Aanpassing afkortzaag

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik werk al een hele tijd met de Makita LS1018L en die beviel me eigenlijk prima, totdat ik wat meer precisie werk ging maken. Het afstellen van de zaag op de 90 graden en 45 graden verticale zaaghoek gaat prima. Alhoewel het me een klein raadsel is waarom ik (op het zaagblad gemeten met een digitale hoekmeter) een afwijking heb van 0.1 graden. Dit wil zeggen, op de linkerzijde afgesteld op zuiver 90 graden betekend dit op de rechterzijde 89.9 graden. Ik heb dit geprobeerd met een ander zaagblad maar daarin zit hetzelfde verschil. Dit is nog te overzien op korte verstekken en dus kan ik er wel mee leven.
Helaas bleek het instellen op de horizontale verstekhoek een drama. Wanneer de vergrendeling op 45 graden staat (beide zijden) had deze een serieuze afwijking. Ik kan de afwijking niet meten omdat ik daar geen meethulp voor heb, als in een 45 graden winkelhaak.
Ik heb dit opgelost door de vergrendeling eraf te halen en door vaak een stukje te zagen en het bed te verstellen, toch (bijna) perfect 45 graden te krijgen. Nu heb ik op het zaagbed een tweetal krassen staan om de indicatie aan te geven maar het blijft toch eerst proefstukjes zagen en minimaal verstelwerk.

Klinkt dit jullie bekend en is er misschien een permanente oplossing ? Ik heb eraan zitten denken om de nokken van de vergrendeling uit te slijpen en er vervolgens een gaatje in het boren waar deze weer moet vergrendelen maar die hoek haal ik niet.
Een andere oplossing is natuurlijk een andere zaag (Kapex) te kopen maar dat vind mijn bankrekening geen goed idee ;)
Als er foto's nodig zijn dan hoor ik dat wel.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik kan me niet helemaal een voorstelling maken van je situatie, maar is er nergens een mogelijkheid om een gat te boren, draad erin te tappen en zo een stelboutje te maken?

@lex
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo CivixX
Wat vindt je leverancier hier van?
Ik vind het nogal ruig om van allerlei destructieve aanpassingen te doen in een kwaliteitsmerk afkortzaag.
Laat hen eens zeggen wat de specificaties moeten zijn op 45 graden, en wat de oplossingsrichting is.
Het kan toch niet zijn dat je meer dan 1000 Euro moet uitgeven om een hoek van 45 graden nauwkeurig te zagen, waarbij er ook nog van alles scheef kan staan, zie de andere postings.

Daarnaast, ik zou toch eens bij een kennis laten meten hoeveel die afwijking nu precies is, met een digitale hoekmeter, dat geeft je ook meer houvast in de discussie met de leverancier / Makita.
succes
Joep
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
In het kort komt het erop neer dat ik het zaagbed handmating af moet stellen op welke verstek dan ook. Nu je een stelboutje noemt brengt me dat op een idee maar wacht nog even met de uitvoering. Dank je.

- - - Updated - - -

@jjjlll, je hebt gelijk. Ik heb de fabrikant nog niet benadert maar voor ik dat doe moet ik wel de juiste afwijking weten. Ach zo heel erg is het niet, alleen erg onhandig. Misschien is er iets tijdens transport misgegaan, geen idee.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Martijn,

de ls1018l is ook een afkortzaag welke op mijn shortlist staat. Heb je nog contact gehad met Makita? Hoe bevalt de zaag verder qua speling op de zaagkop etc?

Groet,

Joris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.