Tips gevraagd voor herstel eiken binnendeur met waterschade

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb een binnendeur met waterschade. Die kreeg liters warm water over haar bij een losgekomen waterleiding. De eerste weken was er niet zoveel aan te zien, de beits was wel totaal vernield maar dat had ik binnen de eerste weken al afgeschuurd (enkel de vlakken). Na meer dan een maand begonnen de panelen te verkleuren waar ze in de groeven zitten en trokken duidelijk water op. Ik heb eiken besteld om een nieuwe deur te maken, maar hoe vaker ik naar de deur kijk, hoe meer ik denk dat die moet kunnen hersteld worden. Nog wat schuren en de lelijke verkleuring zou er moeten uit zijn.
Enig probleem zijn de barsten. Enkele maanden na de lek zijn die 2 barsten (barstjes) tevoorschijn gekomen. Zou dit te herstellen vallen?

Van de barst in de hoek vraag ik me trouwens af of er geen beetje lijm uit de pen-en-gatverbinding zou gekomen zijn en zo het paneel in het hoekje zou vastgelijmd hebben?

Heeft er iemand tips om dit aan te pakken, of maak ik beter toch een nieuwe deur? :confused:

- - - Updated - - -

IMG_5416.jpg
IMG_5417.jpg
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Paneel scheur in de bossing is een veelvoorkomend probleem, doordat de bossing dunner is dan het kussen van het paneel
droogt het dunnere gedeelte van de bossing sneller dan het kussen waardoor de bossing sneller krimpt en scheurvorming vertoont.
Dit heeft niets met vaste verlijming van het paneel te maken maar door het verschil in droogsnelheid van de verschillende delen.
Als je de deur verft kan je de scheuren opvullen met een houtlijm zaagsel mengsel of het scheur gedeelte uitfrezen en er een nieuw stukje eiken in lijmen.
De deur moet verder wel goed droog zijn anders gaat het krimpen weer verder na reperatie, het beste is reperatie in droge periode te doen,
bij binnendeuren dus na een winter cv gebruik.

Je kan ook het paneel uitfrezen, nieuw paneel maken en daarna opnieuw opsluiten met dezelde vorm gefreesde lijstjes.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hoe moet ik me een dergelijke reparatie voorstellen? Gewoon een frees van bvb 10mm door de 2 barsten halen en vervolgens 2 stroken van 10mm afgerond op de kop er in lijmen? De deur moet eigenlijk vernist worden, naturel. Ze was gebeitst in een licht grijs-wit maar dat was niet het gewenst effect.
Indien het paneel moest uitgefreesd worden en dan weer opsluiten, mogen die lijstjes dan weer gelijmd worden of moeten die genageld worden?

Wat zou de beste oplossong zijn?
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als je de deur blank vernist is het uitfrezen van de schuren/barst niet echt een optie, omdat je dan de lijmnaden van de stroken nog blijft zien.

Uitfrezen van het paneel is dan de beste optie, de lijstjes dan alleen tegen de deurstijlen aanlijmen, niet tegen het paneel, dan kan het paneel
vrij blijven uitzetten/krimpen. Let er wel op dat als je een nieuw paneel maakt dit goed droge meubelpaneel eiken moet zijn en
niet winddroog uit een opslagloods.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zou proberen een eiken fineerstukje in de barst lijmen en weer effen schuren en daarna weer vernissen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik zou aan die kleine barstjes helemaal niks doen, massief hout hoeft niet perfect te zijn toch? Gewoon de deur blank schuren en opnieuw beitsen.

Ben ik het mee eens voor een rustiek eiken deur, maar soms zijn die deuren zo strak/glad dat ieder barstje/ scheurtje uit de toon valt.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Tijdens het schuren, na het verwijderen van de vernislaag, wat schuursel bewaren en aanlengen met houtlijm of Gupamaker en dan de naadjes dichtplamuren met het schuursel?
Je blijft wel iets aan verkleuring zien, maar het komt heel dicht in de buurt meestal.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een beetje "vloeibaar" hout?

jaap

Wat is dat?

- - - Updated - - -

Tijdens het schuren, na het verwijderen van de vernislaag, wat schuursel bewaren en aanlengen met houtlijm of Gupamaker en dan de naadjes dichtplamuren met het schuursel?
Je blijft wel iets aan verkleuring zien, maar het komt heel dicht in de buurt meestal.

Met een klein kleurverschil kan ik wel leven, het zou een oplossing kunnen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.