Nieuwe peddel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
afgelopen week een nieuwe kanopeddel gebouwd - een Penobscot / Northwoods peddel bedoeld voor het varen met de Northwoods / Canadian slag. Vandaar het blad met de grootste breedte op 1/3 van onderen en de niet-standaard handgreep. Let wel, het blad lijkt groot, maar is feitelijk niet groter dan een Ottertail, qua oppervlak.

Hout is: amerikaanse linde (basswood) voor de steel, amerikaans noten (strip) en yellow cedar (nootka cypres) voor het blad, en amerikaanse kers voor de greep. Gelijmd met Bison Kombi Pro epoxy, gevormd met lintzaag, no 5 schaaf, en stanley 53 spookschaaf. Blad afgewerkt met jachtlak, steel en greep met olie.

Photo%2025-07-14%2015%2005%2052-small.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Mooi. Vraagje waarom jachtlak (blad) en olie (steel en handvat)? Ik ben benieuwd naar de achterliggende argumentatie, want kruipt het water dan niet via het hanvat onder de lak bijvoorbeeld...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het blad is 76,5 cm (let op, het blad oogt kleiner omdat het sterkt verjongt naar de steel toe), de steel is 82 cm - voor een totale lengte van 158.5 cm. Mijn 'normale' steelmaat is 78-80 cm, maar omdat je bij de Northwoods slag je greep anders vasthoudt mag de steel iets langer zijn.

Het blad bevindt zich regelmatig onder water (duh...) en moet dus goed beschermd worden tegen indringen van vocht, zeker op de lijmnaden, waar de verschillende houtsoorten anders differentieel gaan werken. Lak is echter minder fijn in/aan de hand, zeker als de peddelgrepen nat worden, daarom wordt de steel in de olie gezet. Een goede olie, met enige regelmaat opnieuw aangebracht, is voldoende bescherming voor hout dat slechts incidenteel nat wordt. De overgang van lak naar olie bevindt zich op de steel, op massief hout, en zal niet snel tot indringen van water leiden. Vanaf het handvat zou water slechts na hele lange onderdompeling het blad kunnen bereiken.

De reden is dus ergonomisch: liever geen lak waar je de peddel vasthoudt.

Overigens, hij weegt, met lak, 800 gram. Eigenlijk iets te zwaar - de steel is wat dik uitgevallen. De volgende peddel krijgt weer een iets slankere steel.
 
Laatst bewerkt:

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Bouwproces

Hoi Henk, mooie paddel, mooi strak, mooie tekening van het hout en de houtsoorten. Ik ben erg nieuwsgierig naar het bouw proces ( gekozen houtsoorten, lijm, afmetingen, afwerking etc.) ik zou best wel wat fotootjes willen zien om het te volgen. Ik begrijp dat je er nog een gaat maken, ik ben ben benieuwd, met vriendelijke groet, Crossbow1958

Aargh, ik zag later dat je een aantal vragen al beantwoordt hebt, Thnx en excuus, maar neemt niet weg dat ik fotootjes op prijs stel! En het blijft een mooi stukje werk,
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is feitelijk betrekkelijk simpel - op maat zagen en schaven - lijmen, zagen, en heel veel in model schaven... Het hele proces staat voor elke dummy zoals ik perfect uitgelegd in het boek van Graham Warren: Canoe Paddles, a complete guide to making your own. Inmiddels sla ik de meeste 'hulpstappen' die hij beschrijft over; het enige dat echt essentieel is is de centerlijn op de zijkant van het blad in wording.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, temeer daar je voor een model kan kiezen dat niet standaard in de handel is (tenzij je een custom peddel laat maken). Veel 'geavanceerde' peddeltechnieken hebben niet-standaard peddels nodig. Zo is dit een peddel voor de Northwoods/Canadese slag, vandaar de verlengde greep (en de Penobscot bladvorm)
 

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Henk,
waar heb je het amerikaans linde en yellow cedar gehaald? Wil komende winter weer een wood strip kayak bouwen en zou die 2 soorten graag er in verwerken.
Gr
Arjan-Kees
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk,
waar heb je het amerikaans linde en yellow cedar gehaald?

Het linde (basswood) komt van Nijhof in Baarn, maar zou je bij elke fatsoenlijke hardhouthandel moeten kunnen krijgen. Ik weet dat de Amsterdamse en Arnhemse fijnhouthandels het beiden hebben, en ook Masavehout heeft het volgens mij. Het yellow cedar (Cupressus nootkatensis) komt bij de Amsterdamse fijnhouthandel vandaan. Ze hadden destijds een aardig stapeltje plankjes liggen en volgens mij is het geen gangbaar artikel, dus ze zullen het ongetwijfeld nog wel hebben. Uit een plankje haal ik genoeg hout voor twee gelamineerde peddelbladen. Ik heb ook nog een stukkie liggen dat ik van mijn zwager kreeg, die had het van een meubelmaker in Noord-Holland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.