Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Haalbaarheid bouw grote houten lintzaag.

Geprikkeld door een paar postings van Ornament in een ander topic (verdikke) begin ik veel zin te krijgen om in de nabije toekomst een GROTE houten lintzaag te gaan bouwen
    Daarom maar een nieuw topic aangemaakt met als inhoud de haalbaarheid van één en ander.

Houten (Essen) wielen met Robinia spaken, een wieldiameter van 700mm, lagering van de wielen uitvoeren met onderdelen van een aanhangwagenas, kantelbaar blad naar 45°. Motor 4 à 5pk en met FU regeling
    Bouwmateriaal Yellow Pine en Berken multiplex, etc......... Links en rechts nog een paar houten schroefspindels erin en klaar is kees

Uit de losse pols zo al wat ideeën die grosso modo de contouren aangeven van wat ik voor ogen heb. Er gaat nog wel wat denkwerk aan te pas komen alvorens één en ander zich gaat vertalen in een werkend geheel, maar het is sowieso doenbaar. Eerst het onderbewuste zijn werk laten doen, dat vertaalt zich binnen enkele weken dan wel in een werktekening.

Mvg,

André

Nou, succes Andre.... Matthias Wandel eat your heart out alvast....
    Dat wordt ongetwijfeld weer een fijn kunststukje...
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Dat wordt weer mooi! We wachten in spanning!

Ik verheug me er nu al op. Ik ben vooral benieuwd naar de oplossingen om torsie in het frame tegen te gaan, of daar nog speciale constructies voor nodig zijn voor een zaag van deze grootte.

Tja, ...
    het is gelukt!!!

Dit wordt een "top - topic" van wereldformaat !!!

veel inspiratie,

groeten
    Ornament

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Jeetjemina, moet ik weer wekenlang onder spanning wachten en wachten en wachten.......

mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Tuoh, ga je alle schroeven ook uit hout maken?

groeten
    Ornament

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Tuoh, dit is fantastisch. Dit wordt een toptopic. :-).

Met groet,
    klaas0639

Of het een topper word zullen we moeten afwachten, we kunnen enkel ons best doen hé. Ik ben vastbesloten om toch minstens een paar functionele houten schroefdraadspindels te integreren in de machine, voor het kantelen van het bovenwiel bijvoorbeeld, of om de aandrijfriem(en) op te spannen. Kan ook zijn dat het schuinstellen van het blad via een spindel gaat gebeuren, maar het is nog te prematuur om dat nu al vast te leggen, dat gaat voor een groot stuk bepaald worden door de definitieve constructievorm.

Er zijn een paar serieuze klippen te omzeilen om een deftig werkende machine te krijgen, de grootste klip is inderdaad de torsie op de hoofdstaander onder controle proberen te houden. Dat gaat een serieuze constructie (moeten) worden. Mijn eerste idee hier is om een rechthoekige (in doorsnede) koker te bouwen met binnenin een kruisvormige kern diagonaal ingebouwd. Een beetje zoals een geëxtrudeerd aluminiumprofiel. Zowel koker als binnenstructuur gaan dan voor een groot deel uit multiplex moeten opgebouwd worden, om werken tegen te gaan. Dit word dan de basis waar de rest word aangebouwd of aangebout.

Ga sowieso voor deze machine ook opteren voor linten van Tuffsaws, die dunne linten hebben relatief weinig spanning nodig om hun werk te doen, daar vaart de constructie dan weer wel bij

Binnenkort mijn houthandelaar eens opzoeken om te zien wat ie liggen heeft aan geschikt bouwmateriaal, in plaats van Yellow Pine zou het wel eens Europees Esdoorn kunnen worden, of gestoomd Beuken.

Ik kijk er naar uit!!!!!

Forum Rechten