Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Een paar meer werkstukken van hetzelfde Quilted en spalted Esdoorn hout

Ik had meerdere stukken van dat stuk hout in de vorige post gedraaid, Ik heb hier foto’s van twee platters ieder ongeveer 50 cm doorsnee en een schaal van ongeveer 25 cm denk ik het is nu in de art gallery, er zijn nog verschillende stukken die of nog niet afgewerkt of verkocht zijn waar ik misschien wel foto’s van heb ergens, maar zijn wel lost.

De eerste schotel is van het slechtste hout van dat groot stuk hout, het had zachte plekken vooral aan een kant van het hout en het oppervlak is niet mooi strak omdat het zo zacht was, maar het heeft wel al de grain en slaap

Quilted & spalted Sugar Maple.jpg Quilted & Spalted Sugar Maple bottom.jpg Spalted & quilted Sugar Maple.jpg Spalted & Quilted sugar Maple bottom.jpg Quilted & spalted Sugar Maple bowl .jpg Quilted & spalted Sugar Maple bowl.jpg

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Die laatste foto ......wow....mooi hout,mooie vorm en strak draaiwerk......Heel bijzonder!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman Bekijk Berichten
    Die laatste foto ......wow....mooi hout,mooie vorm en strak draaiwerk......Heel bijzonder!!
    Thanks Rick , het hout van de tweede schotel is net zo mooi als de schaal, maar de foto brengt dat niet uit, de kleur en diepte zijn niet altijd makkelijk te tonen, de grote van het stuk en hoeveelheid en intensiteit en kleur (Kelvin)van het licht geven mij altijd wel wat raadsels en niet altijd de gewenste uitkomst, I'd rather be turning than making pictures.

Leo ik vind de laatste schaal van bijzondere schoonheid. Strak gedraait en fantastisch hout. Ben jaloers op dit hout.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Leo ik vind de laatste schaal van bijzondere schoonheid. Strak gedraait en fantastisch hout. Ben jaloers op dit hout.
    Thanks for your comment Wim

Hoi Leo,

Erg mooi wat je allemaal draait.
    ik ben sinds korte tijd ook aan het draaien, gaat al best aardig.
    maar hoe span je zo'n schotel nu eigenlijk op.

gr, carlo

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klos Bekijk Berichten
    Hoi Leo,Erg mooi wat je allemaal draait.ik ben sinds korte tijd ook aan het draaien, gaat al best aardig.maar hoe span je zo'n schotel nu eigenlijk op.gr, carlo
    Dank je Carlo, er zijn enkele manieren om dit te doen, je kunt een blok er aan lijmen die je aan een faceplate schroeft, een kant draaien dan omdraaien en houd het met Vacuüm bijvoorbeeld, voor het draaien van de andere kant.Ik gebruik meestal korte schroeven om het ruwe stuk vast te schroeven op een faceplate, Ik turn dan een reces en houd het met mijn chuck om de andere kant te draaien.Ik heb hier wat foto’s die helpen met de uitleg denk Ik heb dit gisteren al geprobeerd, maar heb echt wel moeilijkheden met dit, ook vandaag wil het niet zoals normaal.

Hier kun je zien hoe Ik mijn stukken meestel vasthoud, deze onderkant is gedraaid terwijl het stuk vast geschroefd is, het reces is dan ook gedraaid en het stuk kan dan omgedraaid worden en de andere kant word dan gedraaid, later waneer het opnieuw gedraaid word gebruik Ik hetzelfde reces, maar dikwijls moet dat weer rond gemaakt worden, als het niet te groot is gebruik Ik de Mega Jumbo Jaws aan mijn Oneway Chuck (klauw plaat), grotere moet Ik wel ander vast zetten zoals de volgende foto toont.
    Rough turned platters.jpg How to hold large pieces.jpg

Waneer je het stuk opnieuw draait kun je dat reces gebruiken om er een voet van te maken of het helemaal of gedeeltelijk weg te draaien, jouw keuze.
    Fininshed platter.jpg Platter finish turned.jpg Bottom finish.jpg Apple bowl bottom.jpg

Ik gebruik meestal een reces om mijn stukken vast te houden, zoals deze foto’s dat laten zien, ook de grote “hoed" is uitgehold terwijl het vast gehouden werd met het reces in de vrij kleine voet, je moet wel kunne draaien zonder “catches” (veel oefenen)

Usual way of turning.jpg Big bowl.jpg Big bowl hold.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 03-08-14 om 19:42.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Zelf net aanwezig in de wereld der houtbewerking, kan ik alleen maar met verbazing en met volle bewondering kijken naar de stukken die je maakt.. Een volle buiging!

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Zelf net aanwezig in de wereld der houtbewerking, kan ik alleen maar met verbazing en met volle bewondering kijken naar de stukken die je maakt.. Een volle buiging!
    Thanks for the compliment Rizz

Prachtige exemplaren Leo.
    Wat hadden we weer anders verwacht van u?
    Proficiat met grote waardering.

Forum Rechten