De schaal en de kubus

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Even wat nieuwe ontwerpen:
1. een langwerpige essen schaal (15x35x4,5 cm) gebeitst met Clou waterbeits en liming wax - uitholling geruwd, waardoor nerven boven komen liggen.
2. twee bewerkte kubussen - op twee tegenover elkaar liggende punten in de draaibank en daarna onder gedeelte hol gedraaid waardoor de voet op drie punten staat - bovengedeelte minder uitgedraaid en gat gedraaid voor kaars (3 cm) en windglas.
Het windglas krijgt via de drie zijkanten luchttoevoer van onderen. Variëren met de kubus geeft vaak leuke effecten.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P7150208.jpg

P7150209.jpg

P7150210.jpg

P7150211.jpg
 
A

Athanor

Guest
Die schaal is weer een prachtig design Jan!!! Heb je ook overwogen om het opstaande randje niet te beitsen! Ik ben daar heel benieuwd naar, volgens mij krijg je dan een schaal in een schaal:)

Complimenten hoor!


Fons

- - - Updated - - -

En dan vraag ik me nog af hoe je de onderkant hebt gemaakt, loopt die ronding door, of zit er ook een vlak stuk in voor sta-biliteit?

Fons
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Mooie schaal, de kleur combinatie en de vorm versterken elkaar op een subtiele wijze.
Dit soort draaiwerk valt mij op en vindt ik erg mooi.

Groet Jos
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooi schaaltje in es Jan. Mooie kleurencombinatie en qua lijnvorm. Het plaatje past perfect.
Het idee van de kubussen is wat minder aantrekkelijk voor mij persoonlijk, maar zeker respect voor het denkwerk en de uitvoering die je gedaan hebt, Jan.
Proficiat en grote waardering van uw denkwerk.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Smaken verschillen!
Die blauwe schaal is niet mijn ding, maar die kaarsenhouders vind ik prachtig. Eenvoudig het hout zoals het is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi werk Jan, alhoewel Ik niet veel om verfwerk geef, het effect van de kleuren tegenover het meer natuurlijke hout wel goed overkomt, en de schaal afzetten met een rand werk altijd goed, niet zo makkelijk gedaan, de buitenkant van de rand ook in de houtkleur houden zou wel mooier zijn denk Ik, Thanks for showing
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Allen hartelijk dank voor de reactie en suggesties. De kaarsenstandaards had ik voor het eerst getoond op de houtkunstdag in het Arboretum in Doorn. De schaal heeft een vlakke bodem en een randje waarmee ik verder wil experimenteren: twee of drie schalen in één b.v.
Over het maken van de kaarsenstander zal ik een apart stukje schrijven.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.