identificatie schroefdraad

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Dag,
Ik ben sinds kort de blije eigenaar van een Atlas 12" houtdraaibank. Bij de aankoop zat onder meer een klauwplaat met onafhankelijk instelbare klauwen. Afgezien van de vorm van de klauwen (waarschijnlijk voor metaal bewerking) blijkt het centreren van het werkstuk tijdrovend en lastig. Nu wil ik wel op zoek naar een chuck maar weet in niet welke draad er op de draaibank zit. In documentatie op internet vind ik twee verschillende opties. 1"x 10 en 1"x 8. Hoe kom ik achter welke er op mijn bank zit?

Met vriendelijke groet,

Tjalling Mulder
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je zeker weet dat het alleen die twee opties kunnen zijn: tellen. De een is 10 windingen per inch, de ander 8. Dus meetlatje ernaast en kijken hoeveel windingen jij per inch hebt. Het verschil tussen 8 of 10 zie je wel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Die jurriaan op geeft doet het. Koop jr hem ergens anders let dan op dat je de ww uitvoering neemt. Bij een combi even opletten of het bereik groot genoeg is.
 

WR1944

Oud hout
De buitendiameter kan je simpel met een schuifmaat opmeten ter controle. Om makkelijk de gangen te tellen kan je een strookje papier over de volle breedte van de schroefdraad drukken zodat je een afdruk krijgt van de ribbels. Dan kan je op je gemak met diezelfde schuifmaat de afstand tussen de eerste en laatste gang meten en die afstand te delen door het aantal gemeten gangen min 1. Als je dit resultaat deelt op 25,4 moet je op een geheel getal uitkomen en dat is het aantal gangen per inch.
Maar met een gangenteller gaat het natuurlijk sneller en simpeler. En Whitworth draad heeft een tophoek van 55 graden terwijl metrische draad 60 graden heeft. Dat is moeilijk op het oog te zien maar met een gangenteller mag je geen licht zien doorschijnen als je de goede maat gebruikt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
The Atlas hout draaibank werden in Kalamazoo Michigan USA gemaakt, vroegere uitvoering 1" X 8 TPI en latere uitvoering !” X 10 TPI aan de spindle, buitenboard hetzelfde aantal draad per Inch als de binnenboard draad alleen linkse draad.

Dit is US draad die ook 60 graden is zoals MM en niet WhitWorth dat in Engeland gebruikt werd met 55 graden draad

Het makkelijkste voor mij, als Ik niet de draad kon meten, is een moer van 1" X 8TPI halen en die er op schroeven, als dat niet past moet je de andere draad hebben, moer terug brengen :D

Hoop dat het 1”X 8TPI is, als dat is een heel gangbare maat, hier in ieder geval.

Ik heb een link hier die de instructions & parts list geeft, je kunt die dan printen als je wilt.

http://vintagemachinery.org/pubs/51/727.pdf
 
Laatst bewerkt:

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Allen bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik zo wel uit zal komen.
Ook bedankt voor de onderdelen lijst! Dat zijn altijd leuke dingen om ook te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.