Sharp heavy duty drill press - hulp/info gevraagd

kasperfish

Nieuw lid
1 mei 2014
11
0
Hallo allemaal,

ik heb een tweedehands kolomboormachine gekocht van het merk sharp (1987). Ik merk dat er wat speling zit op de boorkop (of op de as) als ik de boorkop naar beneden breng (ik kan de boorkop een beetje bewegen). Weet er iemand hoe ik kan testen wat het probleem precies is? Ik ken er namelijk niet zo veel van (het is mijn eerste kolomboor en heb er nog nooit mee gewerkt). Ook vraag ik mij af hoe ik de boorkop moet demonteren en waar dat de kogellagers zitten. Hieronder een paar foto's...

2014-07-17 14.10.59.jpg2014-07-17 14.11.13.jpg2014-07-17 14.22.32.jpg2014-07-17 14.22.42.jpg
 

WR1944

Oud hout
Op het typeplaatje staat "ALL BALL BEARING" en normale kogellagers zijn van nature niet nastelbaar. Dat betekend ook dat er van fabriekswege geen voorzieningen zijn getroffen om na te kunnen stellen. Nu je de zaak al grotendeels gedemonteerd hebt kan je aan de uitstekende as voelen of daar speling zit. Zit er daar al wat speling dan zal het andere lager ook wel speling hebben. Dan moet je nu een mogelijkheid zien te vinden om de lagers uit de geleider te krijgen en ze te vervangen door nieuwe. Als je eenmaal de lagermaten weet kan je rondkijken naar passende lagers met een nauwkeuriger rondloop. Sommige lagers worden met nauwere toleranties gemaakt voor bijzondere toepassingen.
Nu nog een methode zien te vinden om de zaak verder te demonteren.

Succes.
 

kasperfish

Nieuw lid
1 mei 2014
11
0
bedankt voor de info wr1944 ik heb eens gevoeld of er speling zit op de gedemonteerde as en dat blijk zo niet te zijn. Ik ga proberen de lagers te vervangen in de behuizing zelf (daar waar de spindle in schuift). Ik heb ondertussen ook wat meer gaatjes geboord en die waren vrij precies. Misschien kan ik nog even beter wachten tot ik niet meer het gewenste resultaat heb. Momenteel zijn de geboorde gaten goed genoeg en de boor heeft tijdens het draaien zeer weinig afwijking (zwenkt bijna niet). De speling is alleen merkbaar als ik de boorkop manueel heel en weer beweeg (misschien is dit zelf normaal, ik weet het niet).
Ondertussen heb ik ook wat youtube filmpjes bekeken en begin nu te weten hoe een kolomboormachine in elkaar zit.

een interessant filmpje (ideaal voor kolomboordummies zoals ik):

grtz kasper
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Zoals je in het filmpje hebt kunnen zien zijn er in feite twee sets van lagers. Kogellagers om de booras en glijlagers om de boorspil. Die glijlagers zijn in het algemeen redelijk slijtvast zodat de kogellagers waarschijnlijk de boosdoeners zijn. Je kan het controleren door de boorspil te zijdelings bewegen. Doe dat met de spil omhoog maar ook met de spil in de laagste stand. Zet de spil vast in de laagste stand, pak de spil met één hand vast en probeer of er speling zit op de booras.
Het filmpje geeft je genoeg informatie om te beoordelen of je in staat bent de operatie uit te voeren of niet. Voor zover ik het kan beoordelen is die Delta boor van een gangbare constructie en zal het bij jouw machine niet veel afwijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.