Scarf joint met epoxy of met bruislijm of met D3 waterproof

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste allemaal, de bodemplaat van een navigator is langer dan 2,44 m. Daarvoor moet er een scarfjoint worden gemaakt. Op internet wordt dat meestal opgelost via een scarfjpint en epoxy. Mijn vraag is waarvoor ik het beste kan kiezen, epoxy, D3 waterproof of pu constructielijm. Misschien goed om op te merken dat de bodemplaat wel rond staat maar niet heel erg rond.
Uiteraard heb ik gezocht binnen het forum maar kon het antwoord niet vinden. Na verlijmen plastic folie aan weerszijden van de scarf en klemmen maar niet "verhongeren". Scarf is 1:8
ik hoor graag jullie advies, met vriendelijke groet, Crossbow1958
ik voeg wat toe, moet ik de epoxy tweemaal opbrengen, moet het onverdund of kan ik de gel in een keer op dikte aanbrengen en de verbinding klemmen en bij afbinden gladafschrapen.
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Epoxy gaat altijd onverdund (ja ik weet het je kan het verdunnen maar het is niet aan te raden) als je wat op te vullen hebt dan liever epoxy dan bruislijm :p

(heb overigens geen enkel idee wat een scarf joint is maar goed ;) )
 

tuoh

Oud hout
Ongetwijfeld epoxy, geeft de beste (waterbestendige)verlijming. Voor het verlijmen van tri- of multiplex is gewoon tweezijdig aanbrengen en niet hard klemmen ruim voldoende.
Voor sommige lastig te lijmen houtsoorten breng ik wel een eerste laag epoxy aan als voorstrijklaag, eens deze bijna droog is volgt de tweede laag en word de verbinding gefixeerd, dit geeft dan een sterkere verbinding. Essen is zo een voorbeeld van een soms lastig te verlijmen houtsoort.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Allemaal, Kijk hier word ik nu blij van, een praktisch antwoord op een praktische vraag. Ik twijfelde even bij lijm of epoxy terwijl ik van internet weet dat het met epoxy kan. Epoxy is de oplossing. Mooi, allen hartelijk bedankt voor de reacties. Zal vooraan even kijken of het in het Nederlnads kan, maar ik wist de Nederlandse term ook niet helemaal zeker.
Met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Dag Joop, uit je reactie maak ik op dat ik onduidelijk ben. Met verhongeren bedoel ik dat je de verbinding zo hard inklemt dat de lijm of de epoxy door het klemmen uit de verbinding wordt geperst en er een slechte verbinding ontstaat. Ik ben in de veronderstelling dat verhongeren in dit opzicht een bekende term in de " houtwereld " is. Kennelijk heb ik dat mis. Als er een betere term is hoor ik dat graag, met vriendelijke groet, Evert
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik weet niet wat voor (plaat)materiaal voor de bodemplaat gebruikt wordt, maar veel plaatmateriaal is ook in langere maten verkrijgbaar dan 2,44 m,
bv 3,1 m.
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Dag Bjorn, dank voor je suggestie. Ik weet dat die afmetingen er zijn maar verwachtte in ieder geval dat deze platen duurder zijn.
Daarnaast heb ik even naar de afmetingen gekeken. De lengte van de bodem is 4130 mm. Dus ook bij een plaat van 3000 mm moet ik een las ( scarf joint) maken. Desondanks bedankt voor je suggestie, met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dan zijn de grotere platen idd te klein.
Per plaat zijn ze idd duurder, maar per m2 niet:), tenminste niet bij de platen die mijn bouwmaterialenleverancier verkoopt. Ook de extra breedte van de lange multiplexplaten komt soms van pas. Het zijn wel lompe platen om te verwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.