Hoe bewerk ik een boomstam om vliegen tegen te gaan?

Joj

Nieuw lid
25 jul 2014
1
0
Hallo,
Om te beginnen heb ik weinig verstand van meubels/ hout...
Laatst heb ik 2 boomstammen gekregen om te gebruiken als bijzettafels. Dit zijn stammen van ongeveer 40 cm hoog en 60 cm doorsnede inclusief de schors. Ze lagen hiervoor buiten. Nu komen er 4 weken later nog steeds veel vliegjes uit (en ligt er af en toe een beetje 'zaagsel' rondom de stammen). Heeft iemand advies hoe dit hout te behandelen? Drogen/ sprayen/ beitsen (kan niet met schors neem ik aan)/ ontschorsen? De tafels staan op pootjes boven een houten vloer. Ik wil natuurlijk voorkomend dat mijn houten vloer wordt aangetast, vooralsnog is daar niets aan te zien.
Alvast erg bedankt voor de hulp!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier vriest het 40 graden onder nul en niet juist voor een paar dagen, maar wij hebben volop hout kevers, hout wormen etc, de spechten hier zijn niet hongerig dat garandeer ik je :D.

Wat voor mij wel werkt is mot ballen, dubbel zak het hout zonder schors en gooi er een handvol mot-ballen in de zak, doe de zak goed dicht en laat het zo staan voor een maand of zo, dat geeft het gas tijd om in het hout/tunnels te trekken en ook om de insecten de tijd te geven om eventueel uit het hout te komen of uit de eitjes, een paar dagen is dus niet lang genoeg.

Na die tijd zet het hout zonder zak buiten of een plaats waar het kan luchten zonder gevaar voor kinderen of ouderen, zo gauw de reuk weg is kun je het weer veilig binnen zetten .
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Al mijn houten rommelmarktvondsten gaan standaard een paar maanden samen met een vlooienbandje van de dierenwinkel in een vuilniszak. (Nog) nooit last van beestjes gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.