zelf trap maken

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
Hallo allemaal,
(ik hoop dat het onderwerp hier goed staat)

Ik ben Robin uit Belgie. 30 lentes jong en wil graag een vaste trap naar mijn zolderkamer maken. Ik heb 2 handen aan mijn lijf en een "doe het zelver" met vallen en opstaan.

Ik zou dus graag een voorlopige werftrap vervangen door een rechte deftige trap met tegen trede.
Hoogte van vloer tot vloer is 276cm. Op de vloer heb ik een 260cm om mijn trap te plaatsen.
Ik kom op een 15 treden uit met een optrede van 18.4 en een aantrede van 18.2 met een neus van 5 cm (totaal 22.5cm)

Tot zover lukt alles wel.
Nu komt het moeilijkere stuk het uitvrezen van de trapbomen? en de lentgte van de bomen.
Hoe maak ik een mal en welke hoek moet deze hebben?

Momenteel zelf geen vrees maar daar geraak ik wel aan denk ik.

Nu vroeg ik me af als een Z-trap maak dan moet er niet gefreesd worden dacht ik. klopt dit?
Zo ja hoe bereken ik dan trapbomen en zijn er nadelen aan een Z-trap tegenover een "gefreesde trap"?

Kan er mij iemand een goed houtwerkboek aanraden? met wat geluk een waar instaat hoe je een trap maakt :)

Alvast bedankt voor de info en de hulp.
Robin
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
hoi Robin,

even wat tips:

Meet wat de afstand is tussen afgewerkte vloer tot afgewerkte vloer en let erop dat je niet direct onder de bovenverdiepingvloer meet, maar van bovenverdieping tot benedenverdieping op de plek waar de trap daadwerkelijk op de vloer rust. Als je vloer namelijk iets verloopt kom je al snel twee centimeter te kort en dat maakt de onderste (of de bovenste) trede ineens veel groter (of kleiner).

Zvormige treden kan je zo in elkaar schroeven. Dit kan trouwens ook met een trap met tredes en stootborden. Dit is best stevig en scheelt je een hoop werk. Maar 'the real deal' is natuurlijk ingefreesd.

Als je een freesmal maakt dan wordt de hoek bepaald door de trap. Dat is natuurlijk logisch.


Voor de optrede en aantrede berekening kan je gebruiken:

2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm

Je kunt daarvan wel afwijken, maar dat zou ik alleen doen als je echt niet anders kan. Hoe steiler je de trap maakt hoe groter de optrede. Dan zeker niet vasthouden aan optrede van 180mm (maar dat kan ook niet omdat bovenstaande formule dan niet meer opgaat).

Nog wat info:

Het Bouwbesluit geeft in de afdeling Veiligheid voorschriften over afmetingen van trappen; zo mag in een nieuwbouwwoning de optrede niet groter zijn dan 188 mm en de aantrede niet kleiner dan 220 mm
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet of je volgens bouwvoorschriften moet werken maar in Amerika worden de meeste trappen niet ingefreesd maar op uitsparingen geplaatst op de trapbomen. Simpel uit te voeren.
http://www.diynetwork.com/how-to/how-to-add-stairs-to-your-deck/index.html

Voor een normale breedte gebruiken ze drie trapbomen. De trapbomen zijn 2" x 12" en dat is 38 x 286 mm. Wil je dat ingezaagde deel van de buitenste bomen niet zien dan kan je er een extra plank tegenaan maken. Dan steken de treden niet buiten de bomen uit.
 

tuoh

Oud hout
Beste Robin,

Een trap staat bij mij ook nog op de planning maar dan voor de kelder.
Wat ik persoonlijk een fijn en educatief filmpje vind is:
http://www.vier.be/planb/videos/een-trapje-hoger-deel-1/19145
(zie ook deel 2 & 3)

Succes ermee!

Grtz,

Eli

Deze filmpjes vind ik zeer hilarisch maar zeker niet educatief. Er is een tijd geleden nog eens een topic aan gewijd. Al wat je fout kan doen gebeurt hier fout, alleen al het afschrijven van de treden, het "lassen" van de trapwangen, etc... Er is maar één woord voor "hopeloos"

Dacht dat deze reeks voortijdig gestopt werd?
 

