zetel morris

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De zenuwen heb ik altijd Pieter :p
Ben er nog niet uit , denk echt dat het voor mij teveel hooi op de vork is met al die gebogen lijnen en als ik hem dan eventueel klaar zou hebben ....waar laat ik m dan .

Maar John staat te trappelen !!!! toch ?


Vervolgens is mijn Imac aan het flipperen gloeiende $@&&#@#$ ( zelf invullen)


Als ik gewoon opstart grijze scherm-> logo Apple> draaien schijfje > en niets meer

In de safe mode bouwt ie browser steeds meerdere malen op als ik op een site kies bijv woodworking , youtube is trillerig en geen geluid .
volgens de eigen diagnose van de apple geen hardware probleem , schijf controle OK schrijf bevoegdheden hoop waardes op 80 die eigenlij
k ) moeten zijn ( kan de mac zelf herstellen) dus als er hier nog een Mac goeroe is ????
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Helaas René, ik weet niets van Apples en dat wil ik zo houden.
Toen je met je kissie begon was het ook heeeel veeeel hooi, maar je hebt er toch iets heel moois van weten te maken en met ons gedeeld.
En trouwens die stoel zou echt niet misstaan in je werkplaats annex woonkamer annex eetkamer annex ????
Enne je weet het, het gaat om de weg en niet om het doel.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Als ik ooit nog es thuis kom ga ik beginnen aan de stoel :)
inmiddels is het al weer 3 daagjes uitgesteld.
maar ik heb nu goede hoop dat ik voor het weekend weer vaste grond onder de voeten heb.

Ik denk zelf wel dat de constructie van de stiel wel meevalt, maar als je het gevoel hebt dat het te veel hooi op je vork is kun je het altijd nog wat later proberen als je er iets meer vertrouwen in hebt.

Groet John
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
YESSSSS mijn appeltje doet 't weer , okay het heeft mij 205 eurries gekost video kaart naar de kl.t.n (PIEP !!!!!) maar ben weer helemaal happy .
Heeft natuurlijk niets met die stoel te maken maar moest het effe kwijt ;-)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
EEuh Jaap bij mij is het kwartje niet helemaal gevallen " mijn gereedschapskist ook voor je geupdated "
Leg is uit ???

Anvulling na een halfuurtje nadenken ;-)
Kwartje gevallen denk ik je bedoelt je eigen computertje was nog in de waan dat je werkelijk met het kissie begonen was .
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@Rendew, nee ik bedoel hiero, waar ik al uw vragen heb getracht te beantwoorden. Het kissie komt nog, mijn rug gaat steeds beter en ik ben langzaam begonnen met het op en inruimen van mijn werkplaats. Maar ik wil ook nog graag mijn bootje even laten dobberen voor de winter........

jaap
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpg

Het eerste hout voor het voetenbankje heb ik vanochtend bij de stadswerkplaats in Groningen op maat gemaakt.
stap 2 wordt het verlijmen van de pootjes, de pootjes bestaan uit 2 delen van 51 x 25.5 aan elkaar gelijmt zodat er een pootje ontstaat van 51 x 51mm.

image.jpg

Omdat de nerf van het essen mooi recht loopt is na het verlijmen als het goed is bijna geen lijmnaadje te zien.
Daarna alle verbinden maken, in het voetenbankje worden hoofdzakelijk pen-gat verbindingen gebruikt.

groet john
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
TOP !!!!

Het voetenbankje is natuurlijk een hele goede opmaat om weer in The Mood te komen misschien een heeeel klein tikkeltje minder mooi als die gebogen lijnen in de stoel zelf maar wel heerlijk haaks en recht en dat geeft weer wat rust tussen de oren (dat geld voor mij dan he :p).
Zit er zelf nog steeds over te meimeren de bedoeling is natuurlijk om alles zoveel mogelijk zelf te doen het vlakken,het op dikte brengen maar helaas heb ik nog steeds geen lief a3 26'tje ..... in de VS is heeft kennelijk iedereen zo'n ding (vlakvandiktebank) in huis maar goed het is op te lossen we kunnen altijd een date
regelen bij een mede houtworm op het forum.

John is op dit moment nog helemaal alleen , schandalig natuurlijk !!!! weet zeker dat er wel meer forumleden in love zijn met deze mooie stoel dus ................
Ben er eigenlijk van overtuigd dat er een forumlid is ,in het hoge noorden, die dringend behoefte heeft aan een denk/overweeg/meimer- chair hij ontwijkt het steeds met geen tijd eerst nog dit en dat ... onzin natuurlijk je hebt gewoon die stoel nodig het is net zoiets als het gereedschap : heb ik dit nu echt nodig eeuuh nee niet echt maar wil het wel hebben !!!
Ten 2de heel mooi Fins houtenhuis tja dan kun je niet zonder Morris Chair , nee echt Fons dat kun je niet maken , ik woon in een betonnen hut dat is natuurlijk heel wat anders :p en als jij m maakt kom ik effe bij jouw gluren hoe jij dat aanpakt .
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag weer wat verder gekomen met het voetenbankje van de Morris stoel, ik heb alle onderdelen op maat afgekort.
Het is mijn bedoeling zoveel mogelijk met de hand te doen, dus ook het afkorten dan ook maar ��
Voor het zagen van de pennen heb ik een veritas zaaggelijder aangeschaft. Deze heb ook gebruikt voor het afkorten.
Het kost iets meer tijd, maar het is wel erg makkelijk om haaks te zagen.
het eerste plan was om de poten van het voetenbankje uit 2 stukken te maken, dit ga ik toch maar niet doen, ik wil deze toch graag uit 1 deel maken.

image.jpg
image.jpg

Volgende stap is het zagen van de pennen.

groet john
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vanmorgen de schouders voor mijn pennen gezaagd, de opstelling voor het zagen staat op de foto's beneden.
Het zagen gaat erg makkelijk, en de geleider blijft met een klijn beetje druk goed op zijn plek door de anti slip strikjes aan de onderzijde.
Het gebruik van de geleider kost wel wat extra tijd, maar voor nu is het wel erg fijn om met behulp van de geleider goed recht en haaks te kunnen zagen.
Veel oefenen, maakt de geleider op termijn waarschijnlijk overbodig ��
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 310
  • image.jpg
    image.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 310
  • image.jpg
    image.jpg
    75,9 KB · Weergaven: 311
  • image.jpg
    image.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 309
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Lekker bezig John !!!!!

Top toch zo'n geleider als we bij de circlezaag/freestafel een aanslag mogen gebruiken en bij de invalcirclezaag /bovenfrees een geleiderail mogen de handzagers best een jiggie gebruiken .
Zie dat je gelijk langs de geleider zaagt en niet eerst een v'tje uitsteekt met de beitel .... gaat de zaag dan niet een beetje zoeken ?

Leuk Lampje !
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Klopt René, ik heb de lijn afgetekend en deze lijn leg ik tegen de geleider.
de zaag zoekt helemaal niet omdat hij met magneetjes tegen de geleider getrokken is.
Goed bedacht door de heren van veritas, een soortgelijke geleider is trouwens heel makkelijk zelf te maken met een paar magneetjes in een houten blokje.

john
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ziet er goed uit John! Je krijgt op deze manier idd strakke zaagsnedes.
aan het gereedschap zal het dus iig niet liggen! ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vraag mij eigenlijk af hoe je de pennen gaat zagen want dan lijkt mij het jiggie niet te gebruiken of vergis ik mij ?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Weet niet of je een grondschaaf hebt met stop ? dan kan je pen wat "ruimer" zagen en dan opschonen met de grondschaaf (betel gaat natuurlijik ook )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.