm, dat is iets hoger dan m'n werkbanken maar voor fijner werk is het prettiger er dichter met je neus op te zitten.

De volgende stap zal de vorm en opbouw van het frame gaan worden.
 
A

Athanor

Guest
Aha! Dit lijkt een forumthema te worden!

Is het niet zo dat je met een 14" zaag een uitlading van rond de 40 cm hebt?

Fons
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Weer een mooi project op komst! Leuk om mee te mogen lezen met de uitgangspunten.

Heb zelf een vraagteken bij de bepaling van de vertikale afstand / zaag lengte. Je schrijft dat er 4 mogelijkheden zijn die met een tafeldikte van 50mm resulteren in een max zaaghoogte van: 52 / 220 / 370 / 450. Ik snap niet precies waar de 480mm vandaan komt.
De volgende stap zou zijn 480 mm en dat lijkt me veel te veel van het goede
Zelf zou ik kiezen voor 370mm. 220 min een eventuele zaagslee en steunrollen lijkt me wat beperkt.

- - - Updated - - -

Is het niet zo dat je met een 14" zaag een uitlading van rond de 40 cm hebt?

Fons

14" is een diameter van 355mm. trek daar de zaag bescherming van af en er blijft (een ruime) 300mm over.
 
A

Athanor

Guest
Oeps ja...:eek: Dan heb ik een lintzaag met 16" wielen gehad, die had nl. een uitlading van 40 cm.

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
http://www.molendedavid.nl/
Misschien een voorbeeld ter lering.
Hoe de krachten worden opgevangen kan ik niet beoordelen van die paar beelden. Maar toch........
De enige werkende houten lintzaag in openluchtmuseum in Warffum - Groningen.
Met dank aan dhr.Rosbach op een Duitse site.
vr.gr. Jan Pranger.
 

WR1944

Oud hout
........ Heb zelf een vraagteken bij de bepaling van de vertikale afstand / zaag lengte. Je schrijft dat er 4 mogelijkheden zijn die met een tafeldikte van 50mm resulteren in een max zaaghoogte van: 52 / 220 / 370 / 450. Ik snap niet precies waar de 480mm vandaan komt.
Zelf zou ik kiezen voor 370mm. 220 min een eventuele zaagslee en steunrollen lijkt me wat beperkt. .......

Sorry voor de verwarring, het was voor mij al wat later en de 480 moet zijn 380.

Ik heb een spread sheet gemaakt met een matrix waarbij aan één kant de wieldiameters stonden en langs de andere kant de lintlengtes. Zo berekende ik voor alle combinaties welke ruimte er overbleef tussen de wielen als je een lint om die wielen legde.
Van die hoogte trok ik 50 mm af als geschatte ruimte die in nodig zou hebben om een tafel aan te brengen. De kop met geleiderollen kan zo hoog worden geplaatst dat de onderkant ervan gelijk ligt met de onderkant van het bovenwiel. Er is ruimte door de radius van het wiel.
Ik was niet van plan dikke balken tot fineer te gaan verzagen of boomstammen tot planken maar die zaken te doen waar een decoupeerzaag duidelijk tekort schiet.

Een nadeel van een grotere zaaghoogte is ook dat je een langere ongesteunde houder hebt voor de geleiderollen. Naast het uitlijnen van de wielen lijkt me een goed werkende set geleiderollen ook één van de knelpunten in de constructie.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik heb een spread sheet gemaakt met een matrix waarbij aan één kant de wieldiameters stonden en langs de andere kant de lintlengtes
.

Dit is alleen van toepassing als je standaard bladen wilt gebruiken die je zo in de winkel uit het schap kunt kopen. Lintzagen koop je normaal gesproken op maat per mm dus elke lengte is mogelijk.
 

WR1944

Oud hout
Nu heb ik het mogelijk verkeerde idee dat producten die in serie worden gemaakt goedkoper zijn dan producten die eenmalig op klantenspecificatie worden gemaakt. Ik heb al wat rondgekeken bij diverse bouwmarkten en m'n hofleverancier Woodcraft en daar hangen allerlei soorten linten in de schappen, keurig gesorteerd op vaste lengten. Dus als ik een lint nodig heb en ik kan kiezen uit de winkelvoorraad dan ben ik snel geholpen en hoef ik geen bestelling te plegen.
Daarnaast heb ik het donkerbruine vermoeden dat leveranciers van de lintzagen hun machines ontwerpen met de verkrijgbare linten als uitgangspunt. Mocht iemand een exotische lintzaag bezitten dan is het natuurlijk wel prettig als er afwijkende maten zijn te bestellen.

Ik kan hier ook op maat bestellen en de prijs is zo tussen de 40 en 50 (dollar)cent per strekkende inch oftewel grofweg rond de 2 (Euro)cent per mm. Een 80" lint uit het schap kost tussen de $15 en $25 en een op specificatie gemaakt lint zou rond de $40 zitten. Dan ben ik als gierige Hollander gauw klaar met m'n rekensommetje.

Maar ik zit nog steeds in de filosifische aanloop en alles is nog mogelijk.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wilde je je zagen niet van Tuffsaws betrekken Wim ? In dat geval maakt het qua prijs niet uit geloof ik of je al of niet een standaard lengte bestelt. Maar 'k heb het niet uitgezocht. (Qua levertijd maakt het zeker niet uit of je een standaard lengte of een "special" bestelt. Alles lijkt er per kerende post te gaan :)).

mvg
klaas0639
 

WR1944

Oud hout
Ik kan standaard lengtes linten bij zeker vijf verschillende bedrijven kopen die nog binnen fietsafstand liggen ook. En importeren vanuit Engeland lijkt me ook nog relatief duur door invoerrechten want daar zijn ze hier niet kinderachtig mee.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het lint maakt wel de zaag bij lintzagen.... er zijn vast andere linten die ook goed zijn maar mijn ervaring met een "Standaard" lint vs een tuffsaws lint was een wereld van verschil op mijn vorige lintzaag. OP mijn huidige weet ik het niet want er komt niks anders meer op dan lintjes van Ian ;-)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
......Wat Scheppie zegt......

En de prijs is redelijk,zelfs met de amerikaanse procenten en verzendkosten er bovenop betaal je niet te veel denk ik.

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Woodcraft heeft een flinke verzameling zaaglinten op de plank liggen. T.z.t. zal ik wel het één en ander uitproberen.
http://www.woodcraft.com/category/4/1004065/1002125/Bandsaw Blades.aspx?

Maar zover is het nog lang niet. Er zal nog het nodige op papier gezet gaan worden voordat de eerste spade de grond in gaat. Ik begin wel langzaam op te warmen voor deze uitdaging. Heel langzaam neemt het bezit van je gedachten.

Ik heb een white board in m'n werkplaats en die ga ik maar eens volledig wissen om m'n plotseling opkomende gedachten te noteren alsmede overige aandachtspunten.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik vroeg mij af of er ook hier bij ons, in West Europa, zoiets als populaire standaardmaten voor lintzagen zou bestaan? En welke maten zouden dat dan zijn?
Of is het hier de gewoonte om die altijd van het merk van de lintzaagmachine te nemen of ze om ze op maat te laten maken?

succes WR194, we volgen het mee!


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De eerste stap is gelijk al een moeilijke, een passende electromotor. Ik ga uit van 1 hp en ongeveer 1800 toeren, uiteraard 120 V en 60 Hz. En daar is weinig aanbod van op de 2e hands websites. Ik zet geen verdere stappen buiten globale schetsen. Zodat ik nu in snuffelmode ben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.