zetel morris

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Rene,
Mijn werkplaats is idd een tijdelijk probleem, mijn vriendin is verhuis en daar is nu wijnig ruimte voor de hout hobby.
Ik laat het je weten als ik er mee kan beginnen, als je dan intresse hebt kunnen we wel proberen een beetje gelijk op te bouwen, wat denk jij?

John

Vind het wel erg spannend , gaat wel een kluit hout in zitten wat in de papieren gaat lopen, zou mooi zijn als we een besteklijst zouden hebben zodat we wat meer weten , heb er nog met de hofleverancier over gesproken .
Wanneer zou jij eventueel willen /kunnen starten afhankelijk natuurlijk van een aantal zaken zoals prijs , tijd etc.etc.etc,.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Rene,

ik ik heb een mailtje verstuurd naar Marc van de wood whisperer, met de vraag of hij een stuklijst heeft voor de stoel.
Dan weten we ook hoeveel hoet er nodig is voor de stoel.
Ik wil hem zelf graag van Essen maken, dat past mooi bij mijn tafel.

groet John
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De bouw van de Morris stoel staat zeer uitgebreid beschreven in Woodcraft Magazine Oct/Nov 2013. Ik heb hem als pdf maar kan deze hier niet invoegen, tenzij iemand me uitlegt hoe dat moet.
Ik zal eerstdaags proberen om dat via Dropbox te doen, maar ik zit nu in Oostenrijk en heb een heel slechte WiFi ter beschikking op de camping.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
je kan in sketchup de inch makkelijk omzetten naar MM :)


tekening openen --> window (venster) --> model info --> units (eenheden)

Daar kan je de maateenheid aanpassen, maar ook het aantal cijfers na de komma! Zo kan je de MM laten afronden ;)

Ja, en dan de fout ingaan, omdat het allemaal afgerond wordt... Dan ligt het kissie ook binnen de kortste keren aan barrels, omdat er met stukken stoel gesmeten wordt... :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Die tekening is voor mij wel heeeeeel en heeeeel erg belangrijk die moet kloppen .
Heb al problemen genoeg met mijzelf anders ga ik flippen .
Dus vertel is hoe zit het nu ???
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
@Rendew: Waarom wil je dan Echt Niet in inches werken? meetgereedschap is nou niet heel erg duur. Ik heb hier een lineaal van een meter in mm en inches voor twee tientjes.. Kom er een end mee, zeker met een gitaartekening die ik hier heb, die in inches is.. Tuurlijk, liever in mm, maar da's meer gewenning. Maar alles is zo duidelijk omschreven, dat het zo ook wel lukt...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Rene, in inches werken is op zich niet lastiger dan in millimeters. Ik werk zelf met metalen liniaaltjes met dubbele maataanduiding, een van 15 cm, een van 60 cm en een van een meter. Daarnaast een rolmaatje, ook met dubbele maataanduiding. Totale kosten nog geen 20 euro..... http://www.hbm-machines.com/product.../meetgereedschappen/pagina-7/hbm-rvs-linialen

De aanschaf is de moeite waard!

Succes!!

Groet, Rob.

PS: als je ze koopt, niet tegen Wim zeggen he?
 
A

Athanor

Guest
Ik verpof het ook om in inches te gaan werken:mad:

In voorkomende gevallen reken ik de maten zelf om naar metrische maten en pas de constructies waar nodig aan.:)


Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Geen haar op mijn hoofd ,die ik nog heb, denk ik er over om in inches ga werken !!!!!!
Die tekening moet een houvast zijn geen last !!!!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ja, en dan de fout ingaan, omdat het allemaal afgerond wordt... Dan ligt het kissie ook binnen de kortste keren aan barrels, omdat er met stukken stoel gesmeten wordt... :)
Dat zal wel reuze meevallen bij dit meubel denk ik. Enfin, ik reken meestal toch niet na de komma als ik in millimeters reken. We zijn niet in metaal bezig he ;)

Een maximale afwijking van een halve millimeter lijkt me prima..
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, je kan het je natuurlijk zelf lekker lastig maken door alles om te rekenen of de constructie aan te passen.
Of je geeft een paar euro uit voor meetgereedschap in inches ,als je ziet wat vele hier neerlappen voor gereedschap kan dat geen belemmering zijn.

