Vraag over krachtstroomaansluiting

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb net een nieuwe machine binnengekregen, en heb wat vragen over de aansluitingen voor de krachtstroom.

De aansluiting zoals ik die heb in mijn werkplaats is de onderstaande (is een verouderd model):
DSC_0125.jpg

Die is echter doorgezet naar een 'moderne' aansluiting met 4 pinnen.
DSC_0127.jpg
DSC_0126.jpg

De aansluiting van de machine heeft echter 5 pinnen:
DSC_0128.jpg

die ook allemaal een draadje aangesloten hebben....
DSC_0130.JPG

L1: bruin
L2: zwart
L3: zwart
N: blauw
Aarde: groen/geel

Mijn vraag is, hoe laat ik dit rechtbreien? Is dit überhaubt recht te breien of of is dit onmogelijk/ erg duur?

Ik heb al eens zitten googlen maar daar wordt ik door de vele meningen niet meer wijzer van. De een zegt de nul mag weg, de ander de aarde is niet nodig enz enz enz.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je moet kijken hoeveel draden er in de machine aangesloten zijn. Is de nul in de machine gebruikt, dan moet die in de stekker ook aanwezig zijn. Is die niet aanwezig in de machine, dan is er geen probleem. Persoonlijk zou ik die oude stekkerdoos onmiddellijk vervangen. Een slecht kontakt kan vervelende gevolgen hebben. Het zou kunnen dat de nul doorloopt tot in de muurdoos, maar daar niet is aangesloten.
De nul kan in de machine nodig zijn voor het stuurcircuit. Maar niet noodzakelijk. Bij mijn oude Robland werd het stuurcircuit gevoed door een kleine trafo in de stuurkast. De aansluiting was dan ook zonder nul (maar wel met de 5-polige stekker omdat ik dit zo voorzien had in mijn werkplaats). Indien de nul vereist is voor de sturing, maar niet aanwezig in de werkplaats is dit misschien te verhelpen door een trafo van 380 naar 220 voor het stuurcircuit. De kosten zullen dan beperkt zijn.

- - - Updated - - -

bij driehoek kan bij mijn weten de nul weg
bij ster niet . en aarde is zoizo geen goed idee om weg te laten ;)
Bij driehoek heb je geen nul, bij ster is deze niet nodig, tenzij je een asymetrische belasting heb (wat bij een motor nooit het geval is).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heren voor een leek zijn niet alle bovenstaande antwoorden te begrijpen. Ster of driehoekschakelingen zijn voor leken abracadabra. Het meest eenvoudige is het trekken van een nieuwe kabel. Misschien niet de snelste manier maar voor velen te begrijpen. Ik ga er dan vanuit dat er in de oude hazemeyer wandcontactdoos ( waar de zwarte steker in gaat) geen nul zit. Deze oude Nederlandse krachtstroom stekers zijn er in de jaren 80 uitgegaan door Europese normen. Vaak is het deel op de muur nog ouder en is vervangen raadzaam.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De motor heeft geen nul nodig, de schakelaar eventueel wel als dit een nullastschakelaar is met een 220 volt spoel, bij een 380 volt spoel werkt het ook zonder nul.
Type plaatje van de machine kan uitsluitsel geven, of idd de aansluitkast van de machine open maken en kijken of de blauwe draad wel aangesloten is.

Edit : Nooit de aardedraad weglaten.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan is die dus niet nodig, de 5 polige stekker wisselen voor een 4 polige, of dit nu een euro stekker of een ouderwetse platte is maakt m.i. niet uit.
Aarddraad op de juiste klem, fase draden moet je meestal toch wisselen omdat de machine verkeerd om draait, of een electricien laten komen dit dit kan meten.

