zetel morris

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hierbij de link naar Woodcraft Magazine waar een mooi artikel over de Morris stoel in staat: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14194934/Woodcraft%20Magazine%209%2055%202013.pdf
Persoonlijk vind ik hem mooier dan de versie met al die spijltjes. Maar ja, smaken verschillen en deze smaakt naar meer .......
Is er al iemand begonnen of aan Rick de eerste bestelling doorgegeven?
@Rick: kun je een kostenraming in kersen geven van deze klassieker?
Groet vanuit het Stubaital in Oostenrijk.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb van de week mij aangemeld bij de woodwhisperer en een donatie overgemaakt
van $85 ( 64 ) via Paypal .
Nu heb ik dus toegang tot het project en ben ik een beetje aan het rondsnuffelen .
Vind het allemaal behoorlijk gecompliceerd het gaat er vanuit dat men toegang heeft tot een vlakvandiktebank en
een lintzaag . Jan lamers ziet het helemaal zitten maar ik vraag mij zelf af of dit niet boven mijn kUnnen gaat .
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
René, machines zijn er enkel gemaakt om handgereedschap te vervangen! Met de mooie collectie gereedschap die je in huis hebt kan je deze klus best wel klaren. Je beschikt inmiddels over een goede techniek.
Bovendien kan Rick je vast al een heel eind op weg helpen wat betreft het vandikte schaven.

Die Amerikanen gaan ervan uit dat iedereen voldoende plaats en/of budget heeft voor een heel machine park. De realiteit is (zeker in jouw geval) best anders. Maar met jouw eerste kissie waar al dat mooie gereedschap inzit kan jij volgens mij meer dan de doorsnee Amerikaan.

Neem het hele project eens door en noteer eens de (in jouw ogen) grootste struikelblokken. Met het nodige advies of andere invalshoeken hier op het forum kom je vast wel tot een oplossing om alle hindernissen te nemen.

Veel succes in elk geval!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is inderdaad leuk om weer een gezamenlijk project te hebben. Ik vind het zelf erg bijzonder om te zien wat een ieder allemaal maakt met t hout wat we hier klaar gemaakt hebben. Vlakken/haaksen en schaven kan ik wel weer doen, geen probleem. Qua houtsoort denk ik dat dit voor veel mensen uiteen zal lopen. O'peatey dacht al aan kers.....eiken kan ook mooi zijn...of noten.....of essen....hahaha....Zoveel keuze !! of een combi van 2 houtsoorten....

Wordt zeker vervolgd
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het zou idd leuk zijn om met meerdere mensen een zelfde project te doen.
Ik denk alleen wel dat namate de groep groter wordt het ook moeilijker
wordt om met enige structuur een dergelijk project af te ronden.
Zie het kistje 2 als voorbeeld.
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen er op het forum zitten die een
gezamenlijk project willen doen en ook gemotiveerd zijn om het tot
een goed einde te brengen.

groet john
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@john : Dat zullen er meer zijn dan je denkt. Echter wil niet iedereen zijn/haar bezigheden delen met anderen via internet. Ik ontmoet vele houtbewerkers en lang niet iedereen wil "zichtbaar" meedoen met deze projecten. Dat is natuurlijk goed, iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeuren.

Misschien is zo'n project leuk om te doen en dan 1 x per maand/2 maanden bij elkaar te komen en dingen te bespreken ? Ik kan wel wat ruimte creeeren.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
rickkoorman:
Misschien is zo'n project leuk om te doen en dan 1 x per maand/2 maanden bij elkaar te komen en dingen te bespreken ? Ik kan wel wat ruimte creeeren.
Dat zou wel leuk zijn ( lees = fantastich,TOP !!!!! ).

Zou het dan bv ook mogelijk zijn aldaar, onder begeleiding(en in mijn geval een strenge oppas ), bv bepaalde handelingen te doen denk bv aan de lintzaag niet iedereen heeft zo'n ding . Het project benodigd een lintzaag voor onderandere de 2 armleuningen en dacht ook de horizontale latjes in de rugleuning (gelammineerd hout).

Wel vind ik dat iedereen gewoon ,heel braaf, het project aanschaffen bij de woodwisperer dat is in euro 64 (dollars 85) dat gaat via pay pal heel eenvoudig .

Ook bij deze stoel vind ik dat de stoel zelf niet belangrijk is maar de weg dus of je het nu maakt van brandhout of eiken of het nu perfekt is of een puinhoop maakt op zijn ABN ( amsterdams beschaafd nederlands) geen ene reet uit !!! is dat duidelijk !

