Hulp gezocht: rug ontbreekt op kapzaag...

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Mijn moeder heeft onlangs op een rommelmarkt deze zaag gekocht:

DSC_0012.jpg

Het is een Spears & Jackson met een heerlijk verweerd handvat. Met slagletters zijn ooit de initialen aangebracht van de oorspronkelijke eigenaar.

DSC_0011.jpg

De zaag is in elk geval veel gebruikt en meermaals geslepen. Zodanig veel zelfs dat de vertanding in een boog loopt.

DSC_0013.jpg

De vertanding is niet zo regelmatig meer en een paar tanden zijn afgebroken. Alles wegvijlen en opnieuw vertanden is dus de boodschap.

Het grootste probleem is echter vooral dat de rug van de zaag ontbreekt. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen. Ik beschik niet over het materiaal, laat staan de kennis om zelf messing te plooien.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Zijn er mensen die zelf een rug kunnen plooien/maken? Heeft iemand nog andere suggesties? Laat maar weten.

Alvast bedankt,

Reinoud
 

WR1944

Oud hout
Een enkele keer is het maken van een zaag met een messing rug aan de orde geweest op dit forum. Je kan met de zoekoptie beginnen en aan de hand van die artikelen bekijken of het door jezelf te doen is of dat je er hulp bij nodig hebt. Het merk lijkt me degelijk genoeg om aan een restauratie te beginnen.
Succes.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op mijn blog heb ik gedocumenteerd hoe je een zaag bouwt met een gevouwen rug. De story lijn begint in oktober 2013.

http://seekelot.blogspot.nl/2013_10_01_archive.html

Het is nogal een klus. Eigenlijk vind ik die zaag van je niet echt de moeite meer waard. Een complete is in Engeland via ebay of bij een van de Engelse old tool dealers nog makkelijk te koop.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hey Seek,

Ik heb je blog vol bewondering doorgenomen. Echt wel knappe zagen die je gemaakt hebt.
Ik heb helaas geen plooibank ter beschikking. Zelf een rug plooien zal dus geen optie zijn. Ik heb de zaag gratis gekregen en het zou heel leuk zijn als ik ze weer kon gebruiken. Zonder rug zal ze ook wel zagen natuurlijk, maar dat zal nooit hetzelfde zijn.
Ik wil de zaag vooral niet zomaar afschrijven. Zou zonde zijn van zo'n mooi stuk gereedschap.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zaag de sleuf in een messing rug met de kolomboor. Hbm heeft hss zaagjes ongeveer 2.50 per stuk. Houder erbij en een geleider/ aanslag maken en dan doorvoeren. Er staat wel een post over.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@tuoh: Dat is een goed idee. Een buurman van me is dakwerker, die ga ik binnenkort eens moeten aanspreken :)

@Wim: Ik heb helaas geen kolomboor, dus dat is geen optie.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor het compliment over mijn blog, maar vergeet niet, ik ben ook maar een prutser in een schuurtje!

Koper is wel een stuk zachter dan messing. Bedenk wel dat de plaatdikte zeker 2 mm moet zijn, anders is de passing in het handvat wel heel erg ruim.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bedankt voor het compliment over mijn blog, maar vergeet niet, ik ben ook maar een prutser in een schuurtje!

Fokker, de gebr. Wright, en Phillips ook. ;)

De retorische vraag is eigenlijk: wil je de zaag opknappen voor het mooie, of wil je er echt regelmatig zwaluwstaarten mee gaan zagen?
Naast mijn schaven die ik regelmatig gebruik heb ik ook wat profielschaafjes staan, die eigenlijk alleen als kast opvulling laat staan.
Maar ik vind het wel een mooi gezicht, al die profielschaafjes naast elkaar. En wie weet komt er ooit een van pas.

Groeten, Raymond
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik zou de zaag graag opknappen om te gebruiken. Niet voor zwaluwstaarten, daar is ze wat te groot voor. Eerder voor pennen te zagen en zo. Dat met die profielschaven is in elk geval herkenbaar :).

@Seek: Het mag dan misschien aanvoelen als wat "prutsen in schuur", wat er uiteindelijk uit die schuur komt mag meer dan gezien worden hoor. Voor mij is het verschil tussen een vakman en een amateur de tijd die wordt besteed. Een vakman moet steeds compromissen maken om toch nog voldoende geld over te houden aan het einde van de rit. Een amateur doet het puur uit liefde en het maakt niet uit hoe lang het dan duurt of op welke manier het resultaat bereikt wordt. Blijf dus vooral lekker "prutsen in de schuur", want daar komen pareltjes uit waar iedereen hier oprecht van geniet.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Misschien een beetje off topic, maar eigenlijk ook weer niet echt: ik herinner me een interview met Stephen en David Dewaele waarin ze zeiden dat het succes van de Flying Dewaele Brothers en 2ManyDJ's hun echt verbaasde. Voor hun was dat project namelijk gewoon wat 'prutsen in ons kot' en was Soulwax de band waar ze echt hun talent en energie in investeerden en waar ze echt trots op waren.
Misschien gaan sommige oudere Nederlanders wat moeten googelen, maar mijn punt is: onderschat nooit het belang van prutsen in het kot!

- - - Updated - - -

En on topic: een Spears and Jackson is altijd de moeite waard om gerestaureerd te worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.