Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Dominoverbinding binnendeur

Goedenavond,

Wegens waterschade moet ik een nieuwe eiken binnendeur maken. Ik beschik over een dominofrees (de 500) en vroeg mij af of ik met de zwaarste sipo's en de zwaarste frees van de df500 de verbindingen zou kunnen maken (maximale diepte 28mm). Ik vrees dat ik net niet diep genoeg zal kunnen en toch zo'n 4cm diep zou moeten gaan, vandaar mijn vraag. Ik zou eventueel een 3 - tal van die domino's kunnen infrezen, maar zou dit een voldoende sterke verbinding maken?
    mvg, seb

Die 28mm diepte is weinig, doet er ook een beetje toe hoe breed en hoog de deur is, het aantal dwarstijlen/panelen.
    Wat je kan doen is de gefreesde domino gaten dieper maken met een bovenfrees met groeffrees met bovenlager.

Ik heb wel eens wat hardhouten deuren gesloopt voor het hout en daar zaten gewoon lange dikke deuvels in (10 of 12mm uit mijn hoofd). Kan je gewoon met een (kolom)boor ook maken.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb ooit een oude paneeldeur gedemonteerd en daar zijn af fabriek ook dikke deuvels gebruikt, twee per liggend deel. Diezelfde taktiek heb ik nu al bij drie deuren toegepast en er is geen beweging in de deur te ontdekken.
    Hier is m'n tweede deur. http://www.woodworking.nl/showthread...r-from-scratch

@wr1944 dat is inderdaad wel een mooi projectje in de link. Een kolomboor heb ik niet. Ik denk dat ik maar pen- en gatverbindingen zal maken met de bovenfrees. Gelukkig een goeie tip gezien (van u denk ik) met twee aanslagen op de freesgeleider, op die manier zou ik toch goed recht en in het midden moeten blijven. Ik had die deur eerder al met pen en gatverbinding gemaakt maar ontzie mij het werk.

De deur is naar de knoppen dankzij een warm- waterlek. De eerste weken was niets aan de deur te merken, tot de panelen na zo'n 3-4 weken begonnen te verkleuren waar ze in de groef zitten. Dit is erger en erger beginnen worden tot de panelen uiteindelijk zijn beginnen barsten. Het kassement in fineer -eik heeft het water zo'n 10cm hoog opgezogen en is dus ook naar de vaantjes. De ts55 zal erdoor gaan en het hout zal ik hergebruiken voor een salontafeltje.

Ik denk er aan met "loze tenons" te gaan werken, zou dat niet makkelijker werken dan een echte pen-en gatverbinding?
    mvg, seb

loze tenons is eigenlijk een voor mij onbekende term maar ik neem aan dat je zwevende pennen bedoeld (eigenlijk het zelfde als het dominosysteem). zwevende pennen is het zelfde als deuvelen. Deuvelen is echter veel makkelijker (je hoeft geen gaten te haken (bij loze tenons 2 keer). Domino's is ook makkelijk maar je hebt de benodigde diepte en volume van de pennen niet. De tip om Domino gaten uit te diepen met groefvrees met bovenlager is bewerkelijk. Ik denk namelijk dat je wel tot een cm 8 a 10 diep moet gaan (afhankelijk van de breedte van je stijl), bovendien moet je met die bovenlager langs de rand van het dominogat gaan lopen dat betekent bij de eerste gang dat je gelijk een eind de diepte in moet (dominogat is maar 28mm diep), dat kan al te zwaar voor je frees zijn (max 0,5 cm in een keer wegfrezen) met risioco op snel bot en verbranden van frees.

Deuvels met de hand boren gaat op zich ook erg goed maar dan moet je eigenlijk een mal maken om de boel goed uit te richten en die mal kan je beter idd wel met een kolombormachine maken (wellicht even bij iemand anders met wel een kolomboor)

De meeste fabrieksdeuren zijn gedeuveld, de laatste die ik doorgezaag heb zaten 2 deuvels in van 16 mm per verbinding. Als het recht inboren een probleem is, zelfs op de manier van wr1944, zou je ook nog kunnen overwegen om de gaten in één keer door de stijl in de regel te boren met een boor met verlengstuk. Deur vlak opspannen en voorzichtig beginnen met boren. Een kleine afwijking is dan geen probleem. Gat afwerken met een houtprop.
    sometimes you just need a bigger hammer

hallo Ronald,
    bedoel je hiermee in totaal 32 mm voor de deuvel lengte, of 16 mm?
    Kan je ook iets zeggen over de deuvel dikte die je bent tegen gekomen
    mvg
    Joep

- - - Updated - - -

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woodworkpro Bekijk Berichten
    Die 28mm diepte is weinig, doet er ook een beetje toe hoe breed en hoog de deur is, het aantal dwarstijlen/panelen.
    Wat je kan doen is de gefreesde domino gaten dieper maken met een bovenfrees met groeffrees met bovenlager.
    Hallo Woodworkpro,
    welke frees gebruik je dan hier voor? Ik kom tot nu toe alleen frezen tegen met bovenlager met een snij-diameter van 19 mm of meer, bij een DF500 dominofrees is 10 mm de maximum maat.
    mvg
    Joep

Diameter van de deuvel was 16 mm, lengte 120 mm. (Het was een bruynzeel deur)
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    loze tenons is eigenlijk een voor mij onbekende term maar ik neem aan dat je zwevende pennen bedoeld (eigenlijk het zelfde als het dominosysteem). zwevende pennen is het zelfde als deuvelen. Deuvelen is echter veel makkelijker (je hoeft geen gaten te haken (bij loze tenons 2 keer). Domino's is ook makkelijk maar je hebt de benodigde diepte en volume van de pennen niet. De tip om Domino gaten uit te diepen met groefvrees met bovenlager is bewerkelijk. Ik denk namelijk dat je wel tot een cm 8 a 10 diep moet gaan (afhankelijk van de breedte van je stijl), bovendien moet je met die bovenlager langs de rand van het dominogat gaan lopen dat betekent bij de eerste gang dat je gelijk een eind de diepte in moet (dominogat is maar 28mm diep), dat kan al te zwaar voor je frees zijn (max 0,5 cm in een keer wegfrezen) met risioco op snel bot en verbranden van frees.

Deuvels met de hand boren gaat op zich ook erg goed maar dan moet je eigenlijk een mal maken om de boel goed uit te richten en die mal kan je beter idd wel met een kolombormachine maken (wellicht even bij iemand anders met wel een kolomboor)
    Ik bedoel idd zwevende pennen, het dominosysteem na-apen dus.
    mvg, seb

Forum Rechten