Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Scheve vandiktebank

Scheve vandiktebank

Mijn Elektra Beckum HC260 is niet echt een staaltje van precisie machinerie, maar de vandiktebank is nu wel heel scheef. Er zit zo'n 3mm verschil tussen linke en rechts. Ik heb hem nu eens gedeeltelijk uit elkaar gehaald, maar ka niet echt iest opvallends zien.

De hoogteinstelling wordt met een ketting over de vier spindels verdeeld. Moet ik daar iets aan prutsen?

Re: Scheve vandiktebank

Als de beweegbare tafel naar één kant afhelt dan is dit te verhelpen door de ketting van de spindels los te maken, de twee spindels aan de lage kant enkele toeren te draaien tot de tafel evenwijdig ligt, en daarna de ketting terug plaatsen. Dit zou moeten volstaan om de tafel terug evenwijdig te krijgen.

Mvg,

André

Re: Scheve vandiktebank

Dat was het. De ketting helemaal van de tandwielen gehaald. Vier gelijke blokjes op de tafel gelegd in de vier hoeken en zo de juiste stand van de vier spindels bepaald. Van links naar rechts zat er een flink verschil in, maar ook van voor naar achter. Bijkomend voordeel is dat de hoogteverstelling nu veel soepeler gaat.

De ketting zat erg los, dus ik denk dat hij zo af en toe een tandje overgesprongen is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Een oud topic, maar het heeft me gisteren goed geholpen. Scheve vandiktebank nu weer recht, inderdaad met de vier blokjes in de hoekjes. Hoogteinstelling gaat nu weer heerlijk soepel en het schaafbeeld is weer goed.

Met dank aan Tuoh, Seek en dit mooie forum.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Forum Rechten