Haalbaarheid bouw grote houten lintzaag.

WR1944

Oud hout
Wat een plotselinge luxe. Twee serieuze nieuwe lintzaagprojecten tegelijkertijd! En wat een interessant verschil in procesaanpak. ......

Als ik de plannen van tuoh zie lijkt het meer dat we moeten spreken van anderhalf plan. Mijn zaag wordt zeker niet zo ambachtelijk uitgevoerd. Het zal meer een fusion model worden waar metaal gebruikt gaat worden waar hout tekort schiet of te bewerkelijk wordt. En gezien de vorderingen van eerdere projecten zal mijn zaag zeker niet zo snel gaan.

M'n eerste struikelblok heb ik al te pakken: de motor. Via het Internet kan ik nog geen geschikte motor vinden. Ik ga uit van 1 pk en 1800 toeren en dat gaat lastig worden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nou, dan wel een HEEL ruime anderhalf hoor :).

Voor de volgertjes is dit in elk geval een luxe. Ikzelf ga eerst nog voor een serieuze poging tot upgrading van mijn Flotjetje. Dat houdt vooral een verstijving van het framepje in en enige verbetering aan de instelmogelijkheden. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, gebruik ik dat fabriekszaagje om te pogen een echte lintzaag te bouwen. Dus ook daarom blijf ik julie meer dan gemiddeld geinteresseerd volgen.

mvg
klaas0639

PS
je kan natuurlijk overwegen de motor via een snaar te koppelen zodat je interface met de motor eenvoudig blijft en je semionafhankelijk wordt van het toerental.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Heb wel nog geen tijd om met de bouw te beginnen, maar het bouwmateriaal is vandaag al geleverd, Pitchpine 80 x 250 x 5800mm. De houthandelaar had nog drie heel mooie exemplaren liggen voor een schappelijke prijs:p Heb dus ineens alles genomen, het is hout met niet teveel hars, perfect van gewicht (niet extreem zwaar), en voldoende droog voor deze toepassing.

Pitchpine (Caribbean Pine) is samen met Yellow Pine van alle naaldhoutsoorten de houtsoort met de hoogste mechanische weerstand, hoger ook dan Eik, en evenwaardig aan Beuk, dat komt dus dik in orde. Komt nog bij dat één van de balken ongeveer 10mm scheluw staat, juist tegen de richting van de te verwachten belasting in:p Dat word dus een staander met ingebouwde voorspanning, gratis en voor niks:D:D:D

Wielen en tafelblad gaan uit een andere houtsoort vervaardigd worden, vermoedelijk Beuk voor de wielvelgen en Afzelia voor het blad.

Het toekomstige bouwmateriaal voor o.a de machine.

CIMG4276.jpg

CIMG4280.jpg

CIMG4279.jpg
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Ha Tuoh, ziet er goed uit. Ik zag een vochtmeter, welke conclusie trekt je met die 15,8 % voldoende droog om binnen te staan?
Met vriendelijke groet, Crossbow 1958
 

tuoh

Oud hout
Bijna juist, het hout is al voldoende droog om in een onverwarmde ruimte te gebruiken:p Voor de uiteindelijke toepassing (lintzaag) gaat het evenwichtsvochtgehalte rond de 14 à 14,5% komen te liggen., het hout zit dus mooi op schema:D
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Tuoh,

je sprak van je houthandelaar en dat die gestoomde beuk en esdoorn, haagbeuk zou kunnen hebben. Welke handelaar heeft die houtsoorten? Lagae heeft wel wat, maar niet altijd veel verschillende dikten. Ken je toevallig een andere leverancier?

groeten,
Ornamment
 

tuoh

Oud hout
Ornament,

in de loop der jaren heb ik zo links en rechts de nodige contacten opgedaan bij houthandels en enkele grote houtverwerkende bedrijven, dit maakt dat ik een grote vijver heb waar ik in kan vissen naar bepaalde houtsoorten;) Zo geraak ik wel altijd aan dat hout wat ik nodig heb. Het is tegenwoordig niet altijd evident om aan de gewenste houtsoort en de gewenste houtdikte te geraken. Daar is soms heel wat speurwerk voor nodig.

Onderstaande bied nog de meeste kans op slagen, die mannen zagen nog zelf, er is een enorme keuze.

Houtbedrijf Helsen N.V.
Beulk 5-7
2275 Wechelderzande
BELGIË
Tel: 0032 (0)3 309 14 50
fax: 0032 (0)3 311 67 25
E-mail: admin@helsenhout.be
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hartelijk dank, Tuoh.

rond en in Brussel en Mechelen heb ik veel houthandels weten ophouden. Vooral de brand bij , ik denk dat die Schmid noemde, nabij metrohalte pannenhuis ( ik denk dat die in de Pannenhuisstraat gevestigd was) in Brussel, deed zich hard voelen. Tijdens de fatale brand was er trouwens een brandweerwagen verbrand, de zaak kon in die woonbuurt niet meer opstarten en blijkbaar hadden ze de moed niet meer om het elders te doen. Ook in Mechelen sloten er zaken. Meestal werk ik in eik en dat is , zelfs vandaag de dag, nu gelukkig eens absoluut geen probleem in de "buurt" van Mechelen . Tot nieuwjaar kon ik zelfs nog steeds aan halve duim gekandrecht eik bekomen, kwartiers gezaagd maar deze deze zaak sloot de deuren.

Vandaag ben ik voor het eerst hout gaan halen bij Lagae, onder meer ook esdoorn, en hout uit hun "speciaal hout" afdeling (zoiets als de grot van Alibaba). Ik hoorde er dat hun voorraad esdoorn vandaag aangevuld zou zijn geweest. Een bijzonder behulpzame en vriendelijke service daar, maar een tergend traag computersysteem bij de facturatie, maar dat laatste is niet belangrijk: ze blijven vriendelijk. En, zo hoorde ik, veel pichpine in de aanbieding.

dank, ik zoek die Helsen eens op

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Heren, dat project suddert voorlopig op een laag pitje verder, ben ik Mei thuis met een ingrijpende verbouwing gestart die nu in de laatste rechte lijn zit:D Eens deze klus geklaard ga ik er eerst een paar weken de riem afgooien alvorens te starten met de bouw van de lintzaag. Nog even geduld dus:p

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.