Haalbaarheid bouw grote houten lintzaag.

tuoh

Oud hout
Geprikkeld door een paar postings van Ornament in een ander topic (verdikke) begin ik veel zin te krijgen om in de nabije toekomst een GROTE houten lintzaag te gaan bouwen:eek:
Daarom maar een nieuw topic aangemaakt met als inhoud de haalbaarheid van één en ander.

Houten (Essen) wielen met Robinia spaken, een wieldiameter van 700mm, lagering van de wielen uitvoeren met onderdelen van een aanhangwagenas, kantelbaar blad naar 45°. Motor 4 à 5pk en met FU regeling;)
Bouwmateriaal Yellow Pine en Berken multiplex, etc......... Links en rechts nog een paar houten schroefspindels erin en klaar is kees:D

Uit de losse pols zo al wat ideeën die grosso modo de contouren aangeven van wat ik voor ogen heb. Er gaat nog wel wat denkwerk aan te pas komen alvorens één en ander zich gaat vertalen in een werkend geheel, maar het is sowieso doenbaar. Eerst het onderbewuste zijn werk laten doen, dat vertaalt zich binnen enkele weken dan wel in een werktekening.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou, succes Andre.... Matthias Wandel eat your heart out alvast....
Dat wordt ongetwijfeld weer een fijn kunststukje...
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik verheug me er nu al op. Ik ben vooral benieuwd naar de oplossingen om torsie in het frame tegen te gaan, of daar nog speciale constructies voor nodig zijn voor een zaag van deze grootte.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Tja, ...
het is gelukt!!!

Dit wordt een "top - topic" van wereldformaat !!!

veel inspiratie,

groeten
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Of het een topper word zullen we moeten afwachten, we kunnen enkel ons best doen hé. Ik ben vastbesloten om toch minstens een paar functionele houten schroefdraadspindels te integreren in de machine, voor het kantelen van het bovenwiel bijvoorbeeld, of om de aandrijfriem(en) op te spannen. Kan ook zijn dat het schuinstellen van het blad via een spindel gaat gebeuren, maar het is nog te prematuur om dat nu al vast te leggen, dat gaat voor een groot stuk bepaald worden door de definitieve constructievorm.

Er zijn een paar serieuze klippen te omzeilen om een deftig werkende machine te krijgen, de grootste klip is inderdaad de torsie op de hoofdstaander onder controle proberen te houden. Dat gaat een serieuze constructie (moeten) worden. Mijn eerste idee hier is om een rechthoekige (in doorsnede) koker te bouwen met binnenin een kruisvormige kern diagonaal ingebouwd. Een beetje zoals een geëxtrudeerd aluminiumprofiel. Zowel koker als binnenstructuur gaan dan voor een groot deel uit multiplex moeten opgebouwd worden, om werken tegen te gaan. Dit word dan de basis waar de rest word aangebouwd of aangebout.

Ga sowieso voor deze machine ook opteren voor linten van Tuffsaws, die dunne linten hebben relatief weinig spanning nodig om hun werk te doen, daar vaart de constructie dan weer wel bij;)

Binnenkort mijn houthandelaar eens opzoeken om te zien wat ie liggen heeft aan geschikt bouwmateriaal, in plaats van Yellow Pine zou het wel eens Europees Esdoorn kunnen worden, of gestoomd Beuken.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ben ook ernstig benieuwd.
Op dit moment ben ik tussendoor ook de 16" lintzaag naar Canadees ontwerp aan het maken.
Als dit project van de grond komt zal mijn zaagmachientje zeker verbleken.
Ik vraag me wel af of het gebruik van multiplex in de constructie verstandig is. Mathias zelf heeft in één van zijn bouwbeschrijvingen gemeld dat multiplex (waarschijnlijk) niet stevig genoeg is omdat de helft van de vezels dwars op de trekkende en drukkende krachten komen te staan en dus zeer weinig nut hebben.
Een vierkant kokerprofiel van yellow pine of essen zie ik dan weer wel zitten omdat dan de vezels van het hout in de goede richting zitten en ook juist verdeeld over de doorsnede. Evt een kruis in het midden om de torsie stijfheid aan te vullen lijkt mij ook een goed plan.

Veel succes Tuoh!
Ik zal dit draadje zeker vaak bezoeken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Natuurlijk zal men graag een houtsoort kiezen die in zich al stijf is. Maar de stijfheid moet vooral komen uit de vorm van de constructie, terwijl het materiaal zelf vooral stabiel moet zijn (ik bedoel hier de stabiliteit over de tijd, dus invloed van vocht en zo).
Wat te gechargeerd omwille van duidelijkheid: stabiliteit uit materiaal en stijfheid uit constructie (denk ik; op de late avond).

Dit zal ons op dit forum de komende tijd "bezig houden" :).

mvg
klaas0639
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
geweldig plan! dat sowieso!
ik heb ook hier en daar wat geprobeerd met lintzagen maar
met al dat hout en met name t schroefdraad, is niet heel robuust, zeg maar niet-hufterproof
en dat heb je denk wel nodig met 4a 5 paarden die rondbonken in je machine
daarintegen t frame van gelamineerd hout lijkt mij primaaa te doen!
maar mooie stalen spindels met een mooi giet ijzer of misschien zelf gegoten alu handwielen is toch ook nie verkeert?
maar ik ben reuze benieuwd!!
 

tuoh

Oud hout
: .........................stabiliteit uit materiaal en stijfheid uit constructie (denk ik; op de late avond).

