spiegel vervangen en romp inkorten

stefan certijn

Nieuw lid
24 jun 2014
2
0
Hallo,
Mij even voorstellen. Stefan woonachtig in Merchtem (B). Ik heb een houten zeilbootje gekocht, type Chassiron CF 28voet, voor restauratie.
Algeheel genomen verkeerd het schip in goede staat. De grootste bekommernis betreft de vervanging van de spiegel. De verbinding van de huidplanken op de spiegel is destijds gebeurd met een veelvoud aan stalen nagels. Deze zijn nu goed beginnen roesten en hebben het hout aangetast. Met als gevolg verschillende rotte plaatsen op de spiegel en de huidplanken. Ik ben vrij drastisch te werk gegaan en heb de spiegel gesloopt. Dan gezien dat de huidplanken op 10cm verder dan de nagels in perfecte conditie verkeren. Gevolg: Een beetje onbedachtzaam de romp 10cm ingekort.
Nu stelt zich de uitdaging om een nieuwe mal te maken (de oude kan niet gebruikt worden, want door het schip in te korten is de kont breder geworden)
Hoe moet ik volgens de regels van de kunst een nieuwe spiegel uitsmetten? ! HET GAAT WEL OM EEN BOLLE SPIEGEL !
Iemand ervaring? Of aanwijzingen waar ik lectuur kan raadplegen?
Ik kan pas binnen 2 weken foto's posten
Alvast bedankt voor elke piste
Mvg
Stefan
 

tuoh

Oud hout
Dat mag toch geen probleem zijn, je kan gewoon de bestaande spiegel gebruiken ook al is die nu te klein:p
Installeer de huidige spiegel provisorisch op de nieuwe plaats, omdat de romp naar voor verbreed is er dus ruimte tussen spiegel en romp. Die ruimte ga je nu vastleggen door op de spiegel kleine latjes te spijkeren of te nieten die per gang deze ruimte overbruggen. Na deze klus ziet de spiegel eruit als een "egel" maar de "stekels" geven wel de juiste contour van de nieuwe spiegel weer:D

Nu moet je enkel de spiegel op een dunne plaat triplex, mdf, of karton leggen, alle vastgelegde punten afschrijven op de plaat, deze punten met een soepele strooklat met elkaar verbinden en daar heb je een passende mal voor de nieuwe spiegel.

De bolling kan je gewoon overnemen van de bestaande spiegel, daar veranderd niks aan, enkel de curve gaat wat verder doorlopen, maar dat geeft geen wijzigingen in de bolling.

Mvg,

André


Het overnemen van een stuk rompvorm met "stekels" dat maakt één een ander wat duidelijker denk ik.
IMG_2765.jpg

Het eindresultaat is altijd een mooi passende mal.
26 11 2012 007.jpg
 
Laatst bewerkt:

stefan certijn

Nieuw lid
24 jun 2014
2
0
Hartelijke dank. Ga dit eens uitproberen binnen 2 weken en tegelijk foto's schieten om hier te posten. Ben namelijk gebonden aan mijn werk hier in Brussel, en de boot staat in Zeebrugge bij Jan Van Damme. Superkerel maar heeft een drukke werf en kan zijn tijd niet verdoen met zelfklussers. Iedereen moet namelijk brood op de plank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.