Plafonniere

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
En wederom ben ik een lamp aan het maken ;) Ditmaal een plafonniere voor in de woonkamer bestaande uit mahonie, abachi-inleg en als diffuser weer shoji papier.
Leuk is dat ik aan mezelf kan merken dat ik hier op dit forum ontzettend veel geleerd heb en dit ook kan toepassen, ook niet onbelangrijk :p Allereerst natuurlijk wat foto's van de eerste werkzaamheden :

Omdat Rick het hout al op maat had gezaagd en gevlakt bij een eerdere bestelling was het begin snel gemaakt.

P1000982.jpg

Sponningen frezen voor een kader en de inleg met abachi.

P1000983.jpg

Het abachi gezaagd en gepast. Dit was best gevaarlijk zagen, de latjes zijn 8, 6 en 4 mm breed bij 4 diep. De zero-clearance van mijn zaagtafel is breder dan 6 en dus oppassen dat het latje niet door de zaag meegetrokken werd, alhoewel dit één keer is voorgekomen ging het vrij vlot en met redelijk goed succes.

P1000989.jpg

Hierna de delen verlijmd en geschuurd maar daar heb ik geen foto van. Vervolgens ben ik de lijsten gaan maken voor de bevestiging aan het plafond, om mezelf een beetje meer uit te dagen heb ik dit handmatig gedaan. Dit viel niet tegen maar ik mis nog wel een beetje finesse maar dat komt wel met de tijd. En natuurlijk meer soorten beitels ;)

P1000990.jpg

P1000994.jpg

Die heb ik vervolgens op de wanden van het frame verlijmd en weer geen foto van gemaakt. Hierna de bovenzijde geschaafd en geschuurd waarna ik de delen in verstek heb gezaagd.

P1000996.jpg

En dan komen de vragen:

-Ik wil de dunnere delen in een sponning gaan verlijmen, de verstekken hiervan zullen denk ik koud op elkaar verlijmd worden. Is dit verstandig of dien ik ze niet in de sponning te verlijmen zodat ze te alle tijden vrij kunnen werken ? Ik weet dat dit aangeraden wordt bij kastdeurtjes maar dan gaat het om een vol paneel, hier gaat het om een kader.
-De verstekken koud tegen elkaar lijmen heeft me eigenlijk nooit problemen gebracht maar lees toch elke keer hier om toch een veer of domino of iets dergelijks te gebruiken. Of geldt dat meer bij verbindingen die onder druk komen te staan ? Dit hangt alleen maar mooi te zijn ;)

Oh en let maar niet op de muur. Een aantal jaren geleden had ik verf over en een baldadige bui :p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Interessant! Ben benieuwd wat het gaat worden. Heb je een tekening?

Goed idee om zo iets zelf te maken. Lampen uit de winkel vind ik niet mooi, en die wel mooi zijn te duur :rolleyes:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
een zero clearnace advies op de basis:

Oké het is wel, een verspillende methode maar je moet wat hè. Dun mdf plaat inkopen. Je langs geleider op gewenste breedte instellen. Zaag in de tafel laten zakken. Stuk mdf op de tafel leggen over het zaagblad heen en tegen de aanslag aan. Plaatje mdf vastklemmen. Zaag aanzetten en dan zodanig omhoog zetten dat je de gewenste zaaghoogte hebt. De zaag komt dan door het mdf heen en heb je zero clearance. Je dunne stukjes kan je dan veiliger zagen. enig nadeel is dat je voor iedere breedte weer een nieuw plaatje moet maken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Bijtel, Nee geen tekening. Ik maak een ruwe schets en van daaruit werk ik uit mijn hoofd naar het eindresultaat. Vaak verander ik toch dingen in het ontwerp en daarbij komende vind ik het heel moeilijk om op papier te krijgen wat er in mijn hoofd rondspookt ;) En ja, de meeste verlichting in winkels is veel te duur voor het gebruikte materiaal. Men betaald meer voor de naam en het design maar dat is niet alleen met verlichting zo. Een bijkomend voordeel van het zelf maken, anders dan de kosten, is dat je de verlichting en het te gebruiken materiaal helemaal kunt afstemmen op je interieur.

