Bankschroef + wat doen met afvalhout?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb vorige week mijn (eerste!) werkbank gemaakt.
Het blad bestaat uit 2 mdf-platen, op elkaar gelijmd.
Nu zou ik ook een bankschroef willen monteren, maar ik zie enorm veel types/prijzen.
Iemand tips/websites welke ik best monteer?
Ik ga vooral kasten/meubelen/... maken, maar ik wil deze ook wel eens gebruiken voor bv een stalen buis te zagen.

Nu mijn eerste projectje is afgelopen heb ik mijn eerste stukken afvalhout.
Waar/hoe bergen jullie dit op?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Den Deze,

Ik heb zo'n gietijzeren meubelmakersklem op mijn werkbank en ben daar heel tevreden over: geweldige spanwijdte , heel stabiel en de bekleding kun je eventueel na een tijdje vervangen (bij mij heb ik er multiplex op geschroefd) en hij heeft zo'n quick release waardoor je hem heel snel in en uit kunt schuiven.
Ik heb hem 2e hands op een rommelmarkt gekocht voor maar 15 Euro. Nieuw zijn ze erg prijzig maar echt een geweldig dingen om mee te werken.
Even ter illustratie een plaatje van een bekende gereedschapswinkel vann een vergelijkbaar type: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...toebehoren/irwin-meubelmakersbankschroef-53ed
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hier hetzelfde verhaal. Ik heb een oude Paramo op de kop getikt voor 30€. Wel een heel eind voor moeten rijden naar Rotterdam, maar in België zijn dergelijke bankschroeven bijna niet te vinden. Die 15€ van Ernst is echt wel een koopje, zo goedkoop zal je ze waarschijnlijk niet meer vinden.
Zoals Ernst al schreef is de spanwijdte fantastisch, ik heb ook multiplex als bekleding en heb nog steeds 30,5cm spanwijdte.

HPIM9919.jpg

Je moet wel rekening houden met het feit dat dit mechanisme in gesloten toestand wat ruimte vraagt onder de werkbank.

HPIM9918.jpg

Als ik nood heb aan een "gewone" bankschroef heb ik er nog steeds eentje op een balkje. Dit klem ik dan gewoon in de Paramo.

HPIM9917.jpg

Op deze foto is trouwens mijn fantastisch opbergsysteem voor resthout te zien :eek:.

Als je naar een dergelijke bankschroef op zoek gaat moet je enkel opletten op de typenummers. Er bestaan namelijk ook kleine versies waar je minder aan hebt. De Paramo n°51 komt als ik mij niet vergis overeen met de Record n°52 1/2. Ook Woden heeft dergelijke bankschroeven gemaakt. Op eBay vind je er behoorlijk wat in Engeland, maar dat is gezien het gewicht meestal enkel ophalen.

Als je meer wil weten over deze bankschroeven en hoe je ze best monteert, gebruik eens de zoekfunctie op de site van Paul Sellers. Hij is lyrisch over dit type schroeven. Eens je er zelf een hebt snap je trouwens waarom.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Spaander: helaas is deze van een bedroevende kwaliteit t.o.v. de oudere bankschroeven. Irwin heeft destijds Record overgenomen, althans de naam. De kwaliteit is nooit meer in de buurt gekomen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Spaander: helaas is deze van een bedroevende kwaliteit t.o.v. de oudere bankschroeven. Irwin heeft destijds Record overgenomen, althans de naam. De kwaliteit is nooit meer in de buurt gekomen.
Sorry dat wist ik niet, heb er zelf geen een, maar zag hem staan en dacht dat is een goedkopere Irwin:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.