Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Scarf joint met epoxy of met bruislijm of met D3 waterproof

Beste allemaal, de bodemplaat van een navigator is langer dan 2,44 m. Daarvoor moet er een scarfjoint worden gemaakt. Op internet wordt dat meestal opgelost via een scarfjpint en epoxy. Mijn vraag is waarvoor ik het beste kan kiezen, epoxy, D3 waterproof of pu constructielijm. Misschien goed om op te merken dat de bodemplaat wel rond staat maar niet heel erg rond.
    Uiteraard heb ik gezocht binnen het forum maar kon het antwoord niet vinden. Na verlijmen plastic folie aan weerszijden van de scarf en klemmen maar niet "verhongeren". Scarf is 1:8
    ik hoor graag jullie advies, met vriendelijke groet, Crossbow1958
    ik voeg wat toe, moet ik de epoxy tweemaal opbrengen, moet het onverdund of kan ik de gel in een keer op dikte aanbrengen en de verbinding klemmen en bij afbinden gladafschrapen.
    Laatst gewijzigd door crossbow1958; 20-07-14 om 21:38.

Epoxy gaat altijd onverdund (ja ik weet het je kan het verdunnen maar het is niet aan te raden) als je wat op te vullen hebt dan liever epoxy dan bruislijm

(heb overigens geen enkel idee wat een scarf joint is maar goed )

Een scarf joint is een schuine las.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    maar het klinkt wel interessant.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    waarbij je beide te verbinden einden onder een heel scherpe hoek afschuint, en ze vervolgens, voor een groot contactoppervlak, overlappend verlijmt.

Ongetwijfeld epoxy, geeft de beste (waterbestendige)verlijming. Voor het verlijmen van tri- of multiplex is gewoon tweezijdig aanbrengen en niet hard klemmen ruim voldoende.
    Voor sommige lastig te lijmen houtsoorten breng ik wel een eerste laag epoxy aan als voorstrijklaag, eens deze bijna droog is volgt de tweede laag en word de verbinding gefixeerd, dit geeft dan een sterkere verbinding. Essen is zo een voorbeeld van een soms lastig te verlijmen houtsoort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scarf_joint

tipje....als je nou iets niet weet....typ het dan in op Google met de term "wiki" erachter.

als er dan iets op wikipedia staat vermeld krijg je dat als zoekresultaat te zien.

Beste Allemaal, Kijk hier word ik nu blij van, een praktisch antwoord op een praktische vraag. Ik twijfelde even bij lijm of epoxy terwijl ik van internet weet dat het met epoxy kan. Epoxy is de oplossing. Mooi, allen hartelijk bedankt voor de reacties. Zal vooraan even kijken of het in het Nederlnads kan, maar ik wist de Nederlandse term ook niet helemaal zeker.
    Met vriendelijke groet, Crossbow1958

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crossbow1958 Bekijk Berichten
    klemmen maar niet "verhongeren".
    zal niet betekenen wat je er normaal onder verstaat, kan dit ook in begrijpend nederlands?

Dag Joop, uit je reactie maak ik op dat ik onduidelijk ben. Met verhongeren bedoel ik dat je de verbinding zo hard inklemt dat de lijm of de epoxy door het klemmen uit de verbinding wordt geperst en er een slechte verbinding ontstaat. Ik ben in de veronderstelling dat verhongeren in dit opzicht een bekende term in de " houtwereld " is. Kennelijk heb ik dat mis. Als er een betere term is hoor ik dat graag, met vriendelijke groet, Evert

Forum Rechten