@Zuma, Thx. Het is inderdaad een beetje verspilling maar liever dat dan een paar vingers kwijt. Ach zo'n plaatje kost naar verhouding bijna niets en je kunt hem aan weerszijden gebruiken. Als het vaker voor gaat komen om dit soort dunne strips te zagen zal ik je advies opvolgen en een aantal van dit soort plaatjes maken, zodoende kan ik ze hergebruiken en is er ook geen verspilling meer ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
@Bijtel, Nee geen tekening. Ik maak een ruwe schets en van daaruit werk ik uit mijn hoofd naar het eindresultaat. Vaak verander ik toch dingen in het ontwerp en daarbij komende vind ik het heel moeilijk om op papier te krijgen wat er in mijn hoofd rondspookt ;)

Oei een geestverwant zie ik. Toch heb ik wel eens de behoefte om sketch up te leren omdat het wel eens mis gaat of het ontwerp uiteindelijk toch niet het je van het wordt of kostbare herstel acties kost.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Mijn laatste creatie was een noodgedwongen toepassing van een Hettich alu handgreep van 1,20m lang op een ladefront. Kwam wel mooi uit.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zo, nét voor de kerst dit project afgewerkt en ben zeer tevreden over het resultaat.

Eerst nog wat foto's van het werk, echter ben ik vergeten een aantal foto's te maken.

De ring verlijmen..
P1010003.jpg

Vervolgens begonnen met het frame voor montage aan het plafond en de plaats waar de ledstrips bevestigd worden.
Hierbij heb ik op het verstek na, alles met de hand gedaan.

P1010168.jpg

Alle onderdelen gereed.

P1010170.jpg

P1010171.jpg

In de lijmklemmen..

P1010174.jpg

Het kader in de olie gezet waarna de strips gemonteerd konden worden. Hierbij heb ik de strips met epoxylijm vastgezet, dubbelzijdige tape liet namelijk los. De binnenste ring staat onder een hoek van 30graden, dit is er later nog in gekomen omdat de lichtopbrengst toch iets te zwak was.

P1010200.jpg

Het eindresultaat.

WP_20141225_12_23_55_Pro.jpg

WP_20141225_12_24_16_Pro.jpg

WP_20141225_12_25_49_Pro.jpg

P1010195.jpg

De afwerking is gedaan met Osmo hardwax olie. Geweldig spulleke ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi gedaan. Ik wil eigenlijk ook wel eens zoiets gaan maken.
Als ik het goed begrijp heb je eerst het frame met de LED verlichting aan het plafond geschroefd en daarna de bak met het papier er overheen geschoven, in die inkepingen.

Goed plan.

Groeten, Raymond
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Mooi resultaat!
lijkt me interessant om ook iets dergelijks te maken. Welke leds (voltage, wattage, ...) heb je hiervoor gebruikt en is de lichtopbrengst groot genoeg om een tafel voldoende te verlichten om de krant eronder te kunnen lezen?
mvg,

Tino
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank jullie,

@Raymond, inderdaad. de pennen aan het frame vallen in de inkeping van de kap. Een klein stukje schuiven en dan zit 'ie op zijn plaats.

@Tino, de LEDs komen van het zweeds warenhuis http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/50192068/ het totale wattage is 9.6Watt alhoewel dat niet veel wil zeggen. De lichtopbrengst is zeker voldoende voor het aanlichten van de kamer maar als leeslicht is het niet voldoende. Tenminste, ik kan goed lezen bij dit licht maar naar mate men ouder wordt, worden de ogen ook slechter ;) Ik zou dan altijd een leeslamp erbij gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.