Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Hulp gevraagd: vorm tafelblad

Hallo,

Ik wil een bijzettafeltje maken als in de bijlage. De vorm van het blad is redelijk veel voorkomend, maar ik kan geen bovenaanzicht vinden. Heeft iemand van jullie een pdf'je of iets dergelijke waaruit een soortgelijke vorm kan afleiden?

Alvast bedankt.

Groeten Christian
    tafeltje driepoot4.jpg

PS: ik heb deze post al eerder geplaatst, maar ik kan deze nergens meer vinden?!?

Is het juist niet de creativiteit van een houtbewerker om zoiets zelf te maken/ontwerpen?

Je kan drie spijkers in een gelijkzijdige driehoek in een hulpstuk hout slaan. Dit hulpstuk op je blad klemmen, een stuk touw waarvan de uiteinden aan elkaar geknoopt zijn om de spijkers heen en dan met een potlood binnen de lus de contour maken. Aan de hand van deze methode kom je afhankelijk van afstand spijkers en lengte touw in de buurt van deze vorm.

https://www.youtube.com/watch?featur...7AxUVX714#t=83

Gr. @lex
    Onhoutbaar...

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Een soort gelijkzijdige plectrum.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Dat is volgens mij een Reuleaux-driehoek.

Dat is een vette BINGO! Idd een Reuleaux driehoek. Neem als basis een gelijkzijdige driehoek en gebruik iedere hoek in die driehoek als middelpunt van een cirkel. Frees alle drie de cirkels met het zelfde straal en je krijgt deze vorm. De straal van de cirkel is de lengte van een zijde van de driehoek
    Laatst gewijzigd door zuma; 14-07-14 om 11:51.

Zie bijlage voor een driehoek bestaande uit bezier-curves, vier verschillende.
    Getekend in Inkscape, een gratis vector-tekenpakket.

Hoe te maken in de praktijk? Tja, verschillende mogelijkheden: op schaal afdrukken, met een beamer projecteren, op ruitjespapier afdrukken, en op je materiaal een (groter) ruitjespatroon tekenen en de kruispunten overtrekken.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door roald; 14-07-14 om 12:13.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de helpende reacties. Hiermee gaat het zeker lukken.

Groeten,

Christian Janssen

Dit is een illustratie van de methode die @lex beschreef:
    http://www.robertdickau.com/oval.html

Te oordelen naar de afgeronde hoeken is het denk ik geen Reuleaux-driehoek (heeft scherpe hoeken, geen vloeiende lijnen), maar een een driehoek zoals ik eerder omschreef en waar Roald naar linkte.

Je kan natuurlijk ook de helft van één hoek van de driehoek zelf schetsen en die vervolgens gebruiken om een vorm te construeren.

@lex
    Onhoutbaar...

Prachtig onderwerp!!!! Smullen voor mij.
    Wiskunde en houtbewerking.

Forum Rechten