Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Nieuwe peddel

  1. #1

    Nieuwe peddel

    afgelopen week een nieuwe kanopeddel gebouwd - een Penobscot / Northwoods peddel bedoeld voor het varen met de Northwoods / Canadian slag. Vandaar het blad met de grootste breedte op 1/3 van onderen en de niet-standaard handgreep. Let wel, het blad lijkt groot, maar is feitelijk niet groter dan een Ottertail, qua oppervlak.

    Hout is: amerikaanse linde (basswood) voor de steel, amerikaans noten (strip) en yellow cedar (nootka cypres) voor het blad, en amerikaanse kers voor de greep. Gelijmd met Bison Kombi Pro epoxy, gevormd met lintzaag, no 5 schaaf, en stanley 53 spookschaaf. Blad afgewerkt met jachtlak, steel en greep met olie.


  2. #2
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    6.103
    Blog Berichten
    1
    Ziet er mooi uit ! Welke maten heeft deze peddel ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

  3. #3
    mooi en strak

  4. #4
    Mooi. Vraagje waarom jachtlak (blad) en olie (steel en handvat)? Ik ben benieuwd naar de achterliggende argumentatie, want kruipt het water dan niet via het hanvat onder de lak bijvoorbeeld...

  5. #5
    Het blad is 76,5 cm (let op, het blad oogt kleiner omdat het sterkt verjongt naar de steel toe), de steel is 82 cm - voor een totale lengte van 158.5 cm. Mijn 'normale' steelmaat is 78-80 cm, maar omdat je bij de Northwoods slag je greep anders vasthoudt mag de steel iets langer zijn.

    Het blad bevindt zich regelmatig onder water (duh...) en moet dus goed beschermd worden tegen indringen van vocht, zeker op de lijmnaden, waar de verschillende houtsoorten anders differentieel gaan werken. Lak is echter minder fijn in/aan de hand, zeker als de peddelgrepen nat worden, daarom wordt de steel in de olie gezet. Een goede olie, met enige regelmaat opnieuw aangebracht, is voldoende bescherming voor hout dat slechts incidenteel nat wordt. De overgang van lak naar olie bevindt zich op de steel, op massief hout, en zal niet snel tot indringen van water leiden. Vanaf het handvat zou water slechts na hele lange onderdompeling het blad kunnen bereiken.

    De reden is dus ergonomisch: liever geen lak waar je de peddel vasthoudt.

    Overigens, hij weegt, met lak, 800 gram. Eigenlijk iets te zwaar - de steel is wat dik uitgevallen. De volgende peddel krijgt weer een iets slankere steel.
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 26-07-14 om 08:05.

  6. #6

    Bouwproces

    Hoi Henk, mooie paddel, mooi strak, mooie tekening van het hout en de houtsoorten. Ik ben erg nieuwsgierig naar het bouw proces ( gekozen houtsoorten, lijm, afmetingen, afwerking etc.) ik zou best wel wat fotootjes willen zien om het te volgen. Ik begrijp dat je er nog een gaat maken, ik ben ben benieuwd, met vriendelijke groet, Crossbow1958

    Aargh, ik zag later dat je een aantal vragen al beantwoordt hebt, Thnx en excuus, maar neemt niet weg dat ik fotootjes op prijs stel! En het blijft een mooi stukje werk,
    Laatst gewijzigd door crossbow1958; 26-07-14 om 10:06.

  7. #7
    Het is feitelijk betrekkelijk simpel - op maat zagen en schaven - lijmen, zagen, en heel veel in model schaven... Het hele proces staat voor elke dummy zoals ik perfect uitgelegd in het boek van Graham Warren: Canoe Paddles, a complete guide to making your own. Inmiddels sla ik de meeste 'hulpstappen' die hij beschrijft over; het enige dat echt essentieel is is de centerlijn op de zijkant van het blad in wording.

  8. #8
    Mooi peddeltje Henk!

    Gr. placebo.

  9. #9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Locatie
    midden tussen de noorse sparren
    Berichten
    1.096
    Knap hoor!

    Helaas zelf ( nog ) geen bootje, maar ik heb al meerdere keren gelezen dat een zelfgemaakte peddel een extra dimensie geeft aan zo'n ding!
    Als ik dit zie geloof ik dat graag.

  10. #10
    Ja, temeer daar je voor een model kan kiezen dat niet standaard in de handel is (tenzij je een custom peddel laat maken). Veel 'geavanceerde' peddeltechnieken hebben niet-standaard peddels nodig. Zo is dit een peddel voor de Northwoods/Canadese slag, vandaar de verlengde greep (en de Penobscot bladvorm)

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top