Vraag over Triton bovenfrees in freestafel

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik ben van plan mijn eerste freestafel te vervangen door een moderner model.

Eisen die ik aan de tafel stel:

1. Moet mobiel zijn, dus makkelijk in de auto te vervoeren, dus niet te groot, en tilbaar
2. 8mm en 12 mm en 1/2" spantang
3. Goede, zeer goede stofafzuiging
4. freesdiepte zeer goed instelbaar.

Ik begrijp dat de Triton TRA001 een goede keuze is voor de frees, daar heb ik nog wel een paar vragen over:

Vraag 1. Hoe ver steekt de kraag van de spantang maximaal uit onder de voet van de frees. Dan heb ik het over de afstand tijdens het frezen, dus niet tijdens het spannen.
Ik heb momenteel een oude ELU frees onder mijn freestafel hangen, ik verlies nogal wat diepte omdat de Elu spantang kraag niet onder de voet uitkomt, daarbij verlies ik extra diepte vanwege de (aluminium) freestafel bodemplaat.
De ELU heeft ook geen variabele snelheid, dat vind ik riskant bij grote frees diameters.

Vraag 2. Hoe functioneel werkt de stofafzuiging met de Triton onder een freestafel?

Vraag 3. Is er wellicht iemand in de buurt van Dordrecht, Breda, Gouda, Rotterdam die een Triton TRA001 in zijn freestafel heeft hangen, zodat ik in de praktijk kan zien hoe een en ander functioneert. Folders en revieuws lezen is leuk en leerzaam, maar de praktijk vind ik nog steeds het belangrijkst.

Algemene vraag, voor de zekerheid, is de Triton TRA001 de enige frees, of zijn er betaalbare alternatieven, waarbij de hoogte verstelling wel via de bovenkant van de freestafel moet kunnen worden uitgevoerd.

Alvast bedankt voor de antwoorden

Joep
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het even opgemeten. M'n 1400 W Triton hangt aan een inlegplaat van 10 mm. In de hoogste stand komt de spanmoer daar nog 12 mm boven uit.
Ik heb de stofafzuiging in de verticale geleider net achter de freesbit. Er komt nog een aardige hoop zaagsel in de tafel naar beneden dwarrelen. Als je de mogelijkheid hebt zou je zowel boven als onder de tafel een afzuigmogelijkheid moeten maken. Dat komt naar mijn idee de koeling van de freesmotor ten goede.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Dat klinkt goed Wim.
Mijn bodemplaat is van Aluminium, 6 mm dik, 4 mm dunner dus dan in jouw situatie.
De spantang komt bij jou dus 10+12 = 22 mm boven de eigen bodemplaat uit.
dus zou de spantang 26 mm boven mijn inlegplaat uitkomen, dat zou een uitstekende waarde zijn.
Hopelijk zijn de waarden voor de 2400W versie, dat is de TRA001, gelijk.

Wat stof afzuiging betreft, ik heb wat testen boven de tafel gedaan met PVC pijpen en zo, als je echter een sleuf freest, komt het stof aan het begin en naderhand aan het einde van de net gevormde frees naar buiten, daar helpt vooralsnog geen bovenafzuiging tegen. Vandaar dat het belangrijk is dat er een maximale zuigkracht is aan de onderkant.

Joep
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De frees is in de hoogste stand geblokkeerd. Hierdoor kan je snel het freesje wisselen. Mocht je hoogte te kort komen zijn er verlengstukken te koop.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi Joep, ik heb zelf de triton TRA 001 in mijn freestafel hangen.
Heb een aluminium inlegplaat, ook 6 mm.
Heb net even gekeken, maar de bovenkant van de spantang steekt een paar mm boven de inlegplaat uit, en dan merk je dat die begint 'aan te lopen'. Als je hem dan nog een slag geeft dan blokkeert de frees.
Volgens mij is het ook niet echt de bedoeling om de spantang te veel boven de freestafel te laten uitkomen, denk ik.?
Als je echt in werkstukken veel weg wilt frezen, dan neem je toch ook vaak een zwaardere frees, eventueel ga je dan naar de 12 mm frezen.?

Mijn stofafzuiging heb ik nog steeds niet aan het werken, toen ik mijn freestafel af had ben ik hem gelijk gaan gebruiken, en die stofafzuiging moet ik dus nog steeds maken.

Ik woon zelf in winterswijk, het oosten van het land. Mocht je een keer in de buurt zijn ben je meer dan welkom om te kijken.

Volgens mij is die triton veel waar voor zijn geld. Zeer veel power, goed af te stellen.
Zeer zeker de moeite waard.

succes ermee
Roel
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor je antwoorden roeliepoelie.

Ik heb even gemeten hoe diep de spantangmoer nu onder de bovenkant van mijn 6 mm aluminium inlegplaat komt.
Dat is ruim 8 mm, en dan heb ik al een stukje van de Elu frees afgevijld.
Met de Triton win ik dus al een centimeter diepte.

De conclusie is helder, de volgende frees voor mijn nieuwe freestafel in wording wordt een Triton, en dan wel de TRA001.
Ik ga binnenkort maar weer eens in Zandvoort langs bij GP, altijd leerzaam en gezellig. Tot nu toe ben ik nooit zonder iets te kopen daar vertrokken, merkwaardig toch.

Joep




Joep
 

Hamko

Nieuw lid
14 sep 2014
2
0
goede dag mag ik ook weten wat voor een plaat je gebruikt het gaat mij om hoe de machine er in hangt kun je soms een foto sturen naar kvanhamond@kpnmail.nl

- - - Updated - - -

kan iemand mij vertellen hoe ik een triton tra100 onder een tafel kan bevestigen welk materiaal moet de plaat zijn en hoe dik
:confused:
 

jjjlll

Actieve deelnemer
goede dag mag ik ook weten wat voor een plaat je gebruikt het gaat mij om hoe de machine er in hangt kun je soms een foto sturen naar xyz

- - - Updated - - -

kan iemand mij vertellen hoe ik een triton tra100 onder een tafel kan bevestigen welk materiaal moet de plaat zijn en hoe dik
:confused:

Ik neem aan dat je de vraag aan mij stelt Hamko.
Ik heb een aluminium bodemplaat, aluminium is stijver dan kunststof, dus de bodemplaat kan dunner zijn dan die van kunststof. Der bodemplaat heb ik gekocht bij sautershop.de
Mijn oude ELU frees hangt er gewoon onder, een paar gaten in de aluminium bodemplaat geboord in de bodemplaat, wat verzinken en vastschroeven. Er staan wat foto's op mijn site, www.joepvanderlinden.nl/freestafel, kijk maar of dat voldoende is, anders stuur maar een PM, kan je meteen je e-mail adres weghalen in je bovenstaand bericht, lokt alleen maar spammers.
De bodemplaat zelf hangt in de (tot nu toe) vurenhouten bovenplank van de freestafel, waarin ik, met wat uitschieters, de vorm van de bodemplaat heb uitgefreesd.

Joep
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
tra001200537.jpgtraoo1_200508.jpgtra001200517.jpg
Hamko hier de foto's waarom je gevraagd hebt.
Een foto met de langere 1/4"ww boutjes(metaalschroeven)
en twee foto's van de onderzijde. Ik heb gewoon met een guts de cirkel uitgehakt. Mdf is toch alleen hard bij de toplaag de rest is net zachtboard.
Op het mdf heb ik nog twee eiken plankjes geschroefd valt nu precies in het gat van mijn tafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.