Pootbankschroef Roubo werkbank

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik zou tegen de binnenzijde van de poot van mijn roubo werkbank, ofwel onder ofwel boven de bout van mijn bankschroef, een dikke blok lijmen om de "moer" van de werkschroef op te bevestigen. Doe ik dit best erboven of eronder? Rekening houdende met jullie ervaring? Best zoveel mogelijk plaats vlak onder het blad van de werkbank vrijhouden, dus best onderaan?
foto 1.jpgfoto 2.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja, mijn mening voor duizend andere, maar ik zou hem onder de moer doen, en dan met een mooie cima recta curve erin zodat het er niet zo lomp uitziet.

Cyma_recta_et_reversa.png
 

tuoh

Oud hout
Die "moer" is normaal gezien bedoeld voor een horizontale bankschroef, maar kan met een kunstgreep hier ook wel dienst gaan doen.

De sterkste oplossing is om een horizontale regel te plaatsen (met pen en gat) tussen de voor- en achterpoot, de hoogte van die regel word dan de afmeting tussen bovenkant moer en onderkant blad. De dikte van die regel is best gelijk of breder dan de breedte van de moer. De moer word hier dan tegenaan geschroefd met een paar dikke houtbouten ( 10 x 80mm)
Deze manier van plaatsing is niet alleen goed voor de plaatsing van de moer, ook het werkblad vaart er wel bij, dat krijgt nu ondersteuning dwars op de houtnerf. De brede regel geeft ook een bijkomende weerstand tegen schranken van de werkbank.

Dat zijn dan ineens drie vliegen in één klap:D:D:D


Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedoel je verticale bankschroef, tuoh?
Ze komt uit een vergane werkbank die toch minimum een decennia of 3 oud moet zijn geweest, daar werd ze ook horizontaal gebruikt.
Om nu nog een pen en gat regel toe te voegen moet ik mijn werkbank demonteren, niet?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij die Franse "Roubo" modellen heb je geen dwars regels onder het werkblad nodig. Het hele dikke blad vangt alle krachten makkelijk op. En omdat de poten met pennen in het werkblad steken, zou een dwars regel ook het werken van het hout tegen willen werken,misschien wel met scheuren tot gevolg.
 

tuoh

Oud hout
Er zijn inderdaad strikt genomen geen dwarsregels nodig bij dit type, maar het is wel de perfecte oplossing om die moer vast te zetten. Het onderstel moet inderdaad eens terug uiteen genomen worden om een paar gaten bij te hakken. Voor het werken van het blad maakt die dwarsregel niet uit, op voorwaarde dat ie los in de gaten zit. Dus niet opsluiten met deuvels of lijm, zo kunnen de poten en het blad nog altijd wat bewegen, de pennen houden de regel wel op zijn plaats, idem voor de krachten die gaan uitgeoefend worden door de moer.
Een los blok dat op één van de poten geschroefd word om de moer aan te bevestigen gaat altijd een wat provisorische indruk geven, het gaat ook altijd een minder rigide manier van bevestigen zijn. Een constructieve oplossing is altijd te prefereren.

Dat type moer is ontworpen om onderaan tegen het blad geschroefd te worden, ze werd, en word inderdaad altijd horizontaal geplaatst, kan ook niet anders, maar de bankschroef zelf ligt dan horizontaal en heeft ook één of twee schuifgeleidingen om ronddraaien tegen te gaan.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
De pen- en gatverbindingen zijn gedrawbored (sry ik weet de Nederlandse naam niet), voor de stevigheid maak ik die dus niet meer los. Het wordt een blok onderaan. Als ik ooit nog een werkbank maak voor in de woonkamer hou ik zeker rekening met jullie opmerkingen. :) Bedankt om even mee te denken!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, als het goed is zit er niet zoveel ruimte in die pennen waarmee de poten in het blad steken! Dat zit juist met een vrij strakke passing (geen lijm oid).

Plate+11_bench.jpg


Het oorspronkelijke model werd gemaakt met 1 dikke grote plaat hout als werkblad. 4 tot 5 inch dik en zo'n 50 cm breed, meestal beuken of eiken. Zo'n gigantisch blok hout zal zelden echt droog zijn geweest. Dus dat droogde verder in de werkplaats, en werd dan een flink stuk smaller. Dit trekt de poten naar binnen die dan een beetje in de regels onderaan de poten gaan wringen. Je krijgt dan een soort A-frame constructie, heel stevig.

Tegenwoordig wordt bij dit soort banken het blad meestal opgebouwd uit balken of zelfs latten die aan elkaar verlijmd worden. Maar het werken in de breedte van het blad blijf je houden. Een regel vlak onder het blad houdt dat tegen. Of dat in de praktijk een probleem wordt zal afhangen van hoe droog het hout is dat je gebruikt en hoeveel de lucht vochtigheid schommelt in je werkplaats. Ik zie aan mijn bank dat hij wel een halve cm kan krimpen over het jaar.

Bram, ik zou het blok aan de poot lijmen. De draadrichting van het hout in dezelfde richting als de poot, dat zit dan als een huis. De schroeven voor de moer zou je dan in kopshout moeten schroeven, wat niet ideaal is. In plaats daarvan zou ik draadeinden door het hele blok heen gebruiken en met moeren aan twee kanten vast zetten.

Of je zoekt een andere schroef die wel gemaakt is voor een poot bankschroef.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.