Een paar meer werkstukken van hetzelfde Quilted en spalted Esdoorn hout

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik had meerdere stukken van dat stuk hout in de vorige post gedraaid, Ik heb hier foto’s van twee platters ieder ongeveer 50 cm doorsnee en een schaal van ongeveer 25 cm denk ik het is nu in de art gallery, er zijn nog verschillende stukken die of nog niet afgewerkt of verkocht zijn waar ik misschien wel foto’s van heb ergens, maar zijn wel lost.

De eerste schotel is van het slechtste hout van dat groot stuk hout, het had zachte plekken vooral aan een kant van het hout en het oppervlak is niet mooi strak omdat het zo zacht was, maar het heeft wel al de grain en slaap :(

Quilted & spalted Sugar Maple.jpg Quilted & Spalted Sugar Maple bottom.jpg Spalted & quilted Sugar Maple.jpg Spalted & Quilted sugar Maple bottom.jpg Quilted & spalted Sugar Maple bowl .jpg Quilted & spalted Sugar Maple bowl.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Die laatste foto ......wow....mooi hout,mooie vorm en strak draaiwerk......Heel bijzonder!!

Thanks Rick :), het hout van de tweede schotel is net zo mooi als de schaal, maar de foto brengt dat niet uit, de kleur en diepte zijn niet altijd makkelijk te tonen, de grote van het stuk en hoeveelheid en intensiteit en kleur (Kelvin)van het licht geven mij altijd wel wat raadsels en niet altijd de gewenste uitkomst, I'd rather be turning than making pictures.
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Hoi Leo,

Erg mooi wat je allemaal draait.
ik ben sinds korte tijd ook aan het draaien, gaat al best aardig.
maar hoe span je zo'n schotel nu eigenlijk op.

gr, carlo
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,Erg mooi wat je allemaal draait.ik ben sinds korte tijd ook aan het draaien, gaat al best aardig.maar hoe span je zo'n schotel nu eigenlijk op.gr, carlo
Dank je Carlo, er zijn enkele manieren om dit te doen, je kunt een blok er aan lijmen die je aan een faceplate schroeft, een kant draaien dan omdraaien en houd het met Vacuüm bijvoorbeeld, voor het draaien van de andere kant.Ik gebruik meestal korte schroeven om het ruwe stuk vast te schroeven op een faceplate, Ik turn dan een reces en houd het met mijn chuck om de andere kant te draaien.Ik heb hier wat foto’s die helpen met de uitleg denk Ik heb dit gisteren al geprobeerd, maar heb echt wel moeilijkheden met dit, ook vandaag wil het niet zoals normaal.

Hier kun je zien hoe Ik mijn stukken meestel vasthoud, deze onderkant is gedraaid terwijl het stuk vast geschroefd is, het reces is dan ook gedraaid en het stuk kan dan omgedraaid worden en de andere kant word dan gedraaid, later waneer het opnieuw gedraaid word gebruik Ik hetzelfde reces, maar dikwijls moet dat weer rond gemaakt worden, als het niet te groot is gebruik Ik de Mega Jumbo Jaws aan mijn Oneway Chuck (klauw plaat), grotere moet Ik wel ander vast zetten zoals de volgende foto toont.
Rough turned platters.jpg How to hold large pieces.jpg

Waneer je het stuk opnieuw draait kun je dat reces gebruiken om er een voet van te maken of het helemaal of gedeeltelijk weg te draaien, jouw keuze.
Fininshed platter.jpg Platter finish turned.jpg Bottom finish.jpg Apple bowl bottom.jpg

Ik gebruik meestal een reces om mijn stukken vast te houden, zoals deze foto’s dat laten zien, ook de grote “hoed" is uitgehold terwijl het vast gehouden werd met het reces in de vrij kleine voet, je moet wel kunne draaien zonder “catches” (veel oefenen)

Usual way of turning.jpg Big bowl.jpg Big bowl hold.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Zelf net aanwezig in de wereld der houtbewerking, kan ik alleen maar met verbazing en met volle bewondering kijken naar de stukken die je maakt.. Een volle buiging!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtige exemplaren Leo.
Wat hadden we weer anders verwacht van u?
Proficiat met grote waardering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.