Mijn werktafel

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hallo allemaal,

Ik lees eigenlijk alleen maar mee en post zelf niet zo veel. Ik ben recent weer begonnen met houtbewerking na een pauze van een jaartje. Dit is mijn eerste projectje...

Het is mijn werktafel, op de zelfde hoogte als mijn zaag, op wielen.
Aan elke kant 4 laden voor mijn spulletjes en een werkblad van 2x 18mm multiplex met een top van hard gelakte hardboard.

De ladefrontjes zijn van grenen en de greepjes zijn door mij zelf gemaakt.

IMG_0001.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_0005.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0010.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik vind dit zeker moedig dat je durft uw eerste werkje/projectje plaats op deze forum.
Ga er voor om meerdere projecten te maken en vergeet ze niet te posten op de forum.
Wat een ander maakt boeit ons zeker.
Succes met uw toekomstige bezigheden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tof !! Dit is het begin....de werkbank ziet er zeer bruikbaar uit ! Die greepjes zijn leuk gevonden,dit idee "leen" ik even van je..goed ?
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Bedankt, voor de leuke reacties doe ik het natuurlijk. En natuurlijk is afkijken/kopieren het grootste compliment. Voordeel van deze greepjes is dat je er geen blauwe plekken van krijgt omdat je er amper tegenaan loopt. (En tis lekker goedkoop)
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ja, op nylon wielen van axminster. 100kg per wiel geloof ik. Zwaarte valt op zich mee, er zitten wel 3 platen aan materiaal in natuurlijk maar hij is goed te verplaatsen maar gaat niet aan de rol als je er ook maar even tegenaan leunt. Precies goed eigenlijk. Zit er nog aan te denken om er kreg clamptracks in te frezen en een freestafel in het midden te maken.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als dat uw werktafel is, dan kan ik u afraden om er een freestafel in te maken.

Een freestafel gebruik je vrij regelmatig (ik toch). En als je telkens uw instellingen opnieuw moet plaatsen om te kunnen frezen, en daarna terug opbergen om er uw werkstuk op te plaatsen, dan verlies je heel veel tijd.

Gezien uw beperkte ruimte kan je beter een draagbare freestafel maken op een black-en-decker werkschraag bv:
20080410sn.jpg


Of een kleine freestafel die je gemakkelijk kan opbergen zoals dit:
31-DP-00921.jpg

portable-router-table-plans-4.jpg

leadlg.JPG
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb zelf nog ergens een klein routertafeltje staan zoals op mijn voorlaatste foto. Met een goedkope groene bosch router in. Mijn allereerste freestafel.

Het is een heel handig ding, maar niet ideaal om grote stukken te frezen.
Daarom heb ik nadien nog een grotere freestafel gemaakt.

Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn: die van mij is in elkaar geflanst met reststukken MDF.
 

freesoul

Actieve deelnemer
14 mrt 2010
39
0
waarschijnlijk een domme vraag
is dat dan met een gewone bovenfreesmachine die je er ondersteboven erin plaatst??
hoe stel je dan de hoogte in voor je freeswerk
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
is dat dan met een gewone bovenfreesmachine die je er ondersteboven erin plaatst??
Ja.
hoe stel je dan de hoogte in voor je freeswerk
Dat is afhankelijk van de bovenfrees: bij de ene is het geklooi onder de tafel, bij de andere heel handig met een sleutel die je door een gaatje in het tafelblad steekt. Er zijn bovenfrezen die speciaal voor deze toepassing zijn uigerust met instelmogelijkheden hiervoor.
Zoek maar eens op dit forum voor allerlei oplossingen voor bovenfrezen van de eerste categorie: elektrische krikken, stelpootjes van IKEA-keukens, vanalles wordt er voor verzonnen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.