Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: side table

side table

Beste houtbewerkers.
    Even een zijsprong van een houtdraaier.
    Bij een kennis sneuvelde een walnoot. Of ik hem hebben wilde in ruil voor een tafeltje van dat hout als herinnering. Graag gedaan. Boom terplekke laten zagen met mobiele zaag en afgevoerd naar verwarmde garaga. Kopse kant ingesmeerd met lijn en laten drogen.
    Er zat weinig donker hout aan, daarom gekozen voor wat voor handen kwam en dit op elkaar afgestemd.
    Enkele weken rondgelopen met een idee, dat gaandeweg steeds meer gestalte kreeg, daarna dit tafeltje gemaakt. (LBH-90-70-30 cm). Ze waren er zeer content mee.
    Op het tafeltje staat een gebeitste schaal uit tulpenhout. (houtdraaiwerk)
    Daaronder een eiken object in combinatie met koper. (houtdraaiwerk)
    Hoe lijkt dat???????????
    vr.gr.
    Jan Pranger.

Attached files

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: side table

Heel bijzonder.

Ik vind het heel mooi het heeft iets kunst academisch.

Mooi tafelte Jan, en ook een mooi tafereeltje met het draaiwerk!!
    Hoe lang heb je dat hout laten drogen?

jaap

Mooi werk. Wat ik mij als leek afvroeg, waarom kopse kanten insmeren met lijn?
    Dacht zelf misschien tegen snel indrogen???? ops:

gr. Joep

Joep/Jaap of Jaap/Joep.
    Het hout heeft gezaagd (4 en 5 cm dik) ruim een jaar in mijn verwarmde garage gelegen.
    Daarna ruw op maat gezaagd en geschaafd en weer een maand laten drogen.
    Vervolgens het blad gelijmd (latjes om en om met nerfrichting) en 14 dagen laten drogen om te controleren of er nog werking inzat.
    Daarna tafel gemaakt en drie weken bij mij in de kamer gezet op vloerverwarming.
    Bleek niet meer te werken - 4 poten bleven vlak op de vloer en afgeleverd. en geen scheuren in het blad.
    De kopse kanten smeer ik in om te snelle droging en dus scheurvorming zo veel mogelijk te voorkomen. Goedkope lijm aangelengd met water.
    Vr.gr.
    Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Is duidelijk, weer wat geleerd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Mooi tafeltje Jan!
    Maak je vaker meubels, of is dit naast je draaiwerk een uitzondering?

Hallo Coko.
    Toen ik ongeveer 5 jaren geleden stopte met mijn beroepsactiviteit, vroeg ik mij af: wat deed ik en vond ik leuk toen ik een jaar of 14-15 was. Houten dingen maken. Dit weer opgepakt en begonnen kindermeubelen te ontwerpen en te maken van oud parket(eiken). Vrij spoedig kwam ik in contact met Christiaan Jörg - een professioneel houtdraaier en lesgever in Utrecht - http://www.chrstiaanjorg.nl. Nog wel o.a. tuinmeubelen ontworpen en gemaakt voor vrienden en kennissen in de stijl van Pilat & Pilat.
    Dit was dus een zijsprong om iemand te bedanken voor een omgewaaide walnootboom.
    Ik zal nog wel eens een paar op dit forum plaatsen.
    Later dus in hoofdzaak houtdraaien, waarbij ik een voorkeur heb voor strakke vormen.
    Ik heb een idee, denk daar over na en zet hooguit een paar maten op papier - de rest zie ik in het werk.
    Dus Coko (bedankt voor je interesse) zo ongeveer.
    vr.gr.
    Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Forum Rechten