zetel morris

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ja John, die spiraalfrezen zijn geweldig! Ik heb er één, 8mm, 90mm lang, en hij is een van mijn favorieten.
Waar heb je die 12mm frees gekocht, als ik vragen mag?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb de pennen van de poten die in de armleuningen komen op de zaagtafel gezaagd, ze zijn ongeveer 0.5 mm groter dan op tekening.
Straks frees ik de 0.25mm rondom weg met een frees met wisselplaatjes zodat de pennen mooi vierkant zijn en exact op maat.image.jpg

image.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nou John, als ik de foto's zo bekijk, kun jij nooit de schuld aan het gereedschap geven als iets niet goed gaat! :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is niet mijn stoel, het is een project van mijn meissie - ik heb alleen wat hand- en spandiensten verricht (o.a. bediening Woodrat en het stoombuigen van de latten voor de rugleuning).

Bij deze:

_4190075.jpeg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi !!!!vind het alleen erg jammer dat er niets over gepost is :-(

Het was dan ook niet mijn eigen project ;-) Als de tweede gemaakt wordt zal ik stiekem wat voortgangsverslagen maken...

@SunRayes: ja, alles is Amerikaanse esdoorn, met uitzondering van het frame waar het zitkussen op ligt, dat is plataan (voorlopig ons go-to houtsoort voor constructiewerk).

Als gezegd, de latten voor de rugleuning zijn stoomgebogen. De armleuningen zijn gelamineerd gebogen/gelijmd uit 6 mm planken.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi hoor Henk, hoe ziet jouw mal er uit waar de armleuningen mee zijn gebogen?
ik wil die van mij binnenkort maken.

Gewoon een stapeltje 18 mm MDF platen, aan elkaar gelijmd. Het profiel op 1 plaat overgebracht, uitgezaagd en met spookschaaf gevlakt, daarna steeds de volgende plaat opgelijmd en met de bovenfrees met gelagerd bitje aan de vorm van de mal in wording geconformeerd.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Zag bij de woodwhisperer dit zeteltje de morris chair vind dit wel een mooi stoeltje en zit er stiekem over na te denken of dit voor mij haalbaar is (technisch en financieel) ten slotte heb ik hout voor een 3 zitsbank nodig om 1 "simpel" zeteltje te bekomen .

Inderdaad, bovenstaande even gekopieerd van de beginpost.
Zou die Amsterdammer er al aan begonnen zijn?:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
John, ik ben even benieuwd hoe jouw project er voor staat! Al een tijd niets van gehoord (evenals van de initiator Rendew). Helaas......
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Het is verdomd stil aan de overkant .....
Hoe zit dat met al die initiatieven door het hele land?
Zo'n moeilijk project is het toch ook weer niet.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
We zijn inmiddels alweer ruim een jaar verder.
Hoe zit het met al die Morris stoelen?
Of komen ze eerst allemaal naar de OpenDagHout op 15 oktober a.s.?

Wie o wie kan er al iets laten zien dat in ontwikkeling is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.