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
hey allemaal,

Bedankt voor al de tips.
tegen trede bedoel ik een trap die toe is de stootborden.

super dat de filmpjes van plan B nog online staan. Jammer dat dit afgevoerd is.

Ik ben nu aan het twijfelen om dit jaar eerst mijn werkplaats te bouwen. tot nu was mijn zolder mijn werkruimte maar die is dus slaapkamer geworden.
Ik heb momenteel geen ruimte om 2 trapbomen te maken. Misschien eens horen bij vrienden/familie.
Ik zou de trap in rubberwood van 4cm dik maken. Dit zal wel genoeg zijn voor treden en trapbomen.

Is er op het net een (gratis) programma te vinden om een trap te tekenen?

Welke bouwkundige boeken raad je aan? dan kan ik eens in de BIB gaan zien.
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
H. Van Daele - V. seys
TRAPPEN
(polyvalente opleiding houtbewerking)
1991, Uitgeverij De Sikkel N.V.
ISBN 90-260-3329-X

Degelijk en praktisch boek. Alles staat er in. Ik heb het gevonden in de bib Permeke in Antwerpen. Succes!
 

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
Bedankt Bardt dat zal ik eens bestellen want in Zemst hebben ze het niet.
Ik heb momenteel stairdesigner gedownload en lijkt me wel handig is nog wat zoeken.
Misschien dat ik de trap wel kan maken bij mijn broer en schoenbroer. Als ik de treden al laat zagen en de bomen ook op breedte kan het misschien wel op 1 dag als pakket gemaakt worden en kan ik het zo naar huis transporteren om daar in elkaar te zetten.

We bekijken het.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik de treden al laat zagen en de bomen ook op breedte kan het misschien wel op 1 dag als pakket gemaakt worden en kan ik het zo naar huis transporteren om daar in elkaar te zetten.

We bekijken het.
Het lijkt misschien vloeken in de kerk, maar als je een aantal belangrijke bewerkingen niet zelf kan uitvoeren, ben je misschien beter af met een bouwpakket. Het is een rechte trap, dus het de enige variabele is de hoogte. Een bouwpakket zou wel eens erg voordelig kunnen uitpakken, misschien een stuk goedkoper dan het hout wat je moet aankopen voor zelfbouw.
Let wel, dit is enkel een bedenking. Voor sommige zeer eenvoudige projecten kan je nu eenmaal niet op tegen kant en klare pakketten. Zelfs de genoegdoening van het zelf maken kan dit in sommige gevallen niet compenseren.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik weet niet of je volgens bouwvoorschriften moet werken maar in Amerika worden de meeste trappen niet ingefreesd maar op uitsparingen geplaatst op de trapbomen. Simpel uit te voeren.
http://www.diynetwork.com/how-to/how-to-add-stairs-to-your-deck/index.html

Voor een normale breedte gebruiken ze drie trapbomen. De trapbomen zijn 2" x 12" en dat is 38 x 286 mm. Wil je dat ingezaagde deel van de buitenste bomen niet zien dan kan je er een extra plank tegenaan maken. Dan steken de treden niet buiten de bomen uit.

Het driehoekig deel dat op de boom wordt geplaatst wordt ook wel console of specifieker kardoes genoemd. Dit wordt ook bij 18-de en 19-de eeuwse trappen toegepast in Nederland (Europa) omdat het sierlijker en transparanter oogt vanwege het feit dat je langs het horizontaal vlak van de trede kunt kijken en het geheel aan de binnenzijde van een trappenhuis er veel verfijnder uitziet. Om de trapboom toch stevig genoeg te maken zonder hem erg lomp te maken wordt hij 'liggend' geplaatst en zoals WR1944 al zegt vaak voorzien van een boom midden onder de trede. De onderkant van de trap wordt dan vaak dichtgemaakt

@lex
 

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
Het lijkt misschien vloeken in de kerk, maar als je een aantal belangrijke bewerkingen niet zelf kan uitvoeren, ben je misschien beter af met een bouwpakket. Het is een rechte trap, dus het de enige variabele is de hoogte. Een bouwpakket zou wel eens erg voordelig kunnen uitpakken, misschien een stuk goedkoper dan het hout wat je moet aankopen voor zelfbouw.
Let wel, dit is enkel een bedenking. Voor sommige zeer eenvoudige projecten kan je nu eenmaal niet op tegen kant en klare pakketten. Zelfs de genoegdoening van het zelf maken kan dit in sommige gevallen niet compenseren.

