Geborgenheid

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste houtdraaiers.
Mijn eerste poging een foto te plaatsen op dit forum.
Het is een object waarmee ik veiligheid en geborgenheid probeer uit te drukken, zoals een kind veilig is bij zijn moeder.
Hout: walnoot en pau amarello (Braz.hardhout) zoiets als boxwood/buxus.
Hoogte 21 cm - Diameter 10,5 cm.
Graag reacties.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het plaatsen van de foto is je iig goed afgegaan :lol: Ook de door jou bedoelde diepere betekenis in dit kunstwerk zie ik, maar zonder je uitleg had ik het er niet perse/direct uitgehaald. Mooi stukje werk iig ;)

Wat is de werkwijze geweest? Eerst het draaien van de 2 afzonderlijke delen, deze vervolgens op maat gezaagd en aan elkaar gelijmd? Of juist eerst de 2 houtsoorten verlijmd en vevolgens het geheel in de lengte gedraaid?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste jan

mooie houtcombinatie, ook vind ik het erg leuk dat het niet een "standaard"draaiwerk is. ben ook wel benieuwd naar de werkvolgorde

rick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had wat uitgedacht om geborgenheid uit te drukken. Toen ik een en ander in elkaar had gezet, kon het misschien ook wel een tulp zijn. Dus als poging op die emotie uit te drukken minder geslaagd vind ik zelf.
Hoe gemaakt:
* drie balkjes van gelijke afmeting.
* de walnoot balkjes per stuk uithollen, door ze op verschillende plaatsen te bevestigen op de draaibank.
* het lichte balkje bewerken tussen de centers om een vorm te creeëren.
* de blokjes heel precies verlijmen, met het lichte hout tussen de uitholling.
* het geheel tussen de centers vormgeven.
* elke handeling direct afwerken.
* het geheel afwerken.
Vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Fraai werk Jan.

Ik ben wel benieuwd hoe je dit onderwerp aangepakt hebt.
Heb je vóór je begon te draaien een (of meerdere) schetsje(s) gemaakt?
Heb je alternatieven bekeken, zoals een kleiner beschermeling in verhouding tot de zijpanelen?
Een minder spitse vorm in het midden?
Bredere zijdelen, waardoor er meer 'holte' ontstaat?

Enfin, het is duidelijk dat ik weinig ervaring heb met dit type draaiwerk.

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtvrienden.
Hans:
Nee, ik heb geen schets gemaakt, maar een aantal weken met het idee rondgelopen, totdat ik het voldoende had doordacht. Hierbij ook gedacht aan een bolvorm als beschermeling, maar vond dat minder passen bij de langere zijstukken. Bredere zijstukken heb ik tijdens het draaien nog overwogen maar zou dan minder doorkijk krijgen, vandaar de keuze voor een slankere vorm.
Joris:
Beide komt voor, namelijk een idee hebben om iets uit te beelden en draaiende weg zien wat het beste (betere) eindresultaat zal.
Een wedstrijdopdracht was: maak draaiwerk van ziek hout.
Ik plaatste een cirkel en daar doorheen een scherp voorwerp gedraaid uit iepenhout met iepziekte op een stuk moeraseik en beelde hiermee uit: ziek tot in het hart.
Dit was van tevoren doordacht - zoiets moest het worden.

Voor een expositie was de opdracht: maak houtdraaiwerk in combinatie met koper.
Dit ontstond door gewoon een stuk rechthoekig eiken op de draaibank te bewerken. Er zat een dikke noest in, waaruit ik koperdraad liet steken. De plank werd gezaagd en gewijzigd met messingpennen aan elkaar gezet. Dit ging meer zoals het gelopen is.

Ik hoop, dat ik voldoende duidelijk ben geweest.
Vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
Nu de foto's nog............

Nu de foto's nog............

Attached files
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Inderdaad wat ik dacht. Met schets bedoel ik een beeld hoe het zou kunnen worden, die zet ik ook lang niet altijd op papier (of beeldscherm).

Waar je stelt: 'Dit ging meer zoals het gelopen is.' neem ik aan dat er al een schets (idee, beeld) was dat tijdens de uitvoering aangevuld is. Of ervaar jij dat anders?

Hans
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hans.
Precies.
Geborgenheid had een vrij vaste vorm in mijn hoofd.
Bij het andere had ik wel een idee, maar heb de vorm en uitvoering af laten hangen van wat ik onderweg tegen kwam. Bij voorbeeld de diepte van de gedraaide uitholling en de vorming van de "knobbel". In de lijn van wat er toen was heb ik gekozen voor het doorzagen in relatie tot de ontstane vorm.
Ik ben nu bezig met een beker, waarbij ik mij laat leiden door de archeologische vondsten van de "Trechterbekercultuur": een volk dat in de prehistorie hier leefde.
Daarbij probeer ik eerst wel te schetsen om de verhoudingen goed te krijgen en te kijken in welke houtsoort ik dat het beste kan maken. Ik denk aan eiken.
Als het gedraaid is wil kijken of textuur een verrijking kan zijn. Maar dan moet ik eerst het geheel zien om te beoordelen of ik de verhoudingen geen geweld aandoe: een accent trekt immers aandacht.
Elders op dit forum plaats ik nog een foto van een sidetable, waar het draaiwerk met draadkoper (zoals hiervoor bedoeld) ook te zien is en een gebeitste schaal van tulpenhout.
vr.gr.
Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.