Metabo TS 254 tafelzaag

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Beste dames en heren houtbewerkers,

Ten eerst mijn dank aan alle kennis die ik inmiddels op dit forum heb mogen opdoen. Dit is echter de eerste keer dat ik zelf actief een beroep op uw kennis en ervaring wil doen.
Vooralsnog ben ik een beginnende houtbewerker maar loop ik vaker tegen het punt aan dat ik echt een tafelzaag nodig ga hebben. Na veel onderzoek lijkt bovengenoemde Metabo TS 254 voor mij de beste keuze, maar omdat we het hier hebben over een mobiele bouwplaats zaag wil ik zo zeker mogelijk zijn dat deze machine ook op de (middel)lange termijn niet tekort zal schieten.

Mijn gebruiksdoeleinden en wensen:
- Vooralsnog werk ik met bouwmarkt materiaal (multiplex, vuren, waar nodig mdf en het onbenoemde hardhout), maar zodra ik meer zelfvertrouwen in mijn kwaliteiten heb wil ik met de betere (hard)houtsoorten gaan werken; de machine moet dus krachtig genoeg zijn.
- Voor meubels wil ik ook brede delen kunnen maken (de Metabo kan tot 630 mm breedte aan zonder aanschaf van een extra tafelverbreding).
- Goede geleiderail die niet na iedere aanpassing op 2 punten ingesteld moet worden.
- Voldoende preciezie; ik verwacht natuurlijk niet de kwaliteit van de professionele meubelzagen, maar ik hoop op, zeg maar, "good value".

Ik werk primair in onze garage waar ik vooralsnog eigenlijk geen ruimte heb voor een vaste hybride of zelfs cabinet zaag. Het idee dat ik met een mobiele tafel ook buiten kan werken spreekt me aan maar is geen specifieke wens.
Bewust heb ik geen budget genoemd, dat is zeker beperkt (vooralsnog rond de 800 euro waarvoor de Metabo te krijgen is) maar voor betere (duurdere) alternatieven kan ik eventueel besluiten om door te sparen.

Wat ik graag zou willen weten:
- Is een 2000 Watt zaag krachtig genoeg om ook met hardere houtsoorten te werken?
- Is een mobiele bouwplaats zaag genoeg om enigszins mooie zaagsneden te kunnen maken bij ook fijnere stukken?
- Is er iemand met ervaringen met dit model?
- Zijn er goede alternatieven die ik misschien nog niet ben tegengekomen?

Bij voorbaat dank voor het lezen en uw reacties. :D
 

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hey,

Zelf heb ik de TS 250. Ben er toch wel content mee. Voor zover ik weet ligt het niet alleen aan het vermogen. Ook het blad is van belang. Bij zagen parallel aan de nerfrichting (rip cut) heb je volgens mij een blad nodig met minder aantal tanden zodat die het zaagsel tussen de tanden goed kwijt kan. Bij ophopen van zaagsel tijdens het zagen gaat het blad minder goed door het hout. Verder is naar mijn idee geen hout hetzelfde. Vandaag was ik bezig met iepen hout wat redelijk hard is en vrij vezelig. Dit zaagt al weer heel anders dan b.v beuk. Zijn ook wel wat trucjes als het gaat om uitbreken van vezels op de zaagsnede. Ik plak nog wel eens de zaaglijn af met schilders tape dit helpt nog weleens.

