Welke blokschaaf?

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beste Forumleden,

Ik zag overlaatst op youtube een leuk filmpje over het handmatig maken van zwaluwstaartverbindingen.
Om de verbinding uiteindelijk mooi vlak te krijgen maakte men gebruik van een blokschaaf. Dit ontbreekt nog in m'n gereedschapskist dus overweeg er eentje aan te schaffen.
Ik kon op toolnation enkele modellen terugvinden en twijfel tussen 2 onderstaande links. Al is het me niet helemaal duidelijk waarom de ene een stuk duurder is dan de andere.
Graag even jullie advies:

http://www.toolnation.nl/stanley-blokschaaf-handyman-210mm.html?sqr=blokschaaf&
of
http://www.toolnation.nl/stanley-blokschaaf-bailey-n-3-4-4-1-2-240mm.html?sqr=blokschaaf&

Of zouden jullie mij een totaal ander merk aanraden? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt,

Eli
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met wat werk kun je ze alletwee werkend krijgen. De Bailey is wat beter afgewerkt (kijk bijvoorbeeld naar het knopje van de diepte-instelling). Maar ik zie dat je avondopleiding houtbewerken aan het doen bent, dus dan kan je beter iets verder kijken: een goede tweedehands Stanley of Record #4 op Marktplaats zoeken en die goed afstellen. Of kijk naar een Peaktool, daar hoor ik ook goede verhalen over.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die nieuwe Stanleys zijn het geld niet waard. Een veel betere voor een redelijke prijs zijn de schaven uit de Chinese Quangsheng fabriek, onder andere verkrijgbaar onder de namen Peaktool, Rider, Dick. Finetools.de is een van de verkopers. Als je het geld hebt kan je natuurlijk ook voor Clifton, Lie Nielsen of Lee Valley tools gaan/ Perfect gereedschap, met een bij behorend prijskaartje.

Je moet ook leren hoe je de beitel vlijmscherp krijgt. Met een botte beitel is elke schaaf waardeloos.
 
A

Athanor

Guest
Ja, mee eens, ik heb ook zo'n schaaf, een reischaaf van Peaktool, is hetzelfde merk door Baptist geleverd. Prima schaaf!


Fons
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Neen, geen nieuwe Stanley .

Zoals Seek al reeds schreef.

Het prijsverschil met een Chinese is niet groot, het verschil in kwaliteit is enorm. Deze schaaf is een basisgereedschap dat je , indien je met handgereedschappen wil werken, zeer veel zal gaan gebruiken. Dus zeker de moeite waard om ineens een goede te kopen. Bij Dictum kost die 99,90 € plus wat transport. Bij finetools. de ziet die er helemaal anders uit ( noemt daar Juuma 109 € btw incl plus wat transportkosten). Zelf heb ik er geen, maar ik heb onlangs drie nieuwe Juuma's afgeregeld voor anderen. Je zal er wel even wat aan moeten tunen zoals aan ongeveer elke schaaf. Beginnen met de handvatten vast te zetten en het mes afwetten. In een tweede fase heb ik heb ook de keermessen wat aangepakt en de bekopeningen verkleind ( gewoon aan de voorziene schroeven draaien) voor het fijne werk. In totaal is het niet veel werk.

Dus Veel , veel beter, dan de Stanleys maar niet zo perfect als Lee Nielsen en andere schaven uit het hoogste gamma. Wij je alles werkelijk haaks en recht hebben aan je schaaf zoals die uit de doos komt, dan zal je naar die top moeten grijpen, in afwachting zijn de Chinese Chinese schaven heel veel schaaf voor weinig geld. Van de drie schaven had er één een zijwang die niet in 90 graden met de zool stond. Gelukkig niet de kant die op de futselplank gaat ( bij de rechtshandige eigenaar): over de rechtheid van de zool kan ik niets zeggen. In praktijk schaafden ze alle drie uitstekend, na de hierboven genoemde ingrepen.



groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Bedankt Heren,

Het is een peaktool geworden. Ben gisteren even tot bij Baptist gereden. Geweldige winkel trouwens, dat missen we in België.

Grtz,

Eli
 
A

Athanor

Guest
Goede beslissing! Wel riskant voor je beurs om in die winkel te zijn;) De winkel is in Nederland ook wel zo'n beetje de enige in zijn soort....

Veel succes ermee!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.