Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

kiezen tussen decoupeeraag en invalzaag

Hoi,een kennis heeft me uit de nood geholpen met een oudere bovenfrees, zodat ik weer wat kan werken. Nu zou ik graag iets degelijk kopen om hout te snijden, een decoupeerzaag of invalzaag (losse cirkelzaag).
    Een decoupeerzaag lijkt me het meest flexibel, met een geleider kun je mooi recht snijden en ik kan er snel ook kleine dingen in metaal mee snijden. Nu weet ik niet of ik een decoupeerzaag van 100-120 euro koop, of een invalzaag van 100 euro en me wat behelp met een ander zaagblad of een Dremel om metaal te snijden.
    Het moet dienen voor hobbygebruik, zoals het bouwen van luidsprekers, een kastje, een kist, snijplankjes (met kops hout), enzovoort.
    Nu kan ik materiaal van andere mensen gebruiken om te zagen, en met de beste wil van de wereld is ELK resultaat belabberd. Scheve geleidingsrails, versleten zaagblad, scheef zaagblad. Bij het bouwen van luidsprekers zat ik met een speling van 2-3mm op elke snede, en dat is niet motiverend om dingen te bouwen.

Wat is belangrijk wanneer je een van deze toestellen koopt? Ik zie weinig belangrijke verschillen wanneer ik goedkopere en duurdere modellen vergelijk.
    Webshop
    http://www.zaagmachineshop.be/catego...peerzagen.html
    http://www.zaagmachineshop.be/catego...rkelzagen.html
    Laatst gewijzigd door teus; 26-07-14 om 20:15.

Beste Teus,

Het grootste verschil zal die 2a3 mm afwijking zijn .

Neen, het belangrijkste deel van elke machine om juist te werken is de persoon die ermee werkt.
    het grootste verschil tussen de goedkoopste en een degelijker model zal dijkwijls de juistheid in afregelen zijn, kwaliteit van lagers, materialen, ...
    Bv: een aanslag bestaand uit een metalen latje van 2mm met een plaatwerk geleiding van 0,5mm dik erop zal niet zo eenvoudig juiist af te stellen zijn, laat staan een goede gelijding geven.
    gebruik je de machine 1 uur per jaar/ per maand/ per week/ per dag...

Ik zou aanraden voor hobby gebruik ergens een goede middenklasse te kopen.

Belangrijk, gebruik altijd goed snijgereedschap dat scherp is, dat scheelt direct veel (bij goedkope of dure machines)

De keuze tussen decoupeerzaag en invalzaag zou ik voor een invalzaag kiezen.
    ik heb hier zo'n 5 verschillende zaagmachines staan (van tafelzaag naar decoupeerzaag) maar sinds ik mijn invalzaag (met geleiding) heb gebruik ik altijd deze om plaatmateriaal op te delen.
    + als je een beetje rondkijkt op het forum zul je wel enkele voorbeelden vinden van een invalzaag die omgekeerd gemonteerd zit in een plaat en als kleine tafelzaag gebruikt wordt.

Veel succes met het maken van je keuze in elk geval.

Groeten,
    Vincent

Een decoupeerzaag is niet bedoeld voor recht werk.
    zelfs met een geleider het resultaat niet echt best.

Oke, herbekijk ik het eens. Hoe nuttig is een lasergeleider?
    Edit: deze heeft zowel stofafzuiging als lasergeleider, prijs is prima: http://www.zaagmachineshop.be/produc...-cs-190-1.html
    Laatst gewijzigd door teus; 27-07-14 om 16:07.

Ik zou van ein hel afblijven. Ik vind het merk goedkope troep leveren.

Nog iemand tips voor het kopen van een cirkelzaag? Moet ik er geleiders bij kopen, die op de zaag zelf passen, of gebruikt men gewoon een mooi stuk metaal als geleider?

Beste Teus,

Ik heb eind vorig jaar een invalzaag van Scheppach gekocht met geleidelineaal. Voordeel hiervan is dat de zaag niet kan "weglopen", een risico dat je wel kunt lopen als je een stuk metaal gebruikt.
    Daarnaast zou ik het op dit forum veel gegeven advies ter harte nemen en een stofafzuiging aanschaffen.

groet, Ronald.

Wat is eigenlijk je budget?
    Je zou ook eens op de betere merken kunnen zoeken op marktplaats en andere veilingsites.
    Zagen NAAST eeen geleider levert nooit zulk strak werk op als zagen met een bij de machine horende lineaal, hou daar rekening mee.
    Houterig mannekke

Budget richt ik op 120-130 euro. Dat mag meer zijn, als er een goede reden voor is. Als de bijhorende langsgeleider van het merk zelf beter is, dan moet ik mij wel zo eentje kopen.Tweedehands wil ik niet kopen. Weet bitter weinig van zo'n machines, en wil geen machine met een gebrek. Ik heb reeds 2 invalzagen van een werkplaats gebruikt, waar een en ander mis mee was. Resultaat was om bij te huilen.

Als je niet wil blijven huilen zal je ofwel je budget wat moeten verruimen, of voor dat geld een goede kapzaag kopen. Mirakels bestaan niet, ook niet voor 120€

Forum Rechten