kiezen tussen decoupeeraag en invalzaag

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Hoi,een kennis heeft me uit de nood geholpen met een oudere bovenfrees, zodat ik weer wat kan werken. Nu zou ik graag iets degelijk kopen om hout te snijden, een decoupeerzaag of invalzaag (losse cirkelzaag).
Een decoupeerzaag lijkt me het meest flexibel, met een geleider kun je mooi recht snijden en ik kan er snel ook kleine dingen in metaal mee snijden. Nu weet ik niet of ik een decoupeerzaag van 100-120 euro koop, of een invalzaag van 100 euro en me wat behelp met een ander zaagblad of een Dremel om metaal te snijden.
Het moet dienen voor hobbygebruik, zoals het bouwen van luidsprekers, een kastje, een kist, snijplankjes (met kops hout), enzovoort.
Nu kan ik materiaal van andere mensen gebruiken om te zagen, en met de beste wil van de wereld is ELK resultaat belabberd. Scheve geleidingsrails, versleten zaagblad, scheef zaagblad. Bij het bouwen van luidsprekers zat ik met een speling van 2-3mm op elke snede, en dat is niet motiverend om dingen te bouwen.

Wat is belangrijk wanneer je een van deze toestellen koopt? Ik zie weinig belangrijke verschillen wanneer ik goedkopere en duurdere modellen vergelijk.
Webshop
http://www.zaagmachineshop.be/category/191388/decoupeerzagen.html
http://www.zaagmachineshop.be/category/191389/cirkelzagen.html
 
Laatst bewerkt:

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Beste Teus,

Het grootste verschil zal die 2a3 mm afwijking zijn :p.

Neen, het belangrijkste deel van elke machine om juist te werken is de persoon die ermee werkt.
het grootste verschil tussen de goedkoopste en een degelijker model zal dijkwijls de juistheid in afregelen zijn, kwaliteit van lagers, materialen, ...
Bv: een aanslag bestaand uit een metalen latje van 2mm met een plaatwerk geleiding van 0,5mm dik erop zal niet zo eenvoudig juiist af te stellen zijn, laat staan een goede gelijding geven.
gebruik je de machine 1 uur per jaar/ per maand/ per week/ per dag...

Ik zou aanraden voor hobby gebruik ergens een goede middenklasse te kopen.

Belangrijk, gebruik altijd goed snijgereedschap dat scherp is, dat scheelt direct veel (bij goedkope of dure machines)

De keuze tussen decoupeerzaag en invalzaag zou ik voor een invalzaag kiezen.
ik heb hier zo'n 5 verschillende zaagmachines staan (van tafelzaag naar decoupeerzaag) maar sinds ik mijn invalzaag (met geleiding) heb gebruik ik altijd deze om plaatmateriaal op te delen.
+ als je een beetje rondkijkt op het forum zul je wel enkele voorbeelden vinden van een invalzaag die omgekeerd gemonteerd zit in een plaat en als kleine tafelzaag gebruikt wordt.

Veel succes met het maken van je keuze in elk geval.

Groeten,
Vincent
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Een decoupeerzaag is niet bedoeld voor recht werk.
zelfs met een geleider het resultaat niet echt best.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Nog iemand tips voor het kopen van een cirkelzaag? Moet ik er geleiders bij kopen, die op de zaag zelf passen, of gebruikt men gewoon een mooi stuk metaal als geleider?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Beste Teus,

Ik heb eind vorig jaar een invalzaag van Scheppach gekocht met geleidelineaal. Voordeel hiervan is dat de zaag niet kan "weglopen", een risico dat je wel kunt lopen als je een stuk metaal gebruikt.
Daarnaast zou ik het op dit forum veel gegeven advies ter harte nemen en een stofafzuiging aanschaffen.

groet, Ronald.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wat is eigenlijk je budget?
Je zou ook eens op de betere merken kunnen zoeken op marktplaats en andere veilingsites.
Zagen NAAST eeen geleider levert nooit zulk strak werk op als zagen met een bij de machine horende lineaal, hou daar rekening mee.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Budget richt ik op 120-130 euro. Dat mag meer zijn, als er een goede reden voor is. Als de bijhorende langsgeleider van het merk zelf beter is, dan moet ik mij wel zo eentje kopen.Tweedehands wil ik niet kopen. Weet bitter weinig van zo'n machines, en wil geen machine met een gebrek. Ik heb reeds 2 invalzagen van een werkplaats gebruikt, waar een en ander mis mee was. Resultaat was om bij te huilen.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ja goed, dan moet het maar wat meer kosten. Heb je enige richtlijn, zoals een budget, merk of specificatie?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik heb al naar Hitachi's staan kijken.Ze maken eentje voor 180 & 275 euro. Langsgeleider is bijgeleverd, wat zeker een pluspunt is. Die van 180 lijkt me goed, kost amper meer dan eentje van 130 waar je een geleider bij moet kopen. Die van 275 heeft een groter blad en is dubbel zo krachtig, maar zo'n kracht en diepte heb ik bijna nooit nodig.
http://www.zaagmachineshop.be/product/115867/category-191389-cirkelzagen/hitachi-c6u2.html
http://www.zaagmachineshop.be/product/168495/category-191389-cirkelzagen/hitachi-c9u2.html
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedenk eerst wat je er allemaal mee gaat doen en hoe vaak. Oriënteer uitgebreid en maak dan een keuze.
Zo ben ik op de Scheppach gekomen, voor mij een prima keus, omdat ik hem niet zo vaak nodig heb. Ik denk overigens dat Tuoh je een prima advies geeft met de Hitachi. Zeker naar kijken! Zelf heb ik ook zeer goede ervaringen met Bosch. Hun invalzaag schijnt ook niet verkeerd te zijn. Geen rommel kopen. Dan maar een dagje huren en doorsparen!

groet, Ronald
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
OK ik heb wat onderzoek zitten doen. Geleiderails kosten 80-100 euro voor de zaagmachines die ik op het oog heb. Verdorie da's duur.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb al naar Hitachi's staan kijken.Ze maken eentje voor 180 & 275 euro. Langsgeleider is bijgeleverd, wat zeker een pluspunt is. Die van 180 lijkt me goed, kost amper meer dan eentje van 130 waar je een geleider bij moet kopen. Die van 275 heeft een groter blad en is dubbel zo krachtig, maar zo'n kracht en diepte heb ik bijna nooit nodig.
http://www.zaagmachineshop.be/product/115867/category-191389-cirkelzagen/hitachi-c6u2.html
http://www.zaagmachineshop.be/product/168495/category-191389-cirkelzagen/hitachi-c9u2.html


Volgens mij is een langsgeleider iets anders dan een lineaal! De langsgeleider is zo'n haak die je aan de zaagvoet monteert en die langs het te zagen materiaal schuift.
Persoonlijk vind ik dat een beroerd hulpmiddel als je precies wit werken.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Of je kan kijken naar een DeWalt DWE576K als je de invalfuntie niet nodig hebt.

Dit is een cirkelzaag met een lineaal bijgeleverd.

mvg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.