Voor de meesten is het een hobby en van elk project mislukt of gelukt leer je wel iets en niet te vergeten je speelt dan ook heel lief in je werkhokkie en haalt geen narigheid op straat uit .
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een andere invalshoek van samenwerken is, dat er maar 1 mal voor de armleuning wordt gemaakt, waar alle deelnemers hun armleuning op kunnen verlijmen. Dat b.v. bij iemand die een lintzaag heeft, waar dan ook het andere lintzaag werk gedaan kan worden. Je zou, vanwege de reiskosten, dat ook nog in een aantal groepen/locaties kunnen doen als dat handiger is. Ik stel mijn werkplaats al vast ter beschikking voor geïnteresseerden.

jaap
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind ik een super aanbod Jaap !!!! jammer alleen dat je zo'n eind weg woont maar het is zover ik weet vanuit amsterdam met het openbaar vervoer (nog) wel te doen .
Natuurlijk is het altijd leuk om bij iemand anders effe te gluren !!

Maar eeuh Jaap vertels wil jij niet ...............?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Nee René, dat is te verleidelijk. Dit is onderdeel van DE WEG, weet je wel, JOUW WEG en niet die van Jaap. Nou niet van je geloof vallen hoor.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Precies Jaap,

dat was ook een beetje mijn idee, niet iedereen hoeft een hele complete werkplaats te hebben en kan dan toch een heel project afronden.
Door elkaar op die manier te helpen kun je een hoop bereiken.
Ook ben ik het met René eens dat een ieder die de stoel wil maken van de wood whisperer site zelf ook de tekeningen en filmpjes daar moet aanschaffen.

Ik hoop om het leereffect dat er wat meer ervaringen worden gedeelt dan bij het kistje 2 project.
Al is het via een pb met anderen die het project doen.
Overgens denk ik dat de meesten met het kistje 2 project nu nog niet eens zijn begonnen :).

Ik kan mij nu al verheugen op een mooi project als ik begin september terug kom van mijn werktrip.


Groet john
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Heel verleidelijk. Ik heb al heel lang zo'n stoel op mijn lijstje staan. Met de gedachte "als ik later groot ben ga ik ook zo'n stoel maken". Een gezamelijk project lijkt me heel leuk en als het even kan doe ik mee.

Echter, ik heb een probleempje. Het is mijn probleempje dus laat je hierdoor zeker niet weerhouden. Ik gooi alleen even een balletje op.

Ik ben principieel tegen illegaal kopiëren. Heel mooi, denk je. Maar ik vind dat iedere medaille twee kanten hoort te hebben en ik ben dus even principieel tegen het vragen van geld voor dingen die tot het public domain behoren. De ontwerper van deze stoel is eind 19e eeuw overleden en eventuele rechten op het ontwerp zijn al lang verlopen. Nou snap ik dat bedrijven als Woodwhisperer ergens geld aan moeten verdienen om te kunnen bestaan, en snap ik ook dat ze daarom graag een bijdrage willen als je met hun specifieke versie van deze stoel aan de slag gaat, maar het model 'Morris chair' is vrij.

Zou het daarom niet veel beter en eleganter zijn om onze eigen Woodworking Morris Chair op papier te zetten? We hebben hier mensen die meer dan in staat zijn een mooi, verantwoord, Rendew-proof ontwerp te maken. Met alle maten netjes in millimeters, afgestemd op hout dat Rick kan leveren, en rekening houdend met het machinepark dat ons ter beschikking staat. Voor zover mijn capaciteiten dat toelaten wil ik daar ook best een steentje aan bijdragen.

Als we het ontwerp beschikbaar stellen onder een creative commons licentie dan is dit ontwerp voor iedereen vrij toegankelijk maar blijft tegelijk tot in lengte van dagen wereldwijd bekend als de woodworking.nl-morris-chair.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik ben het niet geheel eens met hoe Ad er tegenaan kijkt.
ik vind namelijk niet de de wood whisperer geld vraagt voor een pubic domain, er zijn tal van houtbewerkers die een variant hebben gemaakt op de Morris chair.
wood whisperer heeft er zijn eigen draai aan gegeven, en 18 filmpjes gemaakt met alle details van de bouw.
Als je gebruik wil maken van de uitgewerkte bouwtekeningen en instructie filmpjes kun je deze tegen betaling aanschaffen, wat ik helemaal niet raar vind omdat men werk heeft gehad aan het uitwerken en maken van de filmpjes.
voor mij is de toegevoegde waarde van de instructie filmpjes genoeg om er wat geld voor te betalen.
Bovendien verwacht ik dat het produceren van GOEDE bouwtekeningen best een tijdrovende klus kan worden.

groet john
 
A

Athanor

Guest
Lijken mij goede overwegingen John. Bovendien is Marc Spagnolo heel uitgebreid in zijn uitleg en duidelijk in de instructies, (geeft Rendew ook rust) en met alle ruimte voor eigen varianten. Dus dat is dan waar je geld aan uitgeeft.....

Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het is stil aan de overkant ......
Of zijn jullie in die luie stoel in slaap gevallen?
Ben benieuwd naar de voortgang van de projecten.
René, heb je al wat te laten zien of zit je nog in de zenuwen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.