Van kubus naar driehoek

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals beloofd hieronder enkele foto's die het proces weergeven hoe een kaarsenstander op drie poten te draaien uit een kubus. Elke hoeudraaier ziet wellicht in deze methode aanleiding zijn eigen fantasie te volgen door b.v. op deze wijze doosjes etc. te draaien - staan vast al op youtube.
Het begint met een zuivere kubus - inklemmen in klauw en tegencenter. Ik schuif een huls met holle punt over het meedraaiend center. Daarin centreert de punt van de kubus. (n.b. ik gebruik dit hulpstuk ook voor het zuiver nadraaien van uit de losse hand gedraaide bollen)
Daarna aan de machinezijde een houvast voor de chuck draaien. Puntje afzagen en opnieuw in de chuck doen. Centrerten in het hulpstuk.
Nu hulpstuk weg halen en voorzichtig het puntje afdraaien en daar met langzaam draaiende machine het meedraaien center tegen drukken.
Nu de onderzijde aan de kant van het meedraaiend center uithollen waarbij een cilindervorm blijft staan als steun voor het meedraaiend center.
Dit later afbreken en in de onderzijde een uitholling maken voor de chuck. Nu opnieuw opspannen in de chuck en de bovenzijde naar believen uithollen voor de functie die je wilt: kaars - windlicht - waxinelicht - sierdoos etc.
Hieronder in volgorde enkele foto's. Veel succes en laat jouw resultaat ook zien op deze site.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
PAS OP!!!!!!!!!
Draaien op hoge toeren -let stand van de beitel zie foto - zo mogelijk fingernail gewslepen - kans op happers - let dus op je veiligheid!!!!!!!!!!!!!! Helaas staan de foto's niet in de juiste volgorde. Volgende keer beter.

P6260193.jpg

P6260202.jpg

P6260200.jpg

P6260199.jpg

P6260198.jpg

P6260197.jpg

P6260196.jpg

P6260195.jpg

P6260194.jpg

P6260203.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Duidelijke uitleg en foto's Jan.
Ik heb ongeveer dezelfde methode toegepast bij een 3 punt vaasje die ik een tijdje geleden op de forum had geplaatst.
Ik denk zelfs dat Nico Oosthoek dat ook gemaakt heeft als ik het goed op heb.
Super.
Groetjes Didier.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Mooi verslag met duidelijke foto's. Ik ga hier zeker een keer mee aan de slag.
Bedankt Jan.

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.