timmermans kist

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
De kist is eigenlijk te mooi om te gebruiken. Ik denk dat sommige dames jaloers zijn als ze naar hun gereedschapskist (juwelierskistje) kijken.
Ik zie ook andere kisten op de foto. Misschien leuk ook die ook op foto te zetten en hier te posten?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De kist is eigenlijk te mooi om te gebruiken. Ik denk dat sommige dames jaloers zijn als ze naar hun gereedschapskist (juwelierskistje) kijken.
Ik zie ook andere kisten op de foto. Misschien leuk ook die ook op foto te zetten en hier te posten?
Ik ga hem toch echt gebruiken, daar was hij voor bedoeld immers....
Als de school weer begint zal ik vragen of de andere leerlingen hun kist ook gepubliceerd willen hebben, lijkt me inderdaad wel leuk en leerzaam.
In zo'n klas met volwassenen zweep je elkaar echt wel op naar een mooi resultaat.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Inderdaad erg mooie gereedschapskist om zeker te gebruiken, hij zal er enkel mooier op worden!
Het enige wat ik erg spijtig vind, en dat is zeker geen kritiek naar Ernst maar eerder naar de hedendaagse trend, is dat er nog steeds onderwezen wordt hoe men panelen maakt van verlijmde stukken massief hout. Terwijl het niet veel moeilijker is om meubels te maken met volledige panelen en het resultaat eens zo mooi is.
Een paneel waarbij het nerfpatroon op onnatuurlijke wijze wordt onderbroken blijft een doorn in het oog. Gemakzucht en een ogenschijnlijk beter voorspelbaar resultaat is vaak de motivatie. Maar met net een beetje extra moeite is het resultaat eens goed.

Nogmaals ik uit hier geen kritiek op dit werk want dat zou ongepast zijn, ik maak enkel van de gelegenheid gebruik om het onderwerp aan te snijden.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Kodama,

als je schrijft over volledige panelen, bedoel je dan massieve platen hout met de hele hoogte van de kist (37cm brede planken?)
dat wordt dan wel zoeken, vrees ik.
Wij kijgen inderdaad onderwezen dat het beter (stabieler hout) is te werken met een breedte van max 8 cm.
daarvoor verzagen we zelfs het massieve hout tot die breedtes.
 

kodama

Actieve deelnemer
Beste Ernst,
Inderdaad dat bedoel ik massieve planken van de volledige benodigde breedte. Ja het klopt inderdaad dat dit iets moeilijker te vinden is. Ik heb zelf ook lesgegeven en weet daarom dat het zo dient onderwezen te worden omdat het in de industrie spijtig genoeg de standaard is geworden. In sommige gevallen is dit ook zeker te verantwoorden maar als men massief hout gebruikt en de nerftekening zal zichtbeer blijven is het soms en spijtige keuze zeker als het als de standaard beschouwd wordt.
Het versnijden van een massieve plank naar dunne strippen om het werken tegen te gaan is overbodig in vele gevallen. Je dient andere constructieve keuzes te maken en je maakt het jezelf moeilijker omdat de voorbewerking van het materiaal en zoveel andere dingen een doorslaggevende rol beginnen te spelen maar het is wel betere parktijk.

Als in een bedrijf winstbejag de voornaamste drijfveer is, zoals zo vaak het geval, dan is het economisch gezien begrijpelijk. De meeste op het forum hier zijn oftewel gepassioneerde hobbyisten of ambachtslui waar toch hopelijk een andere standaard geldt en tijd een andere rol speelt. Daarom haal ik het punt aan vermits ik het als betere praktijk beschouw.

Maar zoals ik al zei blijft het een erg mooie kist. Het is echter goed om onszelf te herinneren aan andere opties.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Kodama,

bedankt voor je uitleg, goed om er meer achtergrond bij te krijgen.
Ter verdediging van het onderwijs kan ik nog wel vertellen dat het verbreden van hout in deze kist-opdracht één van de leerdoelen was, maar wat ik al schreef over de maximale houtbreedte wordt ook wel degelijk onderwezen.
Dan is het goed om hier ook een andere kijk op te horen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Op het HMC in rotterdam wordt alleen nog maar met bekantrecht hout gewerkt. Men wil zo makkelijk en snel een meubel maken. Dus die brede delen liggen er niet meer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Alleen jammer dat de foto's achterwege zijn gebleven, inderdaad een erg mooie kist, meer foto's zou geen straf zijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tsja, dan zit er niks anders op dan de Maffia in te schakelen (je weet wel, die kale uit A.) en de TS te laten spammen tot hij het niet meer kan verdragen en foto's plaatst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.