Scheve vandiktebank

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn Elektra Beckum HC260 is niet echt een staaltje van precisie machinerie, maar de vandiktebank is nu wel heel scheef. Er zit zo'n 3mm verschil tussen linke en rechts. Ik heb hem nu eens gedeeltelijk uit elkaar gehaald, maar ka niet echt iest opvallends zien.

De hoogteinstelling wordt met een ketting over de vier spindels verdeeld. Moet ik daar iets aan prutsen?
 

tuoh

Oud hout
Als de beweegbare tafel naar één kant afhelt dan is dit te verhelpen door de ketting van de spindels los te maken, de twee spindels aan de lage kant enkele toeren te draaien tot de tafel evenwijdig ligt, en daarna de ketting terug plaatsen. Dit zou moeten volstaan om de tafel terug evenwijdig te krijgen.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat was het. De ketting helemaal van de tandwielen gehaald. Vier gelijke blokjes op de tafel gelegd in de vier hoeken en zo de juiste stand van de vier spindels bepaald. Van links naar rechts zat er een flink verschil in, maar ook van voor naar achter. Bijkomend voordeel is dat de hoogteverstelling nu veel soepeler gaat.

De ketting zat erg los, dus ik denk dat hij zo af en toe een tandje overgesprongen is.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Een oud topic, maar het heeft me gisteren goed geholpen. Scheve vandiktebank nu weer recht, inderdaad met de vier blokjes in de hoekjes. Hoogteinstelling gaat nu weer heerlijk soepel en het schaafbeeld is weer goed.

Met dank aan Tuoh, Seek en dit mooie forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.