Succes
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Dan is die dus niet nodig, de 5 polige stekker wisselen voor een 4 polige, of dit nu een euro stekker of een ouderwetse platte is maakt m.i. niet uit.
...
Inderdaad, je hebt de nul dus niet nodig. Vierpolige stekker aan de machine zetten dus.
En als je toch aan de gang gaat, zou ik ook de wandcontactdoos vervangen door een vierpolige moderne variant:

CEE_4polig_WCD.jpg
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Wil je brand? Want zo krijg je brand. Slechte installaties is een grote oorzaak van brand. Ga niet zitten hobbyen en maak het netjes!
http://hakzeverzekeringen.nl/elektrische-installatie-vaak-oorzaak-van-brand/
tweede alinea.

Maak gewoon een 5 polige connector juist afgezekerd. met de juiste draaddikte.
5 polig is wel heel standaard. De meeste(alle) nieuwe apparaten zullen zo'n stekker hebben. En mocht je nog een oudere type gebruiken, maak een stevig verloop kabel.

Het aanleggen van een elektrische installatie is niet heel ingewikkeld. maar je moet wel weten waar je mee bezig ben.

Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs tegen jou gericht te zijn. Maar als ik zo de reacties lees baart me dat wel zorgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Heren voor een leek zijn niet alle bovenstaande antwoorden te begrijpen. Ster of driehoekschakelingen zijn voor leken abracadabra. Het meest eenvoudige is het trekken van een nieuwe kabel. Misschien niet de snelste manier maar voor velen te begrijpen. Ik ga er dan vanuit dat er in de oude hazemeyer wandcontactdoos ( waar de zwarte steker in gaat) geen nul zit. Deze oude Nederlandse krachtstroom stekers zijn er in de jaren 80 uitgegaan door Europese normen. Vaak is het deel op de muur nog ouder en is vervangen raadzaam.
Wim,
Ik ben me zeker bewust van het feit dat niet iedereen dit kan volgen. Electriciteit is niet eenvoudig. Een lamp laten branden van op één plek, ok, een stopkontakt bijplaatsen, ok. Maar wil je die lamp van op twee plekken, of drie, bedienen, dan wordt het al iets ingewikkelder.
Maar ik denk dat Wilco met deze antwoorden verder kan.
Maar toch nog eens aanhalen om de veiligheid niet uit het oog te verliezen.
Als het een oude kabel is, kan het rubber, of misschien zelfs nog canvas, van de isolatie verduurd zijn. Als je daar aan gaat werken om een stopkontakt te vervangen ga je zeker de isolatie beschadigen. Beter is dan inderdaad de kabel en zekeringen te vervangen. Losse smeltzekeringen zijn ook relicten uit het verleden. Slechte kontakten met een hoge belastingen geven spanningsverlies met als gevolg een slecht draaiende machine en een reëel risico opbrand.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Maak gewoon een 5 polige connector juist afgezekerd. met de juiste draaddikte.
5 polig is wel heel standaard. De meeste(alle) nieuwe apparaten zullen zo'n stekker hebben. En mocht je nog een oudere type gebruiken, maak een stevig verloop kabel.

En is een 4 polige cee-steker dan niet standaard?

Wilco: een 4 polige cee-steker monteren dus. (Liefst wel met adereindhulsjes.)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En is een 4 polige cee-steker dan niet standaard?

Wilco: een 4 polige cee-steker monteren dus. (Liefst wel met adereindhulsjes.)

Met een 5-polig stopkontakt zit je altijd goed. Is er een machine zonder nul, dan sluit je de draad gewoon niet aan in de stekker. Plaats je een 4polig stopkontakt en heb je de nul nadien nodig voor een andere machine, dan kan je alles terug hermaken. Maar zoals al gezegd zit nu op de meeste machines standaard een 5-polige stekker. Maar als de voedingskabel geen nul heeft, heeft het inderdaad weinig zin.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Waar je ook voor kiest, in elk geval geen 5 polige wcd met 4 draden aansluiten.
De meeste ongelukken met elektra gebeuren in 230 volt installaties, stekkerdoos na stekkerdoos, overbelasten van te dunne verlengkabels etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.