De verstekgeleider heb ik meteen weggedaan. Die is naar mijn idee alles behalve veilig en zeker niet precies. Zit veel speling op. Ik heb daarvoor zelf een bakje gemaakt zoals http://www.thewoodwhisperer.com/videos/the-cross-cut-sled/. Werkt niet alleen precies maar is ook veel veiliger wat betreft terugslag.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
ik heb geen ervaring met die zaag maar voor die types
kan je veel capaciteit goedmaken met enkele deftige schragen en multiplex platen als steun of uitvoer tafel te gebruiken .
en zeer veel hangt af van het gebruikte zaagblad .
de geleider zit er toch al redelijk uit bij deze
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Hartelijk dank voor uw reacties.
Als ik het goed samenvat zal ik dus vooral moeten zorgen voor een goed zaagblad en daarmee het eventuele kwaliteit verschil tussen de bouwzaag en de 'echte' houtbewerkingszagen al behoorlijk kunnen beperken.
De geleider is volgens mij inderdaad vaak een bezuinigingspunt op tafelzagen. Voor zover ik reviews en filmpjes heb kunnen vinden lijkt het voor dit model minder het geval en zal ik hopelijk geen noodzaak zien om deze te vervangen.
Wat betreft een cross-cut-sled ben ik inderdaad voornemens deze te maken, maar (natuurlijk) ook andere handige jigs voor mitres en dergelijk. Maar voor rit cuts zal de geleider van voldoende kwaliteit moeten zijn.
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Ik heb uiteindelijk besloten inderdaad deze zaag aan te schaffen. Vandaag heb ik 'm eindelijk mogen ontvangen! Helaas kan ik er pas later deze week mee 'spelen'. :(

Mijn eerste indrukken:
- Het opzetten is kinderlijk eenvoudig; geen handleiding nodig. Met het beperkte gewicht lijkt de mobiliteit uitstekend en zie ik mijzelf regelmatig buiten gaan werken.
- De tafel is opvallend stabiel, ook als hij actief is. Bovendien merk ik weinig vibraties. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal dus kan niet zeggen hoe zich dit verhoudt tot alternatieven.
- De geleider lijkt zoals ik hoopte erg nauwkeurig; als ik de hendel vastklem is er geen beweging in te krijgen.
- Alle onderdelen hebben netjes hun eigen plaats.

Ik kan niet wachten tot ik er echt mee aan te slag kan! Als er iemand interesse heeft kan ik eventueel later mijn bevindingen nog posten, laat het me weten.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ja, doe maar je bevindinegn neerzetten.

deze TS254 staat ook bij mij op de shortlist, zo ook de makita MLT100x maar daar schrikken een aantal slechte recensies mij toch een beetje vanaf helaas.

De TS254 en bijv GTS10 blauw van Bosch vallen in een categorietje net onder de duurdere maar betere instapzaagtafels van bijv mafell
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Hey,Zelf heb ik de TS 250. Ben er toch wel content mee. Voor zover ik weet ligt het niet alleen aan het vermogen. Ook het blad is van belang. Bij zagen parallel aan de nerfrichting (rip cut) heb je volgens mij een blad nodig met minder aantal tanden zodat die het zaagsel tussen de tanden goed kwijt kan. Bij ophopen van zaagsel tijdens het zagen gaat het blad minder goed door het hout. Verder is naar mijn idee geen hout hetzelfde. Vandaag was ik bezig met iepen hout wat redelijk hard is en vrij vezelig. Dit zaagt al weer heel anders dan b.v beuk. Zijn ook wel wat trucjes als het gaat om uitbreken van vezels op de zaagsnede. Ik plak nog wel eens de zaaglijn af met schilders tape dit helpt nog weleens. De verstekgeleider heb ik meteen weggedaan. Die is naar mijn idee alles behalve veilig en zeker niet precies. Zit veel speling op. Ik heb daarvoor zelf een bakje gemaakt zoals http://www.thewoodwhisperer.com/videos/the-cross-cut-sled/. Werkt niet alleen precies maar is ook veel veiliger wat betreft terugslag.
Ik heb dit ook eens geprobeerd met schilderstape .. helpt idd tegen utibreken .. alleen hing elke tand van mijn zaagblad vol met tape ..:(
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Zelf heb ik de ts216, de kleine broer.
Deze zaagt met gemak door een stuk kozijn hout op de volle hoogte van de zaag.

Daar zit een 210 blad van ecotools op.
Ik heb niets te klagen.
 
P

Pel

Guest
Heb al enkele jaren een Metabo TS 250 tot volle tevredenheid, belangrijk vind ik de zaaghoogte die is bij de TS 205 77 mm, dat is bij sommige zagen hoger. Ook is het handig dat de geleider aan de voor en achterkant vast zit.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.