Momenteel staat een trap uit een bouwpakket. 13 treden dus een optrede van 20.5cm en een heel korte aantrede.
Deze wil ik veranderen naar een comfortabelere en veiliger model.
Als ze een pakketje aanbieden met een meer aanvaardbare op-en aantrede dan wil ik deze zeker kopen.
Ik heb zelf nog geen gevonden vandaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je even google ter hulp roept met 'trap bouwpakket', krijg je verschillende adressen. Ook voor maatwerk in pakket. Misschien gewoon informeren bij een zaak in je buurt. Of zij de trap willen machineren en dat je ze zelf afwerkt en monteert.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb een maand of wat geleden een trap gemaakt en geplaatst bij een vriend. Voordat ik hem besloot zelf te gaan maken heb ik bij twee bedrijven een prijs opgevraagd.

Bedrijf 1:
kant-en-klaar pakket: €550,- ex BTW
op maat: €950,- ex BTW

Bedrijf 2 (timmerfabriek):
op maat: €550,-

Er zit dus nogal een verschil tussen het ene en het andere bedrijf. Zelf even googlen en rondbellen geeft al snel een goed idee van de markt.

@lex

PS Mag ik hier de namen van deze bedrijven noemen?
 

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
hey,

Heb wat zitten zoeken en kom in bouwpakket steeds op trappen met een optrede van 20.5 dat heb ik nu ook staan.
Plannen zijn voorlopig even verandert. Ik ga eerst mijn garage in houtskelet optrekken en dan heb ik een ruimte van 40m² om in te werken en een trap te maken.

JE mag de namen van de bedrijven wel in PM zetten als je wil.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je zou ook kunnen vragen om enkel de bomen te frezen. Voor een schrijnwerkerij met CNC machine een kleine klus. De tredes maken is uiteindelijk niet zo moeilijk.
 

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
Eens nieuw leven inblazen. Paar bedrijven gecontacteerd maar bleken toch redelijk duur te zijn.
Nu had ik het idee in plaats van de treden uit de bomen te frezen (Frezen is het probleem aangezien ik geen frees heb). Om de treden te zagen uit de bomen. een soort van Z-trap dus. (als dit het juiste woord is?)

Nu de bomen zullen dan wellicht groter moeten zijn omdat ik denk dat deze minder sterk gaan zijn als bij het frezen.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor?

Ik probeer een afbeelding te steken van hoe de trap zou moeten worden.
 

Bijlagen

  • trap robin.jpg
    trap robin.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 275

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Waarom koop je geen 12mm bovenfrees of huur je er een. Sjabloon maken en gaan.
hakken en glad maken met een grondschaaf kan ook maar is wel een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:

robin2cv

Nieuw lid
30 jul 2014
16
0
Waarom koop je geen 12mm bovenfrees of huur je er een. Sjabloon maken en gaan.
hakken en glad maken met een grondschaaf kan ook maar is wel een uitdaging.

Zou ook kunnen. Nu ik ga onder de trap een kastenwand maken. Met het Z-trap idee dacht ik de wand waar de kasten inkomen gewoon tegen de zijkant van de wang te bevestigen. Ik zaag hier dan ook de treden uit boven en maak de trede iets breder zodat die de bovenkant afsluit.

Bij het frezen moet ik de kastenwand mooi onderaan de wang bevestigen. Ik denk dat ik dan secuurder te werk moet gaan om dit mooi te laten aansluiten. Vandaar dus.

Ik wel ook eerst eens wat oefen met een frees alvorens ik aan een trap begin. Nog nooit gefreesd.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
op youtube staat anders een leuk filmpje van ons gewaardeerd lid benchworks die een rechte steektrap maakt voor zijn atelier... heel interessant
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.