Het wordt lastiger als ze de maten in breuken weergeven, maar inches of metrisch? Ik zie het probleem echt niet...
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Sinds een jaar of drie komt een grote inspiratiebron van mij, Matthias Wandel, er ook openlijk voor uit dat hij liever werkt met mm's dan met inches. Hij baalt er zelfs regelmatig van dat er in Canada voor bijvoorbeeld lagers geen metrische varianten te verkrijgen zijn. Ik ben het helemaal met hem eens. Vooral vanwege volgende anekdote:

Ik heb ooit voor een theaterfestival een decor moeten maken dat in Amerika ook al was gemaakt, maar dat duurder was om te verschepen dan het hier in Nederland was om opnieuw te bouwen. Ik kreeg de bouwtekening in inches (en breuken) opgestuurd en heb direct alle maten omgerekend. Mij viel het wel op dat een enkele hoek (van een hellende vloer) niet helemaal overeenkwam met de tekening. Contact met hen gezocht en te horen gekregen dat maten maatgevend waren en niet de indruk van de tekening. Toen de Amerikanen het uiteindelijk zagen vonden ze de vloer erg stijl (overigens nog steeds goed beloopbaar anders had ik natuurlijk ook wel geweten dat het niet klopte). Er was bij hun bij het vervaardigen een maat verkeerd overgenomen waardoor hun decor niet overeenkwam met de tekening en mijn decor wel. Gek genoeg kwam dit door een rekenfout met een x aantal 1/64". Hun decorontwerper heeft later gelijk gekregen omdat die al aangaf dat het niet naar ontwerp was uitgevoerd.

Volgens mij was dit in mm's nooit verkeerd gegaan. Ik reken dus (ook zo zelden als het voorkomt) altijd terug naar mm's.

Gr @lex
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De Woodwisperer zelf heeft erkend dat het metrisch systeem veel handiger is maar zolang de klanten nog in inches denken is het voor hem moeilijk /onmogelijk het de klanten in mm te laten zien .
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vanmorgen een mailtje terug van Marc ( The Wood whisperer ) met de benodigde materialen.

"Hey there John.

You'll need about 15 Board Feet of 8/4 stockand 21 BF of 5/4. These are minimums so you'll want to add in some extra forwaste. Species is completely up to you.
Let me know if you need moreinformation.


Marc"

Dit houd in 5m 52mm en 6.5m 32mm dat is 0.094 m3
Niet zo'n hele grote hoeveelheid hout dus.

Groet John

 

WR1944

Oud hout
Ik durf mezelf een redelijk geoefende ervaringsdeskundige te noemen als we over inches en millimeters praten. De enkele keer dat ik een tekening moest omzetten gebruik ik m'n tweetalige rolmaat. Ik zet de millimeters naast de inches. Dan ga ik het stroomlijnen, d.w.z. afronden op "mooie" maten. De hoofdmaten probeer ik op 10 of 5 of eventueel op twee te laten eindigen. Dan ga ik kijken welke geschaafde houtmaten passen bij de onderdelen en pas de daarvan afhangende maten aan. Voor de praktijk is een afwijking van een paar millimeter totaal onbelangrijk tenzij het ergens bij moet passen. Dan zijn die pasmaten belangrijk en kan je met de rest je gang gaan.
 

WR1944

Oud hout
Vanmorgen een mailtje terug van Marc ( The Wood whisperer ) met de benodigde materialen.

"Hey there John.

You'll need about 15 Board Feet of 8/4 stockand 21 BF of 5/4. These are minimums so you'll want to add in some extra forwaste. Species is completely up to you.
Let me know if you need moreinformation.


Marc"

Dit houd in 5m 52mm en 6.5m 32mm dat is 0.094 m3
Niet zo'n hele grote hoeveelheid hout dus.

Groet John


Een board foot is een stuk hout van een vierkante foot dat een inch dik is.

De dikte van het hout wordt in inches opgegeven en de breedte en lengte in feet. Wie zegt dat dit niet logisch is? Bij 5/4" hout en 21 BF heb je een oppervlak van 16,8 en dat is het product van de breedte en de lengte in feet. Bij een plank van 6" breed (een halve foot) zit je dus aan 33,6 feet. Voor de 2" dikke planken wordt het uitgaande van weer 6" brede planken een lengte van 15 feet. Als je van één dikte verschillende breedtes nodig hebt dien je die verschillende breedtes in de berekening te verwerken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Board_foot

http://hardwoodstore.com/how-calculate-board-footage
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een board foot is een stuk hout van een vierkante foot dat een inch dik is.

De dikte van het hout wordt in inches opgegeven en de breedte en lengte in feet. Wie zegt dat dit niet logisch is? Bij 5/4" hout en 21 BF heb je een oppervlak van 16,8 en dat is het product van de breedte en de lengte in feet. Bij een plank van 6" breed (een halve foot) zit je dus aan 33,6 feet. Voor de 2" dikke planken wordt het uitgaande van weer 6" brede planken een lengte van 15 feet. Als je van één dikte verschillende breedtes nodig hebt dien je die verschillende breedtes in de berekening te verwerken.



http://en.wikipedia.org/wiki/Board_foot

http://hardwoodstore.com/how-calculate-board-footage

Als dit te ingewikkeld is, kun je de stoel altijd nog uit multiplex maken ;)

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.