Aldi kolomboor

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ja, ik zag die ook voorbij komen.

Maar ik heb in het verleden gemerkt dat ik, wanneer ik een budgetproduct koop, toch snel teleurgesteld ben in de kwaliteit. En wanneer ik een hoogwaardig product koop, daar toch iedere keer weer heel erg blij mee ben.

Mijn decoupeerzaag en bovenfrees van de aldi (gekocht in mijn studententijd), zijn iig van teleurstellende kwaliteit en gebruik ik dan ook liever niet.

ps. maar als je hem toch koopt en hij je erg goed bevalt, en je daardoor je proxxon niet meer gebruikt, dan neem ik die graag over ;)
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
209
7
65
Drachten - Buitenpost.
Hangt er strek af waarvoor je hem wilt gebruiken, als het licht werk is en je gaat er voorzichtig mee om dan zou het best wel eens mee kunnen vallen.
Maar als je veel in staal gaar boren met 8mm. of meer dan zou ik toch voor een betere, of een (jong) gebruikte professionele machine kiezen.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Haha ja dat begrijp ik, maar die gaat voorlopig zeker niet weg. :cool:

Maar voor dat geld, en het is maar voor 'erbij', voor de keer dat je wat langer wilt. Het zal er vanaf hangen hoe nauwkeurig hij feitelijk is.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik een soortgelijke machine al jaren naar volle tevredenheid. Voor algemeen gebruik in hout is dat ding prima geschikt, voor grof werk in metaal ook wel (wel een goeie machineklem er onder gebruiken, maar dat spreekt vanzelf) Wil je echt nauwkeurig werken (beter dan op een 1/4 mm) koop dan een echte :)

Als je veel in metaal boort, zet dan een busje boorolie (snijolie) naast je kolomboormachine, maakt alle verschil van de wereld. En dan ook niet zo hard aan die hendel trekken, zachte druk, dan zie je mooie krulletjes verschijnen zonder dat je boor verbrand :)

Succes!

Groet, Rob.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hubo verkoopt kolomboren van topcraft voor een gelijkaardige prijs. Zit er wel geen klem bij.
Heb al véél geboord met die dingen. Gewoon weten waar ze voor dienen, en waar ze niet voor dienen. Ik boor niets waar ik echt met een schuifmaat de precisie op zit te meten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Kan iemand mjj wat inzicht verschaffen? Als de tafel haaks staat en er geen speling op de as zit, waarom zou zo'n kolomboormachine niet precies kunnen zijn?

Dat dat wat sneller minder wordt, ok, maar ik zie niet in waarom die machines echt heel veel minder zijn...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Ja rizz dat zijn twee van de drie belangrijkste dingen. De boorkop is de derde. Als je een goede nieuwe wilt kopen ben je gauw meer kwijt dan de hele machine. Maar de vraag is zijn tiende voor jouw belangrijk. Met een grote speedboor voor hout krijg je bijna nooit een perfect rond gat.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ja rizz dat zijn twee van de drie belangrijkste dingen. De boorkop is de derde. Als je een goede nieuwe wilt kopen ben je gauw meer kwijt dan de hele machine. Maar de vraag is zijn tiende voor jouw belangrijk. Met een grote speedboor voor hout krijg je bijna nooit een perfect rond gat.

En wb de boorkop gaat het neem ik aan om de centrering van het boortje. Dat is wat ik miste, dank!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ook de doorbuiging van het geheel speelt een grote rol. Hebben ook een tijdje soortgelijke machine in de werkplaats gehad. Met gepast geduld en voorzichtigheid valt er prima mee te werken, ook in staal. Maar indien er zwaar en snel gewerkt wordt dan is dit te licht. Voor hobby houtbewerking is dit een leuke machine. Nieuw tafeltje maken met genoeg klemoppervlakte en klaar!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik heb ook zo'n ding, een ouwetje van Ferm, keer gekocht van maatje voor 25 euro.

prima ding als je zijn beperkingen weet:

het tafeltje buigt wat door dus daar heb ik een paar blokjes van verschillende afmetingen voor gemaakt om eronder te zetten.

als je met beleid boort dan kun je prima goed precieze gaatjes maken, alleen hoe dikker het materiaal (en soort) wordt het allemaal wat minder fraai.

eigenlijk zou je zo'n boor niet nieuw maar gebruikt (mits in goede staat) op de kop kunnen tikken, dan lach je je gewoon suf hoe handig zo'n ding is en hoeveel eerder je een kolomboor in je werkplaats had moeten hebben.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hmm, mijn ervaringen met deze kolomboor zijn toch anders.
Mogelijk dat het een ander type geworden is of zo, maar ik heb zelf een jaar of vier-vijf geleden één bij de Aldi gehaald (volgens mij koste die destijds maar iets van 5 - 6 tientjes).
Het probleem was de speling op de as waarop de boorkop zit. In de uiterste positie zat daar veel speling op. Ik dacht eerst dat het exemplarisch was en heb hem terug gestuurd naar de klantenservice. Ik heb toen een andere gekregen, maar die had hetzelfde probleem.
Ook vond ik het apparaat een rammelbak. Alles trilde en deed. Nauwkeurig werken (wat mijn doel was) viel mij in ieder geval tegen.
Later heb ik een Huvema pro gekocht en die gebruik ik met veel plezier. Het is een heel wat prettiger machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.