Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Hulp gezocht: rug ontbreekt op kapzaag...

Mijn moeder heeft onlangs op een rommelmarkt deze zaag gekocht:

DSC_0012.jpg

Het is een Spears & Jackson met een heerlijk verweerd handvat. Met slagletters zijn ooit de initialen aangebracht van de oorspronkelijke eigenaar.

DSC_0011.jpg

De zaag is in elk geval veel gebruikt en meermaals geslepen. Zodanig veel zelfs dat de vertanding in een boog loopt.

DSC_0013.jpg

De vertanding is niet zo regelmatig meer en een paar tanden zijn afgebroken. Alles wegvijlen en opnieuw vertanden is dus de boodschap.

Het grootste probleem is echter vooral dat de rug van de zaag ontbreekt. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen. Ik beschik niet over het materiaal, laat staan de kennis om zelf messing te plooien.
    Heeft iemand hier een oplossing voor? Zijn er mensen die zelf een rug kunnen plooien/maken? Heeft iemand nog andere suggesties? Laat maar weten.

Alvast bedankt,

Reinoud
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Een enkele keer is het maken van een zaag met een messing rug aan de orde geweest op dit forum. Je kan met de zoekoptie beginnen en aan de hand van die artikelen bekijken of het door jezelf te doen is of dat je er hulp bij nodig hebt. Het merk lijkt me degelijk genoeg om aan een restauratie te beginnen.
    Succes.

Op mijn blog heb ik gedocumenteerd hoe je een zaag bouwt met een gevouwen rug. De story lijn begint in oktober 2013.

http://seekelot.blogspot.nl/2013_10_01_archive.html

Het is nogal een klus. Eigenlijk vind ik die zaag van je niet echt de moeite meer waard. Een complete is in Engeland via ebay of bij een van de Engelse old tool dealers nog makkelijk te koop.
    Laatst gewijzigd door Seek; 15-07-14 om 20:33.

Had Caspar Labarre niet een "handzaag-slijperij-webwinkel" geopend laatst? Misschien weet hij iets meer?

Hey Seek,

Ik heb je blog vol bewondering doorgenomen. Echt wel knappe zagen die je gemaakt hebt.
    Ik heb helaas geen plooibank ter beschikking. Zelf een rug plooien zal dus geen optie zijn. Ik heb de zaag gratis gekregen en het zou heel leuk zijn als ik ze weer kon gebruiken. Zonder rug zal ze ook wel zagen natuurlijk, maar dat zal nooit hetzelfde zijn.
    Ik wil de zaag vooral niet zomaar afschrijven. Zou zonde zijn van zo'n mooi stuk gereedschap.

Hoi Reinoud,

Roeland heeft kapzagen gemaakt met koperen waterleiding buis.
    http://www.woodworking.nl/showthread...oeland+koperen

Misschien is dat een oplossing?

Groeten, Raymond

Laat een strip koper plooien bij een dakwerker, die mannen hebben plooibanken staan.

Ik zaag de sleuf in een messing rug met de kolomboor. Hbm heeft hss zaagjes ongeveer 2.50 per stuk. Houder erbij en een geleider/ aanslag maken en dan doorvoeren. Er staat wel een post over.

@tuoh: Dat is een goed idee. Een buurman van me is dakwerker, die ga ik binnenkort eens moeten aanspreken :-)

@Wim: Ik heb helaas geen kolomboor, dus dat is geen optie.

Bedankt voor het compliment over mijn blog, maar vergeet niet, ik ben ook maar een prutser in een schuurtje!

Koper is wel een stuk zachter dan messing. Bedenk wel dat de plaatdikte zeker 2 mm moet zijn, anders is de passing in het handvat wel heel erg ruim.

Forum Rechten