Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: onderstel

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

onderstel

Hallo,
    Ik wil een onderstel maken zoals op bijgevoegde foto's, het zou toch zeker 100 kg moeten kunnen torsen. Kan iemand mij advies geven mbt de te gebruiken verbindingen en technieken? Alvast bedankt!
    Bram

onderstel1.jpgonderstel2.jpg

PS: Ik probeerde dit deze morgen al te posten maar dat lukte niet, ik hoop dat t er geen twee keer op staat...

Hoi Bram,

Dat lijkt toch sterk op een standaard pen-gat verbinding.

Als ik 'm zou maken zou ik eerst de pen gat verbinding maken op een rechte dikkere poot (dan kan je 'm goed uitmeten) en daarna het schuine profiel aan de pootjes zagen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Ook voor de centrale poot?
    Dat worden dan serieus grote blokken om mee te starten! Hoe zou je dat zagen, met de hand of met een tafelzaag?

Athanor
    Guest
    100 kg : 6 = ongeveer 16,5 kg per poot. Dat is zelfs met deuvels goed op te vangen.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Maak ik de voorste regel best uit 1 stuk of 2 stukken met pen en gat verbinding voor de centrale poot?
    Iemand tips over hoe van een dikke blok tot een schuine poot te komen? Of andere ideeën of suggesties?
    Bedankt!

Maak die lange regels uit twee stukken, en pas bij de middelste poten ook een dwarsregel toe. Gebruik GEEN pen en gat verbindingen maar deuvelverbindingen, die gaan hier beter scoren qua sterkte.

Voor de poten heb je geen dikke blokken nodig, een vierkant balkje van 50mm x 50mm of iets dergelijks is meer dan voldoende. Het zijn dan de onder- en bovenkant die schuin weggezaagd worden. Op deze manier heb je weinig materiaal nodig.

André,
    Waarom adviseer je voor deze verbinding deuvels en geen pen en gat?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Omdat je bij een pen en gatverbinding bijna geen hout meer gaat overhouden, door de schuine stand van de poten komen de boorgaten van regels en dwarsregels te dicht bijeen. Deuvels kan je laten verspringen, zo kunnen alle deuvels op volle lengte gebruikt worden.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Lopen de poten niet taps naar beneden toe? Of is dit gezichtsbedrog?
    Ik bedoel niet de tapse vellingkant op de hoekpoten.

Als ik het goed zie staan de poten op de hoeken overhoeks. Om deze te kunnen maken moet je eerste een uitslag van de ware vorm en maat maken. Je hoeft dus niet te beginnen met een dit stuk hout. In de uitslag kun je ook meteen de dimensies van de verbindingen helder krijgen. De ontmoeting tussen de voorregel en de poot lijkt recht ipv schuin of verjongd. Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger. De midden poten zijn 'gewoon' enkel schuin en waarschijnlijk is de regel van boven ingelaten.

Forum Rechten