Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Question Kiezen tussen : Cirkelzaag met geleider en Zaagbank?

Hallo forumleden.

Ik ben nieuw op dit forum en vraag me af of iemand me advies kan geven.

Ik ben een werkplaatsje aan het inrichten voor het maken van meubels, klein en groot en heb daar nu een aantal machines voor op mijn verlanglijstje staan, die ik aan wil schaffen om te kunnen beginnen.
    Natuurlijk speelt het budget mee en ik vraag me dan ook af, of een zaagbank om hout in de lengte te zagen boven een cirkelzaag met geleider wordt geprefereerd. Ik moet even een keuze maken tussen deze twee en zou graag advies van jullie krijgen.

Alvast bedankt
    Rob

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Rob,

Is je vraag of je een stationaire cirkelzaag of een handcirkelzaag moet aanschaffen?
    Hangt allemaal heel erg af van wat je wilt gaan maken en welk budget je hebt.
    Ik heb nu beide en mijn conclusie:
    Met een goede handcirkelzaag en een geleiderail zoals een Festool of Mafell invalzaag (maar ook Makita en Scheppach verkopen die dingen)kom je al een heel eind:
    Zowel afkorten als schulpen lukt heel goed, zelfs als je je beperkt tot de standaard bijgeleverde zaagbladen.

Van een stationaire machine moet je al gauw een vrij grote en dure aanschaffen om bijvoorbeeld met plaatmateriaal hetzelfde resultaat te krijgen,
    geleiding is daarbij vaak heel beperkt.

Met een stationaire cirkelzaag kun je wel veel sneller hout op breedte zagen en groeven zagen en planken afkorten, mits je een goede haakse geleiding hebt.
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

+1

stond voor dezelfde keus......ik heb nu een mafel MT55cc gekocht.

ik zaag daarmee op een grote houten plank die ik opoffer. Al mijn te zagen werkstukken liggen daarop, dat is ook makkelijk met de linealen.
    Met een paar passtukjes naast je werkstuk ligt je linaal mooi vlak en kun je ook smalle stukken afkorten.

Het zaagblad laat ik 1 a 2 mm door het werkstuk in het opoffer werkblad zagen wat dus meteen werkt als anti splinterbeveiliging aan de onderzijde.

is soms dus iets omslachtiger maar spaar er een hoop geld mee uit, ondanks mijn invetsering in de Maffell, wat een fijne topzaag.

Ik had hiervor een groene bosch handcirkelzaag en heb geen direct vergelijk met de groengrijze festool tegenhanger van de mafell maar die zal net zo goed zijn, de mafel had iets meer voordelen waardoor ik besloot voor die te gaan.

Als je er de ruimte voor hebt gaat er niets boven een goede degelijke tafelcircelzaag.

Als je niet in de twee wil investeren knutsel dan iets zoals de mft (multifunctionele tafel) van Festool. Je gebruikt daarin de INVALcirkelzaag met rail en door het feit dat je ze in de tafel gebruikt blijf je snel kunnen instellen bij repetitieve taken EN spaar je een machine uit EN heb je een handige tafel bij de hand. Er zijn vele woodworkers die zo werken en zelfs hun grote stationaire zaagtafel werkloos zagen worden. Nog veel succes met je keuze!

Dat laatste, beide machines zijn eigenlijk niet te vergelijken. De invalzaag is ideaal voor plaatwerk en grote stukken hout. Maar probeer niet een latje van 4cm, een cm smaller te maken want dat is levensgevaarlijk. Aan de andere kant is het weer een drama om met groot spul op een zaagtafel aan de gang te gaan. Balken afkorten, plaatmateriaal op maat zagen. Het kan maar is verre van ideaal.

Kortom, bedenk wat je veel wil gaan doen en pas daar de keuze op aan .
    Geen van beide zijn beter of slechter, ze zijn anders.

Ikwil jullie allemaal hartelijk bedanken ik heb hier veel aan en heb hierbij nog een vraag:
    Mijn keus is gevallen op een invalcirkelzaag , alleen zie ik dat merendeel het over Festool of Maffell heeft. Nu trekt mij de degelijkheid van DeWalt .
    Kan iemand mij een duwtje in een goede richting geven, aangezien ik niet in detail de werking van één van de drie genoemden ken

De cirkelzaag is een apparaat dat je veel zal gebruiken, festool en mafell zijn hierin de 2 top merken. Daarom is het voor velen hier het waard om voor zon duurdere machine te gaan. Degelijker preciezer etc.
    DeWalt is voornamelijk voor in de bouw maar schijnt tegenwoordig niet (meer) zo degelijk en precies te zijn als ze graag doen voorkomen.

Als je alleen maar dit korte grove bewerkingen ermee gaat doen, kan je hobbymatig rustig een goedkope zaag ervoor gebruiken.

Festool en Maffel zijn een beetje de top merken waar je een grootte prijs voor betaalt. En kijk ook bij diverse bedrijven voor de prijzen zit soms veel verschil in.

Of: kijk eens naar een 2e hands Festool (b.v. TS55 EBQ of nog ouder ATF 55 EB) en een Festool basis tafeltje met cirkelzaag inleg waar je je zaag in kunt hangen. Dan heb je twee vliegen in 1 klap.

Forum Rechten