.................. :).

mvg
klaas0639

Bovenstaande is een perfecte omschrijving van wat ik voor ogen heb, en dat op de late avond uit de mouw geschud, wauw:D

Het is inderdaad zo dat voor sommige constructies de eerste eis, stabiliteit van het materiaal is, eerder dan ultieme sterkte. Een gelijmde koker bestaande uit brede massieve delen gaat altijd "leven" hout werkt nu eenmaal. Geen probleem evenwel als je dit werken kan neutraliseren in de constructie, maar bij een koker met binnenribben (diagonaal geplaatst) lukt dat helaas niet, daarom de keuze voor een "dood" materiaal wat op sommige punten inderdaad wat moet onderdoen voor massief hout, maar op andere punten duidelijk de betere is.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Bij mij begint het ook al een beetje te kriebelen. Wat me een beetje tegehoudt is het feit dat er nog zoveel andere klussen liggen te wachten. Maar er over nadenken en natuurlijk het meelezen van andermans avonturen kan gelukkig geen kwaad.

M'n eerste opwelling is bij het lezen van bovenstaande: het gaat om het principe van de frameconstructie, massief gelamineerd hout of een kokerprofiel van multiplex. Dan vraag ik me gelijk af: hoe bevestig je de rest van de framedelen tegen de verticale ruggegraat. Op de manier van Matthias Wandel, waarbij de planken om en om in elkaar worden gelijmd, krijg je een goede aanhechting van de overige delen. Het gaat als het ware één geheel vormen.Met multiplex zal die aanhechting van de delen een stuk lastiger worden.
Naar mijn gevoel hoef je je over vervorming van het frame niet al teveel zorgen te maken. Alle draaiende onderdelen zijn nastelbaar, dus eventuele vervorming kan altijd gecompenseerd worden.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Ha een nieuw project, zeg maar uitdaging van/voor Tuoh, goed idee, lijkt me leerzaam, ga ik volgen, ik zie uit naar de resultaten en de overwegingen bij de keuzes. Succes, Andre. Ben zeer benieuwd.
 

tuoh

Oud hout
Uit de donkerste krochten van de geest komt er stilaan een beeld tevoorschijn van wat het gaat worden:D Dat moment heb ik dan maar benut om één en ander al eens op papier te schetsen, met bijgaand resultaat.

Afwijkend van mijn eerste idee gaat alles nu gebouwd worden in massief hout, de multiplex variant voor de staander is in de prullenmand verdwenen en een samengesteld massief exemplaar is tevoorschijn gekomen.
Het oog wil ook wat, en zo een multiplex kolom tussen de rest gaat op niks lijken.
De massieve variant word vermoedelijk een mix van twee houtsoorten, de twee buitenste delen in Pitch-Pine, de kern in Beuk. Die binnenkern is Beuk omdat alle regels ook in Beuk gaan uitgevoerd worden, eventueel werken van het hout is dan overal gelijk.

De twee horizontale regels bovenaan waar het bovenwiel op komt te zitten krijgen als extra steun beide een achterligger, zo word de doorsnede van de samengestelde regel een T-profiel en is de koppeling met de staander uiterst rigide. Om het schranken tegen te gaan bij een opgespannen zaag komt er tussen beide liggers ook een forse knie te zitten.

Onderaan word de staander ingewerkt in de stoel waar onderas en motor komen te zitten, ook hier weer een paar forse schoren voor de stabiliteit. Het scharnierpunt van de verstelbare tafel gaat uitgevoerd worden met twee oude kussenblokken, wie wat bewaart heeft wat, hier past dan een as in van 30mm. Dit wil ook zeggen dat "scharnierpunt" en "vastzetten" van de tafel in een bepaalde stand onafhankelijk van elkaar gaat kunnen gebeuren. Zo krijg ik de mogelijkheid om hier een forse draadspindel met handwiel mee in te bouwen, hiermee kan ik dan de tafel kantelen door aan een handwiel te draaien, en eens in de juiste stand word dan de houten spindel geblokkeerd met een houten contramoer.

Ook het samenbouwen van de wielen is uitgeklaard, drie lagen segmenten verspringend verlijmt met tussen de middelste laag de spaken, deze komen hier met een zwaluwstaart tussen te zitten. Lijmen zal heel precies moeten gebeuren omdat ik de wielen binnenin niet meer kan nadraaien eens de boel samenzit, dat word dus een uitdaging:p In verband met de te verwachten krachten op de wielen komen er zes spaken per wiel in te zitten, terwijl de spaken een rechthoekige sectie gaan krijgen.

De juiste diameter van de wielen ga ik maar vastleggen eens ik een cadtekening heb, als je enkel schetst past het altijd natuurlijk. Eén en ander gaat afhangen van de definitieve afmetingen van het bovenstuk van de lintzaag (de dubbele regels met draaipunt bovenwiel) Hoe langer die worden hoe meer kans op vervorming, er gaat hier dus een gulden middenweg moeten gekozen worden:D

Maar dank zij de schetsen ligt de constructie nu al voor een groot stuk vast. Het fijn tunen kan beginnen, alles wat meer in detail bekijken en tezelfdertijd een deftige werktekening beginnen aanmaken. Daarna kunnen we beginnen rondzien naar bouwmateriaal, het bouwen zelf zal een winterwerk worden denk ik.

Mvg,

André

Niet op schaal, maar dat zal welk duidelijk zijn denk ik:D
Scan1.jpg

De toekomstige wielen voor de zaag, ga hier voor de aardigheid eens "gekroonde loopvlakken op voorzien.
Scan1 1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.