Haakse slijper als metaalzaag?

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Af en toe komt het voor dat ik staal moet/wil bewerken.

Nu wil ik mijn haakse slijper gebruiken om staal te zagen door de slijper uit te rusten met een (dun) doorslijpblad. Kan dat in principe of is dit een nogal oneigenlijk gebruik? Moet ik nog ergens op letten (veiligheidsmasker en oorbescherming heb ik en gebruik ik :)). De vraag geeft al aan dat dit niet mijn speciaal terrein is :).
(Tot nog toe gebruikte ik die slijper met een diamantschijf alleen voor tuinklussen).


Mvg
klaas
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Daar is de haakse slijper voor bedoeld. Pas op dat je met een dun doorslijpblad de neiging onderdrukt even een braampje af te slijpen, tegen zijdelingse belasting is dat niet bestand. Voor afbramen gebruik je een dikke afbraamschijf.

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt slijpen. Als ik een wat langer stuk van een staalplaat wil halen is ook een decoupeerzaag met het juiste blad een optie om te overwegen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Houtenklaas zegt, maar besteed vooral veel aandacht aan de veiligheidsbril, stevige handschoenen en hou een oog op vonken die richting hoopjes houtkrullen gaan. Als je metaal slijpt met een coating (verf, menie, kunststoflaag etc) denk dan ook aan ruim voldoende ventilatie en/of een ademmasker.

Succes!! Als je er aan gewend bent geeft zo'n vonkenregen veel voldoening :D

Groet, Rob.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Je hebt ook speciale houders, waar je een haakse slijper in kan zetten waardoor het als afkortzaag werkt
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps, ik wist niet dat ik hiermee een stuk gereedschap had waar je dit standaard mee kunt :-/. Zo'n speciale houder lijkt me wel wat.
Ik gebruikte tot nu dat lawaai- en stofding alleen voor doorslijpen van tegels e.d.
Ik zie dat die doorslijpschijfjes voor staal "bijna niks" kosten, althans vergeleken met die schijfjes voor betontegels.

Mvg
klaas0639
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En als je een flink stuk wil slijpen, zorg dan voor voldoende slijpschijfjes - niets is zo frustrerend als merken dat je net lekker bezig bent en niet verder kunt. Bij mij is dat meestal 10 minuten na sluitingstijd, vooral op een zaterdag.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En inderdaad, zoals Rob zegt, handschoenen, altijd handschoenen.

soms wil ik wel eens snel even een braampje wegslijpen (met de goede schijf, daarom heb ik 2 slijpers). Even snel zonder handschoenen kan wel dacht ik dan. NIET DUS. Ik heb nu altijd (las)handschoenen aan voor ik de tol opraap. Het voelt een stuk prettiger als je de terugtrekreflex van je handen activeert door handschoenen aan te raken dan door je huid te beroeren met de draaiende schijf/staalborstel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Kijk ook uit met slijpen bij ramen, de gloeiend hete metaalscherfjes branden daar namelijk in. Heb je mooie roestende metaalpuntjes in je HR++ glas zitten...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Neem de schijfjes voor rvs. Deze zijn rond de 1 mm dik. Slijpen veel sneller en met minder weerstand dus minder blauwe plekken op het staal.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind een decoupeerzaag veel fijner en sneller werken om staal door te krijgen (minder herrie, geen vonken, controleerbaarder). Moet ik wel zeggen dat ik de RVS schijfjes van 1mm niet ken maar wel goede decoupeerzaagjes gebruik (bosch blauw).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
He, ik heb wel metaalzaagjes in mijn decoupeerzaag gebruikt en vond het helemaal niks, maar misschien had ik slechte zaagjes. Ga vanmiddag langs de gereedschapwinkel en koop niet alleen schijfjes voor rvs maar ook Bos blauwe metaalzaagjes voor de decoupeerzaag

mvg
klaas0639
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Ik denk dat je een slijptolletje hebt voor 115 mm schijfjes. Is prima om af en toe een draadeindje of een beugeltje af te slijpen. Gebruik een 1mm schijfje voor rvs, dat slijpt sneller. Ik weet niet of er in de buurt een action zit. Daar verkopen ze een goede kwaliteit schijfjes voor erg weinig. Als je daar dan toch bent, neem ook een paar lamellen afbraamschijfjes mee, korrel 40 of 60.Deze voldoen ook erg goed.Wil je echter grotere ijzerprofielen gaan slijpen of dikker of serieus meters, koop een grote slijptol met een blad van 230 mm. Vergeet de 1mm schijven, als ze even klemmen vliegen de brokken in de rondte.Gebruik de normale 2,5mm schijven. Als je de slijptol in een standaard wil gebruiken, om kokertjes voor een frame te slijpen, koop een grote tol. De kleine kan niet erg diep en de slijpschijf slijt snel, waardoor je niet meer door je werstuk heen komt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, er ontstaat een totaalbeeld :). Ik wil wat langere stukken zagen inderdaad. Bijv. af en toe 100 mm 6 dik (om de gedachte te bepalen). En..... 'k wil het zelf doen . Dat is een afwijking waar ik graag mee leef.

kHeb net goede zaagjes voor mijn decoupeerzaag gekocht. Dat ga ik, gezien alle reacties, eerst eens proberen ( ik heb een hekel aan rondvliegende stukken :))

Mvg
klaas0639


PS
ja ik heb een tolletje van 115 mm.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nog een tip; gebruik een stuk schilderstape als aftekenlijn. Slijp een keer licht over de hele lengte dan heb je een mooie referentie om de volledige plaat door te slijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.